4667
Sök

Behöver tips om ljudanläggning i saab 900 97

1 129 Inlägg
7 januari 2006
Trådstartare
Tja, jag funderar lite på hur jag ska bygga ljudanläggning i min kommande saab 900 som troligen blir en kupe (vet inte riktigt skillnaden mellan 3 o 5 dörrars förutom dörrhögtalarna smile).

Nårra av d märkena som ja har provat på som olika enheter ä dls, magnat, mds, crunch, jensen, pyle, rockford, x sound, cerwin vega mm.

Jag vill ha en ljudanläggning mä rent o bra ljud som 1a ching som spelar som ett sorrund, Djup o tryckbas ä båda lika stora favoriter men vill inte ha en baslåda som behöver hela bagageutrymmet så man inte får plats mä annat. Tycker att d ä onödigt o kostbart mä FÖR mycke högtalare.

Jag kommer att bygga så ljudet tar så lite plats som d går men ändå spelar bra vilket kommer att bli svårt big_smile.

I början kommer ja nog inte satsa på så jättedyrt ljud utan lägga ut så lite som möjligt pga pluggande (ca 5-10k) som ja köper mä tidens gång o märkena som ja funderar mest på att skaffa ä dls o magnat så bygger ja
mer o dyrare när budgeten ökar.

Hur tycker ni att ja ska bygga smile

20 Inlägg
9 januari 2006
Kan kolla på mitt!  Kanske kan ge någon ide?!?

Kan även få köpa det jag har jag ska ändå bygga nytt!!

------saab-----

1 129 Inlägg
10 januari 2006
Trådstartare
Ditt bygge va både snyggt o praktiskt, Nu vet ja mer hur det ser ut i bagagen på nyare 900, man  kan ju bygga ett ljud som som ser fint ut o samtidigt ha ett praktiskt utrymme. Det kan man inte alltid göra mä alla bilar tyvärr smile. En knivig sak om man har steget/en under en skiva lr plexiglas är att få kyllt allt o bort mä varmluft men de kan ju räcka mä att montera småfläktar o borra små hål lite överallt lr nåt sånt där det finns minst risk för att täckas över o sen göra det osynligt genom täcka över det mä nån filt som luften går igenom.

Själv har ja byggt en slags vägg bakom baksätet med en öppning vid toppen o skruva fast stegen på o sen plaserat 4 fläktar på varsin över å undersida som kyller stegen, tack vare det så kan ja ha hur stor o bred baslåda o hur mycke prylar ja vill lr så länge bagagen räcker big_smile utan att steg mm ä i vägen.

1 129 Inlägg
10 januari 2006
Trådstartare
Men det ä på en golf 2a jag gjort detta på

Service Montör
7 Inlägg
10 januari 2006
Jag har satt i

* 2st 4" diskanter
* 2st 6.5" Midi coax
* 2st 5" Midi coax
* 2st 6*9
* 1st 10" Gas

Låter jävligt bra i bilen.

Man kör det man trivs med! ;)

96 Inlägg
11 januari 2006
kolla in hur det ser ut i mitt bagage, då basen är nere i lådan så tar det inte mycket plats. sen skulle jag heldre satsa mer pengar på ett framsystem och ett bra steg till det än att ha högtalare bak.

1 129 Inlägg
11 januari 2006
Trådstartare
Det va åxå ett fint bygge tobbe.77. Själv gillar ja inte koaxialer utan kommer att köra kit.

1 129 Inlägg
23 januari 2006
Trådstartare
Det sitter 3" i intsrumentbrädan 5,25/6,5 i varje dörr o tydligen 6*9 bak brevid hatthyllan bak orginal på 900 men va är det för märke på de orginala högtalarna?.

96 Inlägg
24 januari 2006
Palicuse skrev:
Det va åxå ett fint bygge tobbe.77. Själv gillar ja inte koaxialer utan kommer att köra kit.

jag använder ju inte coax jag heller... det är helt vanliga 6,5" element som sitter i brädan...  http://www.impact-car-audio.com/ndw6525.html   men visst finns det massa coax-högtalare som låter mycket bra...

Sök