Vad ska du med en trimkam till? Du kommer ändå inte lyckas få den att varva tillräckligt mycket för att ha nytta utav den. Bättre i så fall att höja upp laddtrycket och kompsänka.
Är mycket sällan som ventiltiderna och lyften är det kritiska hos en diesel utan det är snarare frågan om att få dieseln att förbrännas i tid. Dessutom när motorn är direktinsprutad har du inte problemet med att bränslet skiljer sig från luften i insugningen som på en bensinare utan blandningen sker i cylindern.
Hur du än jobbar kommer du få problem med att få en diesel att varva mer än 5-6000 rpm (normal pumpteknik)
Dessutom har du mycket mer att vinna på att modifiera din egen rotorpump än att börja laborera med kamaxlar, men ska du göra det krävs ! mycket ! Kunskap.
Problemet är att pumpen tillåter ett visst varvtal sen börjar den tappa sin kapacitet och minskar den insprutade mängden.
Mitt tips, tänk om och fundera i andra banor, ett trimrecept för en bensinbil funkar inte på en diesel.
Mvh Magnus
Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...