3136
Sök

Varför tar man bort katalysatorn?

1 418 Inlägg
25 november 2007
MeloveGolf skrev:
Eisenhut skrev:
Audi_S-power skrev:
Finns folk som kommit igenom bes utan kat...

Att man ens vågar köra in med en bil utan kat...

dom ger dig bara en 2:a medans polisen ger dig 8000kr i böter...

Har hört 12000kr jag..

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

Gokartförare och Skidåkare
227 Inlägg
25 november 2007
Natural skrev:
AirOne skrev:
Sen finns det bilar som har "dispens" för att köra utan. Min tex är från 85 och inte
har nån katalysator monterad. Därför får jag därför köra just utan.

Samma här wink

Det blev lag på katalysator 1989. Så bilar som är äldre än 89 behöver inte katalysator smile

1 703 Inlägg
25 november 2007
Henrik_G skrev:
Natural skrev:
AirOne skrev:
Sen finns det bilar som har "dispens" för att köra utan. Min tex är från 85 och inte
har nån katalysator monterad. Därför får jag därför köra just utan.

Samma här wink

Det blev lag på katalysator 1989. Så bilar som är äldre än 89 behöver inte katalysator smile

Dock, är bilen tillverkad -88 och har katalysator enl. regbeviset, måste den finnas där, men inte fungera.

Darth Vader
1 644 Inlägg
25 november 2007
Om nu resurserna är begränsade, och du inte vill ha din originalkatt skulle jag råda dig till att skaffa en begagnad race/sportkatt på t.ex. blocket. Att ta bort den är ju för stunden billigast, helt klart. Men om du blir stoppad blir det en dyr historia. Böter för miljöförstöring är inget att leka med, 5-siffriga belopp är att räkna med.
Senast redigerat av DoWahDiddy (25 november 2007)

Braaaaap?

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
25 november 2007
Audi_S-power skrev:

finns folk som kommit igenom bes med allt från riktiga lik bilar till bilar med 1600hk o inte en del på sig laglig.

Bmw osv..

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
25 november 2007
ontopic.. så hade jag inte någon katt på min pegga.. det gör mycket att ta bort katten på den motorn kan ja lova. Sen vid bes så gick det ju självklart inte igenom så fick fixa dit en katt och den bli ju märkvärt segare då hmm

Bmw osv..

Vw trimmare
2 995 Inlägg
25 november 2007
Lindberg88 skrev:
MeloveGolf skrev:
Eisenhut skrev:

Har hört 12000kr jag..

dom har kanske höjt det nu då..

1 059 Inlägg
25 november 2007
hade bra värden på min s2 utan kat,dock på ren etanol,mappad på 400hk+

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

pensionär
31 Inlägg
25 november 2007
MeloveGolf skrev:
Eisenhut skrev:
Audi_S-power skrev:

8000kr i böter?! E du dum i huvudet eller? Varför skulle man få 8000kr i böter när man blir stoppad med katten bortmonterad? Jag fick ombesiktning ena gången,andra gången fick jag bara en skällning att jag omedelbart skulle åka hem å montera tillbaka katalysatorn. Jag tror inte du har en aning om vad du pratar om.lol

Yellow bug!
1 640 Inlägg
26 november 2007
boston3 skrev:
MeloveGolf skrev:
Eisenhut skrev:

8000kr i böter?! E du dum i huvudet eller? Varför skulle man få 8000kr i böter när man blir stoppad med katten bortmonterad? Jag fick ombesiktning ena gången,andra gången fick jag bara en skällning att jag omedelbart skulle åka hem å montera tillbaka katalysatorn. Jag tror inte du har en aning om vad du pratar om.lol

Word. smile

Avgasrening
"Om avgasreningen inte fungerar, t.ex. beroende på en defekt katalysator, så leder detta till ombesiktning. Så länge katalysatorn har gått sönder av naturliga orsaker så är detta den enda påföljden.
Om någon däremot avsiktligt har modifierat avgasreningens funktion, så skall bilen registreringsbesiktigas inom en månad. I fallet med katalysatorn så spelar det ingen roll om den har modifierats, eller helt tagits bort. Om en registreringsbesiktning inte utförts inom en månad riskerar du 600 kr i böter."

Källa: SBP
Senast redigerat av Edil_ (26 november 2007)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

8 156 Inlägg
26 november 2007
Edil_ skrev:
boston3 skrev:
MeloveGolf skrev:

Word. smile

Avgasrening
"Om avgasreningen inte fungerar, t.ex. beroende på en defekt katalysator, så leder detta till ombesiktning. Så länge katalysatorn har gått sönder av naturliga orsaker så är detta den enda påföljden.
Om någon däremot avsiktligt har modifierat avgasreningens funktion, så skall bilen registreringsbesiktigas inom en månad. I fallet med katalysatorn så spelar det ingen roll om den har modifierats, eller helt tagits bort. Om en registreringsbesiktning inte utförts inom en månad riskerar du 600 kr i böter."

Källa: SBP

Det finns en miljödispensavgift också som inte har någonting med SBP att göra. Den är (senast jag hörde om den) på 7000:-
Sen kan man säkert bli anmäld för miljöförstöring också? Allt beror på hur nitisk polisen man träffar på är. Men på SBP så skickar dom dig bara på ombesiktning, alternaticvt reg. besiktning.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

167 Inlägg
26 november 2007
Min bil har katalysator trots att det är en 87:a. Det var ett tillval som fanns 87 på 635:orna som förste ägaren uppenbarligen valde. SBP har tydligen ingen möjlighet att kontrollera ifall bilen hade katalysator när den improterades så jag har hört att det är fritt fram för mig att plocka bort den om jag vill.

403 Inlägg
28 november 2007
Ja är det en 87a så kan du tabort den om du vill!

Sök