3190
Sök

Bil under 10 000 som e bra för att övningsköra med ?

607 Inlägg
25 december 2005
#41
Lunnajs skrev:
Ckosworth skrev:
lapin_kulta skrev:
orginal ohc maskinerna i sierrorna håller int enligt mig i jallafall..på min sierra så på ena maskinen så kom vevstaken ut genom sidan på blocket och en så gick kammremmen av på så ja slände i en annan och den som är i nu så skrammlar vevstaks lagrena i. och så är kamaxlarna slut på nästan var ända en

Köp en 2.9 väldigt svår att ta död på...

2.9 känns dock inte lika vass som 2.0 DOCH i sierran, enligt mitt tycke iaf..
Men den är stabil!

Vad du menar med vass vet inte jag, men jag är ganska säker på att en 2.9 piskar DOCH så länge det inte är halt väglag ute... 2.9 kör ifrån bl a VAG 1.8T(150hk) volvo 740 glt 16v(156hk) och går jämnt med en celica gti(150Hk) Bmw 325(170hk) även Nissan 200sx(170hk) iaf enligt mina erfarenheter, och den är inte så törstig som vissa påstår här, drar väl runt litern...

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"

Mr
267 Inlägg
26 december 2005
#42
Jag har en 2.9 scorpio nu.. Förut hade jag en Sierra DOCH och jag tycker 2.9 har mkt bättre vrid, men känns inte lika vass.. Det kan vara lite nostalgikänsla i DOCH för att de va första bilen också vad vet jag..

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
26 december 2005
#44
HMM en volvo 240 eller 740 är ett tips på bra övningskörnings fordon

Allt för den där jävla hatten!

186 Inlägg
27 december 2005
#45
Ser att väldigt många skriver DOCH-motorn.... den heter DOHC!!!!

Catch me if you can!

14 Inlägg
27 december 2005
#46
Gör som fård, köp volvo

4 571 Inlägg
27 december 2005
#47
740 tycker jag är en bra och billig vinterbil, inte dyr att laga om man lär sig den hårda vägen hur man inte skall köra.


Fordägare
28 Inlägg
9 januari 2006
#48
mrcelica skrev:
En ford med 2.9 som förstabil ? Ärligt talat försöker ni lura killen ?
En gammal 6'a som sörplar soppa som en lastbil och är allmänt dyr i drift.
Få är de Sierror/Escorter som är över 10 år och inte blåryker och går sönder stup i kvarten...

Min gör det inte iofs ingen escort men "samma bil med baklucka", klart dom gör det om dom inte får omtanke och lite service?
Kan ju nämna att grannarna har lika gammal Corolla som min och dom står och tuggar med startmotorn på morgonen när den väl startar ryker den blått så gården inte syns smile

Kan tillägga att vi haft 4 escort i familjen sen jag föddes och inte fan har vi lämnat på vägen fast pappa plågat skiten ur de flesta, han har även haft en corolla...
Och nej jag har inget emot Toyota, tvärt om funderade jag på en Corolla när jag köpte första bilen men avgörandet föll på lite småsaker.
Senast redigerat av ebtroX (10 januari 2006)

645 Inlägg
10 januari 2006
#49
Nån med servo. Eller vänta, du kanske skulle börja utan.. Det gjorde jag och det blev så jävla skönt när jag sedan bytte bil till servo. Men någon speciell modell har jag ingen aning...


Solfilmsmontör
947 Inlägg
10 januari 2006
#50

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

INGET ANNAT!!
1 725 Inlägg
10 januari 2006
#51
Lunnajs skrev:
Själva skitsnacket va att man skulle köra framhjulsdrift så man inte driftar av vägen av misstag...

nehe så det är bättre att det bara går rätt jävla fram menar du?? jävla pucko

Klubbmannen
10 januari 2006
#52
Jag hade en escort clx 1,6 -94 som förstabil, som morsan och hennes kille köpte för 20k. Senare fick jag den. Slutade med att den såldes för 5k ett år efter inköp.
Här är en kort summering om brister och fördelar med den

Positivt:
-Den startade varje dag om man körde den varje dag.
-Hyfsat balanserad när man handbromssladdar.
-Den gick framåt.
-Humm... Jo, juste den hade soltak.

Negativt:
-Stolarna var inte sköna för fem öre att sitta i för en person på 175 cm, 65 kg.
-Motorn tycktes sakna vridmoment.
-En nedbromsning från 160 var uppenbarligen inte möjligt då den fortsatte rakt fram där jag egentligen hade tänkt att svänga höger.
-Styrservot var klent, det ryckte och slet nåt fruktansvärt i ratten så länge man inte hade 175or på.
-Växellådan kändes trög och oskön. Denna pajade även efter ett tag, varav jag bytte till en från en skrot med garanti. Denna låda höll 9 månader innan den började låta otrevligt.
-Fjädring á la Ronny & Ragge.
-ROSTEN! Att hålla rosten ifrån den var som att hålla flugor borta från en dynghög. Den fullkomligt vittrade bort på ett år, trots åtgärder. Det bara ploppade upp bubblor mitt på lacken.
-Att meka med denna bil kändes hopplöst, det mesta jag bytte kändes fruktansvärt dåligt planerat.
-Körupplevelsen.
-Helhetsintrycket. Det var inte mycket som kändes positivt.

