Beror som sagt på hur mycket ström som drar ur batteriet. Det brukar ibland finnas ett speciellt mätvärde som tillverkarn anger på vanliga startbatterier, RC (Reserve Capacity) heter det och visar hur många minuter som batteriet kan ge ut 25A innan spänningen sjunker ner till 10,5V.
Det mätvärdet är just till för att simulera hur länge man kan köra med trasig generator faltiskt, att man har valt 25A är för att man har räknat med bilens belysning och motorelektronik (tändning+insprut). Att man mäter ner till 10,5V är för att under den spänningen så kan elektroniken sluta fungera.
Tittar man tex i tabellerna hos Bannerbatterier så ser man att ett 58Ah Uni Bull (vanligt standardbatteri) har 100 minuter i RC, 69Ah har 130 minuter och 80Ah har 150 minuter. De där värdena gäller vid +25 grader och fulladdat batteri, men det är iaf en relativt bra referens.
Man kan väl säga att om man inte kör bilen i mer än 30-45 minuter så borde man klara sig även med ett mindre batteri, typ 55Ah eller så, under förutsättning att man inte har en massa saker igång.
Viktigt är dock att man laddar upp batteriet med en batteriladdare igen, när tillfälle finns. Kör man ända tills bilen stannar så har batteriet blivit mycket urdraget.