3973
Sök

nissan micra turbobygge

9 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
#1
tja alla gasglada big_smile

här tänkte jag lägga upp mitt micra projekt smile

hela iden komm upp när min komis kom till och skulle köpa en ny isbil, blev en 240tic och det skulle ju gå som fan smile och han skulle åka ifrån allt å alla hmm. så då komm den briljanta iden att bygga ihop nån framhjulsdriven liten tant bil och köraskiten ur hans blysläde till volvo!

så bestämde jag mig för en nissan micra, för det var det första jag fick tag på tongue
och så står det turbo på listan och får se vad det mer blir big_smile

bil info: Nissan Micra 1,2l på 57hk och en total vikt på 940 kilo.

övrigt ser budgetjen ut

max 5000kr kommer antagligen överskridas roll

bil:nissan micra -87? pris100kr hehe kompis pris tongue

turbo: Garrett TDO4L. från en impreza 4wd -98 med inbyggd westgate. inget glapp pris:200kr smile

dumpventil: ej köpt än men max 500kr

IC: får senk, men ska bygga av en kylare om det funkar tongue

rör/ledningar: lite sån skit tongue   ca 1000kr

chassi: broms,dämpare ev stolar :3200kr

Ja nu vet ni ju lite vad det är frågan om smile så får ni väll folja med bäst det passar komentera gjärna !

vågar man gasa fult har man trimmat för lite!

164 Inlägg
10 december 2007
#2
Fränt! lol

I <3 my Honda
483 Inlägg
10 december 2007
#3
detta är rolig smile ska följe med


Kocken
487 Inlägg
10 december 2007
#4
låter spännande att se vad man kan få ut ur en liten micra....önskar din budget vore större!


933 Inlägg
10 december 2007
#5
Det här ska följas

NISSAN POWER;)


35 Inlägg
10 december 2007
#6
har haft en nissan micra.. lätt den ballaste bilen ja har haft. håppas du lyckas låter spännande kommer följas:D

9 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
#7
http://www.garaget.org/gallery/archive/74176/206115_0blld9.jpg
hehe som jag fick den dock en skärm däntagen tongue

vågar man gasa fult har man trimmat för lite!

9 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
#8
http://www.garaget.org/gallery/archive/74176/206116_vwvqjq.jpg
den enorma 1,2l motorn, gör bilen lätt iaf big_smile

http://www.garaget.org/gallery/archive/74176/206129_878t8q.jpg
jag var lite primitiv och skar dän det som hade rostat sönder för ja ska ändå få plats med ett par 16" isdäck sen tongue

http://www.garaget.org/gallery/archive/74176/206119_437lxi.jpg
här holler ja poå och laga rost:).

http://www.garaget.org/gallery/archive/74176/206127_0jugds.jpg
här är skärme moterad å klar wink. hehe inte spess snyggt men ska bli en isbil så utsidan går inte i första hand direkt tongue

där va lite vad som har hänt hittils iaf har ju bara gått 2dar. men kul att folk gillar iden. och angående buget så är det som sakt bara en skiten isbil som antagligen inte kommer överleva vintern äns tongue. men funkar allt bra så kanske jag tar grejerna och flyttaröver på en bätter chassi och då kommer det bli betydligt ordentligare! wink

så så undrar jag om nån vet var man kan få tag i trim och annan tuning till en gammal micra big_smile har fan letat men är svårt

vågar man gasa fult har man trimmat för lite!

45 Inlägg
10 december 2007
#9
Fränt projekt, ska följa det om det ofta uppdateras, blir så svårt annars tongue

9 Inlägg
11 december 2007
Trådstartare
#10
tjofan alla glada smile

ikväll byggde jag grenförs flänsarna som sitter mot motorn och piporna men allt blev inte klart så lägger inte ut nå bilder än tongue men det är ett steg närmre big_smile

vågar man gasa fult har man trimmat för lite!

9 Inlägg
13 december 2007
Trådstartare
#11
tjen nu har det hänt lite saker igen smile

till och börja med så är grenröret nu klart. tycker själv att det vart bra tongue har även prova att satt dit turbon, såg ballt ut med en ordentlig turbo sitta ovanför uven big_smile bilder:   

http://www.garaget.org/gallery/archive/74176/208408_8ez1wc.jpg

här är när turbon är monterad
här är första mallen klar, gjorde som på det gamla hedliga viset när man knackar packning:P funka skit bra faktist smile



http://www.garaget.org/gallery/archive/74176/208409_ss8ks3.jpg
här är plattorna klara smile. jag skar ut dem med skärbrännare med ett stort skrotmunstycke så det vart ju inte perfekta men de duger iaf tongue

ja sen vart det som det vart och här är resultatet iaf tongue



http://www.garaget.org/gallery/archive/74176/208414_iw743i.jpg

http://www.garaget.org/gallery/archive/74176/208416_uzjmhe.jpg

http://www.garaget.org/gallery/archive/74176/208418_2wh78k.jpg

http://www.garaget.org/gallery/archive/74176/208421_j4obta.jpg

http://www.garaget.org/gallery/archive/74176/208422_405rd1.jpg

ja så var den biten löst men det är långt kvar tongue

har görjar undra lite på bränsle system och är rätt säker på att det blir förgasare. men vad finns det att välja bland? måste man tänka påp nått specc om man tänkte sätta den innan turbon? och om man sätter den efter vad kan man använda då ? lr det kanske bara enklare att montera insprut?men det kostar ju också tongue jag är öppen för alla tips !

och så ska jag medela att jag har dragit iväg en liten bestäling på en fet varvräknare med shiftlight tongue en laddtrycksmätare och dumpventil tongue

vågar man gasa fult har man trimmat för lite!

