4560
Sök

MC med sidovagn, Lovligt på B-kort eller inte?

Smålänning
7 887 Inlägg
6 augusti 2007
Trådstartare
Jo, nu är det så att jag har blivit sugen på en rysk Dnepr (Ural), som är en MC med sidovagn, och angående behörigheter för det så står det såhär på vägverkets "Körkortsportalen":

B
   ger även rätt att köra
- traktor, motorredskap klass I och klass II samt tre- och fyrhjulig motorcykel

Men vad som räknas som trehjulig motorcykel står det inget om, och folk man frågar brukar säga att det beror på  hur den är registrerad.

Dessutom brukar en del nämna "Det beror på om vagnen är svetsad, skruvad eller sitter med snabbfästen"

Jag vet att en s.k trike får köras med B, och har hört från en rätt säker källa att även MC med sidovagn får det, men det skulle ju vara surt att åka dit på olovlig körning. hmm

Mina frågor:

Någon som vet vad som gäller med reggningen och behörigheter på den?

Någon som vet hur man kan kolla upp om den är reggad så man får köra den med B-kort i så fall?

Tacksam för svar smile
Tycker dom är så fräna tongue

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

100 Inlägg
6 augusti 2007
hej har hört att det måste vara minst två drivande hjul för att det ska få framföras med b kort men är inte helt säker

mvh

i bland spöar jag mig själv för ingen annan vågar

Smålänning
7 887 Inlägg
6 augusti 2007
Trådstartare
Ok, synd i så fall... Fler som kanske vet? Jag vet att det säkert finns många här som kan detta utantill wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Muttley
6 augusti 2007
jag vet wink
du får inte köra på b kort wink

220 Inlägg
6 augusti 2007
Jag har hört att det beror på om bakhjulet och sidvagnshjulet sitter bredvid varandra, dvs samma axelavstånd till framhjulet (typ trike), tyvärr inte så vanligt..
Men vad som är rätt vete f-n  roll

Mange_C5
Livet är 50/50
Antingen så går det, eller så går det inte!

blacken
7 augusti 2007
Även vikten spelar roll. måste väga över 400 kg.

DFFL
9 020 Inlägg
7 augusti 2007
granne667 skrev:
hej har hört att det måste vara minst två drivande hjul för att det ska få framföras med b kort men är inte helt säker

mvh

Hade inte jäääääättegamla militärmotorycklar med sidovagn så att man kunde koppla in drivning på vagnens hjul?

(Tror det var i ryssland, såg det på discovery.)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

blacken
7 augusti 2007
FireTraXX skrev:
granne667 skrev:

mvh

Hade inte jäääääättegamla militärmotorycklar med sidovagn så att man kunde koppla in drivning på vagnens hjul?

(Tror det var i ryssland, såg det på discovery.)

Uralen har det.

Wallo
2 januari 2008
Dnepr mt16 har konstant tvåhjulsdrift, den går att regbes. så den kan köras på b-kort.

Sök