Jag hade en escort clx 1,6 -94 som förstabil, som morsan och hennes kille köpte för 20k. Senare fick jag den. Slutade med att den såldes för 5k ett år efter inköp.
Här är en kort summering om brister och fördelar med den
Positivt:
-Den startade varje dag om man körde den varje dag.
-Hyfsat balanserad när man handbromssladdar.
-Den gick framåt.
-Humm... Jo, juste den hade soltak.
Negativt:
-Stolarna var inte sköna för fem öre att sitta i för en person på 175 cm, 65 kg.
-Motorn tycktes sakna vridmoment.
-En nedbromsning från 160 var uppenbarligen inte möjligt då den fortsatte rakt fram där jag egentligen hade tänkt att svänga höger.
-Styrservot var klent, det ryckte och slet nåt fruktansvärt i ratten så länge man inte hade 175or på.
-Växellådan kändes trög och oskön. Denna pajade även efter ett tag, varav jag bytte till en från en skrot med garanti. Denna låda höll 9 månader innan den började låta otrevligt.
-Fjädring á la Ronny & Ragge.
-ROSTEN! Att hålla rosten ifrån den var som att hålla flugor borta från en dynghög. Den fullkomligt vittrade bort på ett år, trots åtgärder. Det bara ploppade upp bubblor mitt på lacken.
-Att meka med denna bil kändes hopplöst, det mesta jag bytte kändes fruktansvärt dåligt planerat.
-Körupplevelsen.
-Helhetsintrycket. Det var inte mycket som kändes positivt.
Jag gillade Ford innan vi hade den här bilen, och jag grundar inte dessa fakta på nonsens och första intryck. Utan detta är grundat på långvarig erfarenhet och "jaha, är det såhär det ska vara"-upplevelser när man testat andra bilar. Sen finns det dom som tycker helt annorlunda, och ogillar de bilar och körupplevelser jag gillar. Och jag respekterar det. Men ändå, skulle någon fråga mig om en escort var något att ha, skulle jag svara: Nej, köp någonting annat.
Senast redigerat av Klubbmannen (10 januari 2006)