3367
Sök

Frågor om bromsar

131 Inlägg
22 januari 2006
Trådstartare
#1
tja undrar om det sant att på dom nya audi bilar att deras bak bromsar är inaktiverade om du kör under 110-120 km. Sen så klart när man överstiger hastigheten så aktiveras dom igen. Fick höra det av några så skulle kolla med er om det är sant.


Amir

Besserwisser
312 Inlägg
22 januari 2006
#2
Låter för mig tämligen otroligt. Det betyder att man när man köper en ny Audi i Sverige lika gärna skulle kunna välja bort bakbromsarna? Och om man har bakbromsar som aldrig används så skulle de garanterat kärva ihop på nolltid.
Jag tror inte det minsta på att de skulle vara inaktiva under 110-120.

Fredrik, Laxå

131 Inlägg
22 januari 2006
Trådstartare
#3
tja ja ringde han nyss o frågade om han kunde uttrycka sig lite bättre så han sa att alla modeller inte är så upp byggda

10 287 Inlägg
23 januari 2006
#4
Kul att testa bakbromsarna på besiktningen....

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 639 Inlägg
23 januari 2006
#5
Skulle inte förvåna när det gäller folkvagnskoncernen...

Lycka till när bilen har gått ett tag i vinterslask och väta... Rostiga skivor och förstörda ok efter nån månad garanterat....
Och som sagt hur skulle dom kunna testa bromsarna på bilprovningen ?

Njae, låter till och med för dumt för VW
Senast redigerat av mrcelica (23 januari 2006)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

10 287 Inlägg
23 januari 2006
#6
Pssst...

Nya Audi (i alla fall A6) minns hur tjocka beläggen är. Så byter man från slitna till nya belägg så rubbar du inte bilen ur fläcken för styrdatorn till bromsar/ABS/ETC tror att beläggen är tunna.

=> In på Audiverkstad och kalibrera om datorn.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
23 januari 2006
#7
Sharky skrev:
Pssst...

Nya Audi (i alla fall A6) minns hur tjocka beläggen är. Så byter man från slitna till nya belägg så rubbar du inte bilen ur fläcken för styrdatorn till bromsar/ABS/ETC tror att beläggen är tunna.

=> In på Audiverkstad och kalibrera om datorn.

/Göran

Fyyfaan för biltillverkarna - nya bilar.
Snart måste d väl till att man ska in på verkstad för att låsa upp dörrlåset, ställa in säten o speglar samt starta bilen...
För att inte tala om att veva ner rutorna varma sommardar, om man kör snikvariant utan ac som man väl antagligen oxå måste in på verkstad för att skifta temp. inställning på...


5 710 Inlägg
23 januari 2006
#8
Sharky skrev:
Pssst...

Nya Audi (i alla fall A6) minns hur tjocka beläggen är. Så byter man från slitna till nya belägg så rubbar du inte bilen ur fläcken för styrdatorn till bromsar/ABS/ETC tror att beläggen är tunna.

=> In på Audiverkstad och kalibrera om datorn.

/Göran

He he, dagens lärdom smile
Nästan samma sak som på og900 <88 där kolvarna måste "nollställas" vid beläggbyte.
Den ovane svär och tar fram spettet för att försöka bryta in kolven medans den vane tar fram SAAB:s  specialverktyg och skruvar in kolven istället wink

MVH Jonas
..............

Arbetssökande lokförare
170 Inlägg
23 januari 2006
#9
Hehe snart måste man väl ta in bilen på verkstad bara för att fylla på spolarvätska.

To get old and wise, you have to be young and stupid!!


Sök