2560
Sök

tvåbatterikoppling. Kan jag göra såhär?

584 Inlägg
11 januari 2008
Trådstartare
hej hej. Jag ska koppla enl schemat nedan.
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=222124

men undrar om ja kan koppla såhär ist?
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=228531

Det är svårt att komma åt generatorn o ansluta en ny kabel därför undrar ja om de går på de här sättet.

33 Inlägg
11 januari 2008
Kopplar du enligt andra bilden så är relät alltid tillslaget, vilket resulterar i att båda batterierna tar slut.
Tanken med kopplingen ovan är att när motorn är igång så laddar generatorn batterierna, och när den är avstängt så dras strömmen
från de lilla batteriet så du alltid har ström nog att starta.

584 Inlägg
11 januari 2008
Trådstartare
Flummizen skrev:
Kopplar du enligt andra bilden så är relät alltid tillslaget, vilket resulterar i att båda batterierna tar slut.
Tanken med kopplingen ovan är att när motorn är igång så laddar generatorn batterierna, och när den är avstängt så dras strömmen
från de lilla batteriet så du alltid har ström nog att starta.

okej, jag vill ha så att bilen drivs på det lilla enligt bilden och stereon på det stora. hur ska jag göra då?

21 761 Inlägg
11 januari 2008
Om du kopplar som på första skissen så blir det precis som du har tänkt dig, när bilen är avslagen så drivs slutsteget från det stora batteriet. När sedan motorn är igång så kopplas båda batterierna ihop och får laddning av generatorn.

Det är därför som skiljerelät ska anslutas till generatorns D+, annars kan man inte använda skiljerelät på det sätt som det är tänkt.

584 Inlägg
12 januari 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Om du kopplar som på första skissen så blir det precis som du har tänkt dig, när bilen är avslagen så drivs slutsteget från det stora batteriet. När sedan motorn är igång så kopplas båda batterierna ihop och får laddning av generatorn.

Det är därför som skiljerelät ska anslutas till generatorns D+, annars kan man inte använda skiljerelät på det sätt som det är tänkt.

okej okej smile ja får försöka hissa upp bilen så man kommer åt underfrån istället då. tror det blir lättast.

584 Inlägg
12 januari 2008
Trådstartare
Nu var de klart smile men räcker de med 21mm2 kabel mellan batterierna?

21 761 Inlägg
12 januari 2008
Det borde räcka, men har du tillgång till grövre kabel så är det ingen nackdel.

Sök