3751
Sök

Trimkam till 850 tdi

Säljare/Lagerarbetare
166 Inlägg
21 november 2007
Trådstartare
#1
Tja! Och så nästa fråga!

Någon som vet var man kan få tag i trimkam till min 850 tdi!

MVH Per

Gasen sitter till höger och ingen annan stans!!!

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
21 november 2007
#2
Vad ska du med en trimkam till? Du kommer ändå inte lyckas få den att varva tillräckligt mycket för att ha nytta utav den. Bättre i så fall att höja upp laddtrycket och kompsänka.

Är mycket sällan som ventiltiderna och lyften är det kritiska hos en diesel utan det är snarare frågan om att få dieseln att förbrännas i tid. Dessutom när motorn är direktinsprutad har du inte problemet med att bränslet skiljer sig från luften i insugningen som på en bensinare utan blandningen sker i cylindern.

Hur du än jobbar kommer du få problem med att få en diesel att varva mer än 5-6000 rpm (normal pumpteknik)

Dessutom har du mycket mer att vinna på att modifiera din egen rotorpump än att börja laborera med kamaxlar, men ska du göra det krävs ! mycket ! Kunskap.

Problemet är att pumpen tillåter ett visst varvtal sen börjar den tappa sin kapacitet och minskar den insprutade mängden.

Mitt tips, tänk om och fundera i andra banor, ett trimrecept för en bensinbil funkar inte på en diesel.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Säljare/Lagerarbetare
166 Inlägg
21 november 2007
Trådstartare
#3
zovix skrev:
Vad ska du med en trimkam till? Du kommer ändå inte lyckas få den att varva tillräckligt mycket för att ha nytta utav den. Bättre i så fall att höja upp laddtrycket och kompsänka.

Är mycket sällan som ventiltiderna och lyften är det kritiska hos en diesel utan det är snarare frågan om att få dieseln att förbrännas i tid. Dessutom när motorn är direktinsprutad har du inte problemet med att bränslet skiljer sig från luften i insugningen som på en bensinare utan blandningen sker i cylindern.

Hur du än jobbar kommer du få problem med att få en diesel att varva mer än 5-6000 rpm (normal pumpteknik)

Dessutom har du mycket mer att vinna på att modifiera din egen rotorpump än att börja laborera med kamaxlar, men ska du göra det krävs ! mycket ! Kunskap.

Problemet är att pumpen tillåter ett visst varvtal sen börjar den tappa sin kapacitet och minskar den insprutade mängden.

Mitt tips, tänk om och fundera i andra banor, ett trimrecept för en bensinbil funkar inte på en diesel.

Mvh Magnus

Jag har inte tänkt så mycket på det här över huvud taget men det var så att jag såg en bil på blocket för ett tag sen.
Det var en Passat tdi 95:a 90hk som var trimmad! Den hade kcr box vilket skulle ge 110hk men sen satt det även en annan kan i den! Den var bänkad till 147hk på hjulen vilket gjorde mig intresserad av vad som hände med en annan kam i min bil! Därför tänkte jag om någon visste nåt om just kammar till diesel...

MVH Per

Gasen sitter till höger och ingen annan stans!!!

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 november 2007
#4
man behöver ju inte ha en kam som har öppettider ämnade för jhöga varvtal, man kan ju öka lyftet och ändra nockvinkel (blir det va?)  så man lyfter mer och längre Fast fortfarande vid 4000rpm.  smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Säljare/Lagerarbetare
166 Inlägg
22 november 2007
Trådstartare
#5
torpis skrev:
man behöver ju inte ha en kam som har öppettider ämnade för jhöga varvtal, man kan ju öka lyftet och ändra nockvinkel (blir det va?)  så man lyfter mer och längre Fast fortfarande vid 4000rpm.  smile

Ja inte vet jag? har inte labborerat med kammar alls... Men det låter ju som det skulle funka!

Gasen sitter till höger och ingen annan stans!!!


Sök