2840
Sök

Hur få ner ohm talet på JBL bas?

The one and only
1 091 Inlägg
21 december 2007
Trådstartare
Jag har en JBL bas med dubbla talspolar där vardera spole ligger på 4ohm som jag driver med ett Rockford 5001 steg (monosteg som klarar ner till 1ohm).

Hur ska jag koppla för att få ner ohmtalet och få upp effekten?

Om jag har fattat det rätt så hjälper det inte att bryggkoppla utgångarna på steget för att det bara är en kanal som är förgrenad... Eller är jag ute o cyklar?

Räcker det att koppla in ena talspolen? För jag märker ingen skillnad när jag kopplar in den andra... Kan det bero på att det är ett monosteg?

många frågor tongue men hoppas att någon har mer koll på detta än vad jag har smile

// Knugen

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

16 197 Inlägg
21 december 2007
va e de för bas du har??  har den dubbla 4 ohms spolar så han du ju få ner den till 2 ohm om du parallelkopplar dom  (++ /--)

men eftersom RF steget du har,har dubbla utgången som e "linkade" inne i steget så kör du ju en spole på A å den andra på B(har för mig att RF har A-B utgångar) då blir de ju 2ohm mono.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

50 Inlägg
21 december 2007
näe inte e du ute och cyklar:P
att den har dubbla pluss och minus utgångar på steget är för att under lätt när man parrallelkopplar.
har du dubbla 4ohm spolar, skulle jag ha parrallell kopplat dessa. pluss på en spolen till pluss på den andra, minus på den ena spolen till minus på den andra.
gör du detta blir motståndet 2ohm.

någon mer lär fylla i om jag har missat något:)
lycka till!

50 Inlägg
21 december 2007
evilaudio skrev:
va e de för bas du har??  har den dubbla 4 ohms spolar så han du ju få ner den till 2 ohm om du parallelkopplar dom  (++ /--)

men eftersom RF steget du har,har dubbla utgången som e "linkade" inne i steget så kör du ju en spole på A å den andra på B(har för mig att RF har A-B utgångar) då blir de ju 2ohm mono.

du hann före du:)
Senast redigerat av bobboski (21 december 2007)

16 197 Inlägg
21 december 2007
å man ska ALDRIG bara koppla in en spole...wink

de e typ lika puckat som att bara koppla in 4 tändkablar på en V8..
Senast redigerat av evilaudio (21 december 2007)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

The one and only
1 091 Inlägg
21 december 2007
Trådstartare
okejokej då ska jag testa att paralellkoppla dom då smile Tackar så mycket för hjälpen

//Knugen

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

Sök