Max vad myndigheterna godtjänner i effekt på ombygda fordon är 15kW/100kg-bil.
Dvs, om du hänger på allt "lul-lul" du kan hitta till Fiestan, så kanske du kommer upp i 1000kg, då kan du regga den med 150kW eller ca 220hkr.
Så det går, om du bessiktigar den med nerstält turbo tryck, borde inte vara några problem.
Men byter du motor, så måste bromsarna matcha effekten, det kostar en del. å de blir ganska mycket mer ombygnad innan du kan ha den "laglig"... Får du den bara bessiktigad med turbo motorn, så är det ganska lugnt, ingen bessiktnings man kan säga skilnad på 220hkr och 325hkr i en så lätt bil. Den kommer bara att spinna för dem i alla fall.
Jag kollade det med motorbyte när jag planrade motorbyte i min Pontiac Fiero. Mailade till SBP och fick svaret, 15kW/100kg, plus en massa andra saker som måste uppfyllas för att få regga som "ombygt fordon".
Jag kommer inte ihåg exakt allt som stod i mailet, men jag har för mig att om man byter motor, bromsar och styrinrätning, så kvalar man in på "ombygt fordon".
Motor och styrning kvalar... Bromsarna är bara för att matcha effekten.
Dem får man ta från en bil med motsvarande effekt i motorn. (Billigaste alternativet.) Eller så kör man typ Willwood bromsar, men då drar bygget iväg i pengar.