3147
Sök

Bandpasslåda i en liten coupé, bra eller dåligt?

24 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
Har tänkt inhandla mig en banpass låda med 2st.12" basar till min lilla coupé. Har läst fram och tillbaka här på forumet men inte riktigt hajat det hela till 100%.

Vad jag har förstått så sägs det att en bandpasslåda spelar lite entonigt? Vad innebär det konkret och kommer det att dunka på något?

Åt vilket håll ska jag rikta portarna, mot baksätet antar jag, eller har jag fel?

Har sedan ett steg som klarar av att i bryggat läget leverera 300WRMS och det är precis vad basarna klarar med, 300WRMS. Räcker steget, eller är det för klent?

Tacksam för svar wink

Det var bättre förr när män var män, kvinnor var kvinnor och fikus en krukväxt!

21 761 Inlägg
17 januari 2008
Det stämmer att en bandpasslåda kan låta entonigt, men det beror i så fall på att antingen så är lådan felberäknad eller så passar inte baselementet för bandpasslåda. Det är min bestämda uppfattning.

Med "entonigt" brukar man mena att lådan spelar vissa frekvenser extra högt, de överröstar alltså andra frekvenser ganska mycket. Då låter lådan enformigt och kanske trist.

Det är dock svårare att få till ett bra ljud med en bandpasslåda än tex en basreflexlåda, man måste göra mer noggrann uträkning av både kammarnas volym och rörlängder.

Eftersom allt ljud kommer från röret så måste röret ha kontakt med det kupeutrymme som man själv sitter i, annars dämpas ljudet väldigt mycket. I tex en sedanbil så drar man lämpligast upp röret i hatthyllan, antar att man får göra samma sak i din bil också.
Senast redigerat av Drönirettab (17 januari 2008)

Sök