2188
Sök

HJÄLP! Ska hänga i en motor på 325hk i en fiesta hur går jag till väga med bes?

7 Inlägg
13 januari 2008
Trådstartare
Har idagläget 1.25l motor i bilen tänkte byta ut den mot en 1.6l med 325hk sitter turbo på den och massa annat gott. Min fråga är om den går igenom bes. om inte hur går jag till väga? tacksam för svar!!!
Senast redigerat av FordfiestaFlair (13 januari 2008)

330 Inlägg
13 januari 2008
byta till orginalmotor innan besiktning

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
13 januari 2008
Som ovan sagt eller försöka regga bilen som omyggt fordon
Senast redigerat av Children-Of-Bodom (13 januari 2008)

C H E V R O L E T <3

Inläggskritiker
990 Inlägg
13 januari 2008
Den går aldrig genom bes med den motorn. Skaffa en besiktningsbil ända möjligheten. dvs du köper en lika dan bil samma färg o det o flyttar över skyltarna till den trimmade bilen sen när du vill köra.
men räkna med problem om du smäller bilen, främst in i nån annan

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

16 197 Inlägg
13 januari 2008
Children-Of-Bodom skrev:

de e typ omöligt att regga om den som ombyggt fordorn me tanke på effekten.. sen måste du bygga om sååå mycke mer för att över huvudtaget kunna regga om den som de.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Vw trimmare
2 995 Inlägg
13 januari 2008
1.6L och 325hk? stackars motor smile

Byta till orginal motor eller bygg 4wd och bygg om bärande konstruktion så kan du regga amatörbyggt med turbo motor så behöver du bara sänka laddet till kommande besiktningar...det sistnämda kostar mer än bilen gjorde ny och kräver enormt med kunskap och tid...

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
13 januari 2008
evilaudio skrev:
Children-Of-Bodom skrev:

de e typ omöligt att regga om den som ombyggt fordorn me tanke på effekten.. sen måste du bygga om sååå mycke mer för att över huvudtaget kunna regga om den som de.

Mjo vet det. Krävs bur m.m
men menade i syftet att hon kan göra såppas med den o sen regga den som ombyggdt fordon så slipper hon alla problem.
Menar jag skulle inte vilja åka i en Fiesta med över 300häst. Ingen säkerhet alls ju.
Sen att bilen inte väger nått heller

C H E V R O L E T <3

510 Inlägg
13 januari 2008
Children-Of-Bodom skrev:
evilaudio skrev:
Children-Of-Bodom skrev:

men menade i syftet att hon kan göra såppas med den o sen regga den som ombyggdt fordon så slipper hon alla problem.
Menar jag skulle inte vilja åka i en Fiesta med över 300häst. Ingen säkerhet alls ju.

Att bilen inte väger nått gör ju saken roligare ;D Mvh johan

330 Inlägg
13 januari 2008
alltså

billigaste: byt till orginalmotor

dyraste: bygg om hela bilen o regga om den som amatörbyggt

16 197 Inlägg
13 januari 2008
wimhed skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
evilaudio skrev:

Att bilen inte väger nått gör ju saken roligare ;D Mvh johan

de e just de som e problemet. vikt å effektförhållandet är på tok förstort för att de ska kunna gå å besikta.

själv skulle ja ju köpt en likadan fiesta å haft den som besiktingsbil å beställt dubbla skyltar wink

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 893 Inlägg
13 januari 2008
Max vad myndigheterna godtjänner i effekt på ombygda fordon är 15kW/100kg-bil.
Dvs, om du hänger på allt "lul-lul" du kan hitta till Fiestan, så kanske du kommer upp i 1000kg, då kan du regga den med 150kW eller ca 220hkr.

