4657
Sök

Nästa steg till min Volvo C30 2.5 T5?

111 Inlägg
4 januari 2008
Trådstartare
#1
Tänkte bara höra efter lite.
Efter jag gjort dom saker jag planerat på min motor, vad rekomenderas sen?

Ska bl.a :
Sportavgassystem inkl kat, Chipp, Insatsfilter, Dumpventil, Backventil, Downpipe 3"

Vad kommer sen, Vill inte göra ett alltför stort ingrepp på motorn dock, Sånt fall lämna iväg

Mvh!

Skriv gärna med pris / effekt för dom olika stegen som finns att göra

Det är en Volvo C30 2.5L T5

Well baby I've been here before, I know this room and I've walked this floor

645 Inlägg
4 januari 2008
#2
Frågan är väl hur mycket effekt du är ute efter och vad du vill ha bilen till, bara gata så man kanske vill ha hyffsad jämn effektkurva eller banbil där man bara vill blåsa ut de som går?
Men original grenröret brukar vara rätt bra strypning vid högre effekter så extraktorgrenrör är att föredra och är man väl där så är väl större turbo, spridare och en riktigt mappning att föredra, vill du samtidigt ändra karaktär på motorn och få ut några hästar till så är ju lite vassare kammar att fundera på med.

//Marcus Saari

486 Inlägg
4 januari 2008
#3
zajja skrev:
Men original grenröret brukar vara rätt bra strypning vid högre effekter så extraktorgrenrör är att föredra och är man väl där så är väl större turbo, spridare och en riktigt mappning att föredra, vill du samtidigt ändra karaktär på motorn och få ut några hästar till så är ju lite vassare kammar att fundera på med.

Grenrör är ihopgjutet med avgashuset på C30/S40/V50/Focus ST, så om man ska byta grenrör så måste man byta turbo oxå.
Man kan byta bara kompressorhuset på turbon för att ta ur lite mera effekt ur originalturbon. Det och större spridare och Lmm samt en mappning kan nog vara ett nästa steg t.ex.

// Tomas

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

111 Inlägg
4 januari 2008
Trådstartare
#4
Jag vet väll inte riktigt hur mycket effekt jag är ute efter, Den ska köras på vägen och den ska inte dra alltför mycket bensin heller, efterssom jag har den att pendla med.

Men när jag väll gjort steg 1,2,3 så kanske dom på firman kan informera om vad som kan göras därtill..

Tack för alla svar

Well baby I've been here before, I know this room and I've walked this floor

Inläggskritiker
990 Inlägg
4 januari 2008
#5
550hk med orginalgrenrör på Saab har ju folk haft, vet inte om volvo har mini grenrör lr så men du borde väl klara dig en bit på orginal

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

8 886 Inlägg
4 januari 2008
#6
A och O när man börjar fippla med nya bilar är ekonomin! Vad får det kosta i fråga om evt garantier m.m vid ett evt motor ras.
När du har svaren på dom frågorna kan du börja leta.

Fotograf på tierpidag.se

111 Inlägg
4 januari 2008
Trådstartare
#7
Hamilton skrev:
A och O när man börjar fippla med nya bilar är ekonomin! Vad får det kosta i fråga om evt garantier m.m vid ett evt motor ras.
När du har svaren på dom frågorna kan du börja leta.

Vet inte hur de blir när man trimmar mer än steg 3, men vissa företag erbjuder ju en ny motorgaranti för 2500kr - 4000kr per år.

Well baby I've been here before, I know this room and I've walked this floor

8 886 Inlägg
4 januari 2008
#8
R-Design skrev:
Hamilton skrev:
A och O när man börjar fippla med nya bilar är ekonomin! Vad får det kosta i fråga om evt garantier m.m vid ett evt motor ras.
När du har svaren på dom frågorna kan du börja leta.

Vet inte hur de blir när man trimmar mer än steg 3, men vissa företag erbjuder ju en ny motorgaranti för 2500kr - 4000kr per år.

Sant...men finns andra saker som inte garantin täcker om du "chippar" kolla vad som gäller för just din bil, bästa är att kontakta Volvo för att vara 100% säker.

Bara för att du har motorgaranti från chipp firma A så är det ju inte sagt att dom ersätter ett växellådshaveri eller koppling.

Din nybilsgaranti slutar i allafall att gäla om du väljer "Fel"
Senast redigerat av Hamilton (4 januari 2008)

Fotograf på tierpidag.se

111 Inlägg
4 januari 2008
Trådstartare
#9
Hamilton skrev:
R-Design skrev:
Hamilton skrev:
A och O när man börjar fippla med nya bilar är ekonomin! Vad får det kosta i fråga om evt garantier m.m vid ett evt motor ras.
När du har svaren på dom frågorna kan du börja leta.

Vet inte hur de blir när man trimmar mer än steg 3, men vissa företag erbjuder ju en ny motorgaranti för 2500kr - 4000kr per år.

Sant...men finns andra saker som inte garantin täcker om du "chippar" kolla vad som gäller för just din bil, bästa är att kontakta Volvo för att vara 100% säker.

Bara för att du har motorgaranti från chipp firma A så är det ju inte sagt att dom ersätter ett växellådshaveri eller koppling.

Din nybilsgaranti slutar i allafall att gäla om du väljer "Fel"

Jo jag har kollat med volvo redan, och deras policy är att man inte får röra ett dugg.
Inte ens insatsfilter

Men får kolla upp lite mer hos chipp firman vad deras motorgaranti gäller. Har inte hunnit så långt ännu, Allt planeras till våren, Men vill veta hur mycket allt kommer kosta så man kan börja planera

Well baby I've been here before, I know this room and I've walked this floor

486 Inlägg
4 januari 2008
#10
Hammarslag skrev:
550hk med orginalgrenrör på Saab har ju folk haft, vet inte om volvo har mini grenrör lr så men du borde väl klara dig en bit på orginal

Tomas_H skrev:
Grenrör är ihopgjutet med avgashuset på C30/S40/V50/Focus ST.

Tror inte original turbon(avgashuset) klarar 500hk.....roll
Senast redigerat av Tomas_H (4 januari 2008)

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

Ahlsen
4 januari 2008
#11
ta kontakt med gubbarna på autotech och prata med dom, jävligt bra killar med bra kundservice...

Ahlsen
4 januari 2008
#12
Hammarslag skrev:
550hk med orginalgrenrör på Saab har ju folk haft, vet inte om volvo har mini grenrör lr så men du borde väl klara dig en bit på orginal

finns dom som kör med det på sina volvo bilar också


Sök