2391
Sök

940 får för lite soppa!

53 Inlägg
12 december 2007
Trådstartare
#1
Hej jag har en 940gl 92 med b230fb.
Jag har fått felkod på spridarna men den tog jag bort sen fick jag felkod 2-3-2(motorn får för lite bränsle) den tog jag också bort fast den kommer tillbaka.
Detta märks väldigt mycket när jag kör då bilen hackar vid gaspådrag som sedan släpper och så blir det jämn accelration fast svag sådan.
Jag har bytt rotor och fördelarlock efterssom jag trodde det var tändproblem, då gick bilen bättre 1 dag, sen kom problemet igen.
Nästa steg jag gorde var att hälla i spridar rengöring i tanken det hjälpte i 2 dagar men nu är bilen värre än nånsin.
Jag fick även väldigt höga avgasvärden på besiktningen som tyder på att motorn får för mycket luft/för lite soppa, kanske kan vara det trasiga avgassystemet?.
Tomgången är ojämn och tar ett tag på sig att lägga sig när man frikopplar ibland också.

Finns det någon som har någon aning var det kan vara?
Mitt nästa steg är att kolla om det finns tillräckligt med soppa tryck efter pumpen.
Senast redigerat av tilldig (12 december 2007)

-.-
383 Inlägg
12 december 2007
#2
Var är avgaset trasigt nånstans ?
Är det hål innan lambdasonden så får ju styrboxen fel värden och kan inte skyffla in rätt mängd soppa.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

-utan 940
1 728 Inlägg
12 december 2007
#3
Är bränslefiltret någonsin bytt?

53 Inlägg
12 december 2007
Trådstartare
#4
Det är inte trasigt innan lambdan och jag vet inte när bränsle filtret var bytt senast.
men jag läste någonstans att när man kör starmotorn så ska varvmätaren hoppa up och ner men min bara ligger på botten för att sen stigan till normal position när motorn går igång.
Kan det vara fel på svänghjuls givaren då eller är det normalt detta?

207 Inlägg
12 december 2007
#5
min b230ft är exakt likadan. jag har bytt bränslepumpar /filter, då gick bilen bra 1 dag. bytte rotor/fördelare. då gick bilen bra 1 dag till. min rycker så ibland bara. och jag fick ganska dåliga avgasvärden med. klara dom precis. och då var avgasystemet 99% tätt. hade precis byggt det.

53 Inlägg
13 december 2007
Trådstartare
#6
Jag bytte bränslefilter idag och provkörde sedan men det hjälpte inte.
Sen så tog jag loss alla kontaktstycken och rengjorde dom, kollade så att inte kamremen hadde hoppat, och justerade elektroden på tändstiften.
Och efter detta så slutade bilen att misstända och hacka, fast accelrationen är inte som den borde fortfarande.
Stiften var också gyllenbruna och fina som dom ska och det tyder ju att den får bra med soppa :S, fast jag får felkod att den inte får tillräckligt med soppa.

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
13 december 2007
#7
Vad kör du med för stift? Testa att dra ur kontakten til lmm när motorn är igång. Ändras motorgången då så är den hel. Ändras ingenting så är lmm kass.


53 Inlägg
14 december 2007
Trådstartare
#8
lmm är hel jag har kollat trådarna och den ändrar tomgång när jag drar ur den.
stiften är ngk R och är köpta på mekonomen.

xPuffra
196 Inlägg
14 december 2007
#9
Trasig insugspackning? Hål på nån vakumslang?



Sök