Jag gillade Ford innan vi hade den här bilen, och jag grundar inte dessa fakta på nonsens och första intryck. Utan detta är grundat på långvarig erfarenhet och "jaha, är det såhär det ska vara"-upplevelser när man testat andra bilar. Sen finns det dom som tycker helt annorlunda, och ogillar de bilar och körupplevelser jag gillar. Och jag respekterar det. Men ändå, skulle någon fråga mig om en escort var något att ha, skulle jag svara: Nej, köp någonting annat.
Senast redigerat av Klubbmannen (10 januari 2006)

Avstängd
138 Inlägg
11 januari 2006
#53
Mitt förslag...en välskött liten BRA japsbil som inte e törstig med utan större rost på... vårda så hålls rosten borta.. oroväckande bra driftsäkerhet me e de ju...

typ toyota mitsu mazda  nissan honda el nått,, ...inte fordar,,,Fy! skall väl inte lura grabben,, han skulle ju övningköra inte övningslaga ju::::

Men att en 2,9 sierra hänger på en 325 93 tror jag inte på... Absolut INTE

Ford dohc 8v... Klart en 8v std flödar Tidigare än en 16 v me större portar- sammanlagt..
Men den flödar inte bättre det e en klar skillnad... 16v flödar mer än en 8v vid högre varvtal....

Säger bara en sak 4g63..DOHC!...mitsu legendariska motor.. evo bla. ... 1989-2006-


Tack för mej för denna gång...ps...740 e me bra men tar lite möe soppa bara...

1 639 Inlägg
11 januari 2006
#54
4G63GalantGTI_R skrev:
Mitt förslag...en välskött liten BRA japsbil som inte e törstig med utan större rost på... vårda så hålls rosten borta.. oroväckande bra driftsäkerhet me e de ju...

typ toyota mitsu mazda  nissan honda el nått,, ...inte fordar,,,Fy! skall väl inte lura grabben,, han skulle ju övningköra inte övningslaga ju::::

Men att en 2,9 sierra hänger på en 325 93 tror jag inte på... Absolut INTE

Ford dohc 8v... Klart en 8v std flödar Tidigare än en 16 v me större portar- sammanlagt..
Men den flödar inte bättre det e en klar skillnad... 16v flödar mer än en 8v vid högre varvtal....

Säger bara en sak 4g63..DOHC!...mitsu legendariska motor.. evo bla. ... 1989-2006-


Tack för mej för denna gång...ps...740 e me bra men tar lite möe soppa bara...

Håller med, japsbil är det som gäller för den förståndige...
Och om en Sierra 2,9 hänger en 325'a så är den 325'an jävligt slut ! smile

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

146 Inlägg
22 januari 2006
#55
jag trr du ska sattsa på en japanare tex äldre civic.celica. mazda 323. jag e själv ute efter en civic från 88 -89 fast jag kan för lite om dom.. e det någon som kan något om en sådan här bil??


305 Inlägg
22 januari 2006
#56
på tal om 2.9:an  så slickar den inte i sig så värst mycket soppa nä . går fint köra på 0.8 liter /milen landsväg . i stan å gasa  ja då blir det mer,  strax över litern .
Men attans va den är lätt i röven nu i snön . jo jag har bra vinterdäck ifall nån undrar.

Och jo den rostar  . usch säger jag bara  .
Sen för er som ska ha gammal japsare kan jag tala om dom rostar redigt och ordentligt på dom med så kolla det J*****t noga . bara ett tips.   smile

Annars en audi100 som e galvad (dock ej rolig bil) men de bara går å går  och rostar väldigt lite
Senast redigerat av Stefan1973 (22 januari 2006)


draminbil.nu
1 382 Inlägg
22 januari 2006
#57
Lunnajs skrev:
Fuckface skrev:
Sierra vs. Escort = Framhjulsdrift (så man inte av misstag driftar av vägen, framhjulsdrift är bra till en övningskörning, bakhjulsdrift är bra till mer avancerade lekar!) En Escort är lättare, drar mindre soppa och är ganska lätta att hantera! Och Escorterna precis som alla andra bilar går sönder, men inte så farligt ofta som alla säger, jag lovar dig det! smile Såvida du inte vill ta sönder den...

Att säga "kan man inte ha en bra bil som förstabil"

Jovisst, kan man väl ha en bra bil som förstabil, men då får du nog hosta upp ett par laxar till... Dessa bilarna är halvdana, i många fall sönderkörda och nergångna ungdomsbilar! Om du ska ha för 10.000 kr då... Sen finns alla dessa exemplar som ropas upp i gott skick med motor i nyskick... Men som sagt! Förvänta dig inget perfekt för 10.000 kr ...

Man kan få mycket fint men saker och ting brukar brista på antingen rost, chassi, kaross eller motor! Sorgligt men sant sad

Vilket skitsnack!
Det är väl lika bra att lära sig hantera bilen på en gång?

Tråkigare än framhjulsdrift finns inte.. Framhjulsdriften är det sämsta som hänt bilvärlden någonsin.

Inte för att jag på något sätt är emot bakhjulsdrift (se mina bilar) men det är lite dumt att köpa en bakhjulsdriven bil för att "lära sig hantera den" eller? Varför inte köpa en framhjulsdriven och slippa lära sig? Om man ser det på det viset..


Lunnajs skrev:
Kirre skrev:
golf, jetta, kadett, ascona, bmw 318, 320, 518, 520, volvo 240, 740. Köp bilen som första bil inte bara som övningskörnings bil en första bil behöver inte vara dyr. finns även fler märken att välja på men dessa är ganska lätta att få tag på

En dundermiss ^^ Ford Sierra!! Så man lär sig hantera vintern med bakhjulsdrift tongue... (hantera innefattar även sladda för skojjs skull)

hmmm är inte alla bmw och volvo som är uppräknade med rwd också ? tongue



Sök