9 Inlägg
13 december 2007
Trådstartare
#12
oj blev lite fel med "här är när turbon är monterad" men ni begriper nog var det ska sitta iaf tongue

vågar man gasa fult har man trimmat för lite!

i övrigt värdelös.
613 Inlägg
13 december 2007
#13
fränare bygge tongue

typ som "Bent racing" corollan tongue


3 295 Inlägg
13 december 2007
#14
haha! Du verkar ju vara bra rolig du oxå! Najs bygge, du lär ju kasta upp en film på den där sen!


220 Inlägg
13 december 2007
#15
Ha ha

Team Kränghäng
657 Inlägg
18 december 2007
#16
Fy fan va rå... uppdatera.....!

Team Frosth
Car Custom & Tuning | carcustomtuning.se

9 Inlägg
20 december 2007
Trådstartare
#17
tja sorry att det inte har vart nån uppdate på länge men min data har vart paj så har ej kunnat hmm men här kommer det iaf smile

till att börja med så har jag bytt kylare;) den gamla var så liten å klen:P den nya vart en saab 900 med elfläkt. jag har även sinvesterat i en volvo tic IC och sättigt dit framför så fronten är skapligt omgjord tongue. har tyver inte hunigt tagit nå bilder men det komme imorn lr så.

och så har min bestälning kommit big_smile det jag köpte var :
5" Varvräknare med shiftlight tongue vart en snikmdel wink
en minder laddtryckmätare
och en dumpventil

kommer bilder på det oxå .

jag har ävetn tagit dän förgasare insug m.m fan va tomt der vart med bara lilla mtorn tongue

http://www.garaget.org/gallery/archive/74176/211951_qn8j8p.jpg

efter det så tog jag dän tråget och nån mer hel plattat som tick imällan lagerhollarna till veven och sen åkte kolvarna ut wink

http://www.garaget.org/gallery/archive/74176/211955_szr528.jpg
toppen wink



http://www.garaget.org/gallery/archive/74176/211957_edqgip.jpg
nu är kolvarna ur tongue och loppen såg bra ut

och nu ikväll så har jag komsänkt kolvarna. kolvarnas förbränningsrum var liksom skålade så jag satte upp dom i svraven och tog dän lite av kanterna ca 2mm vet ej hur mkt der ska vara men det försvan inte mycket på kolvaran så om det bli fördåligt så görjag häldre om det sen än att ta för mycket från början


http://www.garaget.org/gallery/archive/74176/211959_oxbv9g.jpg
så ser det ut tongue

Och så hat jag kommit till ett prblem vad ska jag ha för bränsle system ? stälde frågan sisst men har inte fått några svar ? jag har dock ändrat mig lite och nästan bestämt mig för volvo mekansik insprut, tycker den värkar rätt enkel. och jag har kollat runt lite och tror den ska funka tongue men har nån å bättre förslag så sjung ut bra tongue

vågar man gasa fult har man trimmat för lite!

9 Inlägg
30 december 2007
Trådstartare
#18
tjena har vet dåligt med svar???
men iaf bygget har toltalt bytt vägar ! hela turbo iden är ner lagd efter att ha plockat isär motorn så insåg jag att kolvringarna var aldeles för dåliga för att sätta läddtryck på och en del lager har lite för sletna. och så var och skulle inhadla nya ringar och topp prackning nya vevlager filter. så insåg jag att delarna bara skulle kosta lite över 4000. och då komm jag till insikt och insåg att den bara är onödiga pengar att lägga effter som bilen inte kommer holla mer än några timmar med 1bars laddtryck:( så nu har jag införskaffat en st Weber32/36 smile och byggt ett insug och sätt dit och kan säga att bilen går grymt mkt bättre ! big_smile den släpper loss på assfalt utan problem och agat tog jag bara och ska dän flänsen te turbon och satte en 3" pipa längs huven som går ut lite diksret på sidan tongue och tro mig vilken vaker sång det är i den så det vart ju nått lite udda till isen iaf men inte vad man tänkte sig från början. bilder på åket kommer om nån är intresserad?

och så har jag lite delar att göra mig av med typ turbon,IC,dumpventil,laddtrycksmätare, och lite annat skit så om nån är intreserad av det så kom med bud ! wink

vågar man gasa fult har man trimmat för lite!


Sök