3107
Sök

DAGENS NYHET (GP) Fartkameror fäller allt fler fortförare

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
2 januari 2008
Trådstartare
man blir inte klokt i huvet när man ser detta, så mycket pengar som en ½ miljon kostnad per kameror
man förstor när de inte vill bygga motorvägar på olika platser, dom känner bra pengar på det.
många kameror finns på platser som inte är vid behov. Jävla shit!!!!!
jag ser att även om man kör lagligt, man har alltid tendens att hålla ögonen vriden på höger sida på jakt mot kameror eller på instrument panelen.
bort med dom.
här är färska rapport:
http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=392253
Senast redigerat av alain (2 januari 2008)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

8 883 Inlägg
2 januari 2008
Citat

"jag ser att även om man kör lagligt, man har alltid tendens att hålla ögonen vriden på höger sida på jakt mot kameror eller på instrument panelen."

Min fråga är då...Varför?

Kan Fartkameror rädda 1 liv så är dom värda sina 500 000kr st...

Fotograf på tierpidag.se

Förjaevle Brao
555 Inlägg
2 januari 2008
räddar dom liv tycker ja dom ska va kvar....

Mr:P
28 Inlägg
2 januari 2008
Kan hålla med. Om den räddar liv. Helt klart värda pengarna. Men dessas placeringar kunde varit bättre. Iaf enligt mina mått.....

Just Turbo SHIT! And Sushi Power

4 571 Inlägg
2 januari 2008
Det här med VV's beräkningar att kameran räddar si och så många liv e ju rent skitsnack.

Hur kan dom få fram siffran att x antal människor skulle kört ihjäl sig bara för det står en grå stolpe med en kamera där?

De flesta som dör i trafiken gör det inte pga fortkörning, de flesta är olyckor är alkoholrelaterade.

Vore det inte bättre att sätta upp "fyllestationer" eller ha fler och mer regelbundna poliskontroller för fylle körning?

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
2 januari 2008
Trådstartare
Hamilton skrev:
Citat

"jag ser att även om man kör lagligt, man har alltid tendens att hålla ögonen vriden på höger sida på jakt mot kameror eller på instrument panelen."

Därför man är rädd att köra 1kmh över och betala 1.500:- i böter.
Det är inte fartsyndare som är störst dödsorsak, enligt statitik, 1a) det är alkohol, 2a) ny körkorttagare som vill visa att dom kan men har inget erfarenhet.
Det är inte kameror som kan göra någonting åt det.
Det saknas levande polis som kan ta bort dessa problemer.
Senast redigerat av alain (2 januari 2008)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
2 januari 2008
alain skrev:
Hamilton skrev:
Citat

Det är inte fartsyndare som är störst dödsorsak, enligt statitik, 1a) det är alkohol, 2a) ny körkorttagare som vill visa att dom kan men har inget erfarenhet.

Håller med.

Är man ute och kör och får syn på en sån där "här finns det fartkameror-skylt" så sitter man ju nästan och glor mer på hastighetsmätaren än på vägen bara för att man är livrädd för att ligga nån kilometer över gränsen.

Tur att det finns botemedel mot det där (farthållare tongue )

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Hjultomte
1 500 Inlägg
2 januari 2008
Tänk egentligen om staten o alla dom andra roliga sakerna som sitter o bestämmer vad som är bra och vad som är dåligt kunde lagt pengar på saker som verkligen kan förändra saker. Bättre utbildning till körkortet hade inte varit fel.

Fler Poliser. Ta bort Kameror. "Men var hittar vi pengar till det??" Hmm ja vi betalar FÖR mycket skatt på alla saker och dom får sina feta löner för att vi ska bli fattigare och inte våga gå ut pga snart kommer där va en stor sak flygandes över oss som bevakar varje steg.

"Det e för ert eget bästa" -_-' Pjåkigt och säga så. Kamerorna kan vi skrota. Antal olyckor kanske minskar på fliken Fortkörning på det stället. Risken e att Omkörnings olyckor och singel olyckor pga tittande på hastighetsmätare kommer öka och där kameror slutar kommer folk att gasa igen och där kommer d va normalt!

Trött på svenska regeringens konstiga saker. Nån som vet hur man kan slå dom på fingrarna rejält släng ett pm smile Tror vi "ungdomar" Kan få dom att lyssna på nått av vårt vett o etikett som dom makt galna sakerna inte har lärt sig!

(Lite Off-topic jag vet men ja till nån nytta kan det väll va smile )

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

8 883 Inlägg
2 januari 2008
alain skrev:
Hamilton skrev:
Citat

Du skriver det själv  "Det är inte fartsyndare som är störst dödsorsak" sant....
Så redan där har man minskat på antalet döda. Fartkamerorna är ju bara ett komplement inte den enda åtgärden för att få ner antalet omkomna i trafiken.

Fotograf på tierpidag.se

VW-nörd?
4 332 Inlägg
2 januari 2008
Blev ju fotad på nyårsafton senast, inga bilar ute, men körde 1-2kph för fort tongue Räddade väl ett liv, konstigt att alla viktiga människor befinner sig på landsvägar och inte vid skolor då.
Om de vill rädda liv o inte tjäna pengar bör de väl ändå ha fartkameror där fartgränserna verkligen är satta för att skydda oskyldiga skolbarn osv?

Samma sak som hänt i England förresten, dödsantalet har ökat sedan introduktionen av fartkamerorna, sammanträffande?

17 Inlägg
2 januari 2008
Fartkameror har jag ingenting emot, de är i alla fall passiva och kliver inte ut mitt ivägen. Värre är det med regeln att gående alltid har förtur, oavsett om man sett dem eller inte, oavsett om de tittar sig runt eller inte... Det och cyklister som inte förstått att man ska gå med cykeln över ett övergångställe, inte se det som ett fartgupp att ta extra mycket fart inför.

Sök