3417
Sök

Temperaturen stiger och ingen värme i kupén på min Golf IV

Rapidoz
688 Inlägg
7 december 2007
TTTTT skrev:
det där med termon igen, beror ju lite på i vlket läge den har fastnat, i öppet eller stängt läge så att säga, eller nånstans på mitten. och som nänms i en tidigare tråd v-pumpen drivs ju av kamremmen så när man byter pump brukar man ju byta kamrem åxå.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jo det beror på men eftersom att han hade stängt av bilen och sen när han skulle köra igen
så fick han inget värme och då antog jag att den är i stängt läge men som "Goffen" säger
så kan det vara vattenpumpen och det är säkert högst troligt att det kan vara.
Det är väl bara att kolla på pumpen när remmen dras runt.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

945 Inlägg
7 december 2007
OT: konstruktionen på pumpen är lite kass, på dom äldre varianterna så va skoveln i aluminium.Jag inbillar mig i alla fall att dom satt bättre fati i axeln än vad plastskoveln gör.
kan ju vara bra å kolla raskt som fan. Inte roligt om pumpen skulle skära helt. kamremmen hoppar å ja resten fattar ni ju.....en jävla massa krökta ventiler å skit, men nu ska vi inte måla fan på väggen smile
Killen har ju fått ett gäng tips tabm smile

blinka blått om du vill rejsa!

Rapidoz
688 Inlägg
7 december 2007
TTTTT skrev:
OT: konstruktionen på pumpen är lite kass, på dom äldre varianterna så va skoveln i aluminium.Jag inbillar mig i alla fall att dom satt bättre fati i axeln än vad plastskoveln gör.
kan ju vara bra å kolla raskt som fan. Inte roligt om pumpen skulle skära helt. kamremmen hoppar å ja resten fattar ni ju.....en jävla massa krökta ventiler å skit, men nu ska vi inte måla fan på väggen smile
Killen har ju fått ett gäng tips tabm smile

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tror dig tongue
ja det skulle inte vart kul ifall hela remmen dragit åt fanders tongue
men jag tror det kommer gå bra om han kollar det som sagts hittintills big_smile
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

5 Inlägg
7 december 2007
Trådstartare
Goffen skrev:
Termostaten lägger inte bara av på golfar eller i alla fall väldigt sällan. Vad som däremot är vanligt är att vattenpumpens plastskovel lossnar och snurar inte med remskivan och det brukar orsaka den här typen av problem. Det märks bäst med att när man belastar bilen går den upp i temp och när man går ner på tomgång sjunker temperaturen. Om man tänker efter lite så finner man att varför blir det ingen värme i kupen? Värmen kommer ju tidigare än 90grader då termostaten öppnar eller hur? Om det är vattenpumpen passa på att byta kamrem med i så fall.... mvh

Åkte in på verkstad med bilen. Och han sa direkt att det troligtvis är vattenpumpen som slutat fungera, vilket det visade sig vara. Och som goffen säger så måste jag byta kamrem oxå. Priset för detta landade på 5300kr, vilket jag måste säga låter väldigt billigt. Med tankte på att jag var nere på VW orginalverkstad. Men men... det är en jävligt jobbig utgift att ha så här dags, innan jul. Blir nog att dra in på alla julklappar:/

940turboplus skrev:
men det skulle underlätta om han själv svarade på sitt egna forum lol
--------------------------------------------------------------------------------------------

Tack för all hjälp iaf. Och GOD JUL på er alla!smile

Rapidoz
688 Inlägg
7 december 2007
kul att det fungerar nu iaf smile

4 554 Inlägg
7 december 2007
de va inget:P

Rapidoz
688 Inlägg
7 december 2007
loudness skrev:
har du kollat så du har tillräckligt med kylarvätska?

om du kollar 2 inlägg upp så ser du att han redan lagat felet.

Sök