Så det går, om du bessiktigar den med nerstält turbo tryck, borde inte vara några problem.
Men byter du motor, så måste bromsarna matcha effekten, det kostar en del. å de blir ganska mycket mer ombygnad innan du kan ha den "laglig"... Får du den bara bessiktigad med turbo motorn, så är det ganska lugnt, ingen bessiktnings man kan säga skilnad på 220hkr och 325hkr i en så lätt bil. Den kommer bara att spinna för dem i alla fall. wink tongue
Jag kollade det med motorbyte när jag planrade motorbyte i min Pontiac Fiero. Mailade till SBP och fick svaret, 15kW/100kg, plus en massa andra saker som måste uppfyllas för att få regga som "ombygt fordon".
Jag kommer inte ihåg exakt allt som stod i mailet, men jag har för mig att om man byter motor, bromsar och styrinrätning, så kvalar man in på "ombygt fordon".
Motor och styrning kvalar... Bromsarna är bara för att matcha effekten.
Dem får man ta från en bil med motsvarande effekt i motorn. (Billigaste alternativet.) Eller så kör man typ Willwood bromsar, men då drar bygget iväg i pengar.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
13 januari 2008
Väg upp den! Lägg blyvikter i alla hålrum du kan hittta och regga den med motorn, sen när regbesiktningen är gjord plockar du ur alla vikter. smile
Känner en kompis som reggade sin hotrod så. Fast han ströp motorn lite inför bes. också.

Det kan bli knivigt om du åker på ombes i nån flygande bes. där dom har våg. Men att dom väger en personbil är väl kanske inte så vanligt.. Eller?´

Tycker iaf det låter förbannat ballt! Skulle gladeligen bli frånåkt av den Fiestan.. big_smile
Håll oss uppdaterad! Lycka till!

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Whitetrash
589 Inlägg
13 januari 2008
Hammarslag skrev:
Den går aldrig genom bes med den motorn. Skaffa en besiktningsbil ända möjligheten. dvs du köper en lika dan bil samma färg o det o flyttar över skyltarna till den trimmade bilen sen när du vill köra.
men räkna med problem om du smäller bilen, främst in i nån annan

Undra vad besiktningsgubbarna säger när chassie och motornummren är andra då..

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

2 126 Inlägg
13 januari 2008
Kristian_V skrev:
Max vad myndigheterna godtjänner i effekt på ombygda fordon är 15kW/100kg-bil.
Dvs, om du hänger på allt "lul-lul" du kan hitta till Fiestan, så kanske du kommer upp i 1000kg, då kan du regga den med 150kW eller ca 220hkr.

Så det går, om du bessiktigar den med nerstält turbo tryck, borde inte vara några problem.
Men byter du motor, så måste bromsarna matcha effekten, det kostar en del. å de blir ganska mycket mer ombygnad innan du kan ha den "laglig"... Får du den bara bessiktigad med turbo motorn, så är det ganska lugnt, ingen bessiktnings man kan säga skilnad på 220hkr och 325hkr i en så lätt bil. Den kommer bara att spinna för dem i alla fall. wink tongue
Jag kollade det med motorbyte när jag planrade motorbyte i min Pontiac Fiero. Mailade till SBP och fick svaret, 15kW/100kg, plus en massa andra saker som måste uppfyllas för att få regga som "ombygt fordon".
Jag kommer inte ihåg exakt allt som stod i mailet, men jag har för mig att om man byter motor, bromsar och styrinrätning, så kvalar man in på "ombygt fordon".
Motor och styrning kvalar... Bromsarna är bara för att matcha effekten.
Dem får man ta från en bil med motsvarande effekt i motorn. (Billigaste alternativet.) Eller så kör man typ Willwood bromsar, men då drar bygget iväg i pengar.

Man ska byta motor, drivpaket och bromsar för att kunna regga som ombyggt fordon! Kan Max ha 204 hk i fiestan om den väger 1000kg!
Ska ju själv regga om min Fiesta!!
Går att slänga på frambromsar ifrån Sierra (Tror till och med att Cosworthens bromsar går så länge det är Fords Fyrbultade)

OEM <3
6 957 Inlägg
13 januari 2008
Byt Bil! Blir nog billigare att köpa en bil med mer effekt!

OEM <3

Sök