3210
Sök

Får bilfirmor göra kreditupplysning hur som helst?

Muttley
18 januari 2008
#21
JapMax skrev:
Vem som hällst får väl göra vilka kreditupplysngar som hällst? Men de måste meddela personen lr företaget tror jag.
Nej man måste inte medela någon faktiskt, när jag jobba för en kundtjänst och fick beställningar för telefoni så gjordes de per automatik per avtal vi gjorde.
kreditypplysningar har inget med poäng att göra isåfalla kan jag aldrig mer bli kreditvärdig :S

bilhandlaren ville väl kolla upp dig ifall du skulle komma åter så affären gick fortare ?

8 879 Inlägg
18 januari 2008
#22
jao_joo skrev:
Jag har kollat upp lite mer med min far som är egen företagare och är lite mer insatt...

Vem som helst får göra kreditupplysning så länge det finns en anledning!
utan anledning (t ex att göra på skoj) är inte OK (kanske är tillåtet men ändå inte).

BMW i detta fallet gjorde detta utan vettig anledning.

Alla kreditupplysningar tyder på att man vill ta någon form av kredit. Teckna telefonabonnemang, bredband, digitaltv, köp nu betala sen på onoff, bensinkort på jet o s v. Om man har tillräckligt många kreditupplysningar på kort tid kan man bli bromsad eftersom man ses som en hög risk. Man kan vara nyskild, precis flyttat hemifrån eller helt enkelt tappat kontrollen över sin ekonomi. Så om banken ska låna ut pengar kollar de upp kreditupplysningar för att se om man är en hög risk eller inte. Även kallad kreditvärdighet. Denna sjunker i takt med upplysningar.

Sen vägs även t ex pensionssparande och annat sparande in i dessa "poäng".

Därför råder jag er alla att inte tillåta dessa upplysningar hur som helst och vara vaksamma på brev från D&B... Har företaget som gjort upplysningen ingen direkt anledning skall ni kontakta D&B samt företaget som gjort upplysningen och tala om vad ni tycker och tänker samt be att de tar tillbaka upplysningen... Säljchefen på BMW ska få veta vad jag tycker och tänker...

MVH Niclas
För att göra en kreditupplysning krävs namn och personnummer, varför lämnade du ut dom till bilfirman?
Är ju inget man normalt gör när man är bilspekulant.

Fotograf på tierpidag.se

244 Inlägg
19 januari 2008
Trådstartare
#23
Hamilton skrev:
jao_joo skrev:
Jag har kollat upp lite mer med min far som är egen företagare och är lite mer insatt...

Vem som helst får göra kreditupplysning så länge det finns en anledning!
utan anledning (t ex att göra på skoj) är inte OK (kanske är tillåtet men ändå inte).

BMW i detta fallet gjorde detta utan vettig anledning.

Alla kreditupplysningar tyder på att man vill ta någon form av kredit. Teckna telefonabonnemang, bredband, digitaltv, köp nu betala sen på onoff, bensinkort på jet o s v. Om man har tillräckligt många kreditupplysningar på kort tid kan man bli bromsad eftersom man ses som en hög risk. Man kan vara nyskild, precis flyttat hemifrån eller helt enkelt tappat kontrollen över sin ekonomi. Så om banken ska låna ut pengar kollar de upp kreditupplysningar för att se om man är en hög risk eller inte. Även kallad kreditvärdighet. Denna sjunker i takt med upplysningar.

Sen vägs även t ex pensionssparande och annat sparande in i dessa "poäng".

Därför råder jag er alla att inte tillåta dessa upplysningar hur som helst och vara vaksamma på brev från D&B... Har företaget som gjort upplysningen ingen direkt anledning skall ni kontakta D&B samt företaget som gjort upplysningen och tala om vad ni tycker och tänker samt be att de tar tillbaka upplysningen... Säljchefen på BMW ska få veta vad jag tycker och tänker...

MVH Niclas
För att göra en kreditupplysning krävs namn och personnummer, varför lämnade du ut dom till bilfirman?
Är ju inget man normalt gör när man är bilspekulant.
Du har aldrig varit med om att bilfirman vill låna körkort?

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa

Vw trimmare
2 995 Inlägg
19 januari 2008
#24
jao_joo skrev:
Jag har kollat upp lite mer med min far som är egen företagare och är lite mer insatt...

Vem som helst får göra kreditupplysning så länge det finns en anledning!
utan anledning (t ex att göra på skoj) är inte OK (kanske är tillåtet men ändå inte).
Det stämmer privat person till privat person.....men du som privat person kan göra kreditupplysning på fardins företag eller vilket annat företag du vill utan anledning..


study
772 Inlägg
19 januari 2008
#25
lämna personuppgifter lever vi utan datorer i dag eller.
infotorget dvs befolksningsregisteret. ring det sedan har man person nummer bara att ringa valfritt kreditföretag och fråga.

SVAR detta påverkar ej din kreditvärdighet.

när jag jobbade för en isp kundservice gjorde vi sådant varjedag och det var ingen fråga om något medgivande eller ej.
Senast redigerat av moose46019 (19 januari 2008)

1 867 Inlägg
19 januari 2008
#26
Det behövs inget medgivande, men när nån har gjort en upplysning på dig ska det komma ett brev om vem som gjort det hem till dig i brevlådan.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

8 879 Inlägg
19 januari 2008
#27
jao_joo skrev:
Hamilton skrev:
jao_joo skrev:
Jag har kollat upp lite mer med min far som är egen företagare och är lite mer insatt...

Vem som helst får göra kreditupplysning så länge det finns en anledning!
utan anledning (t ex att göra på skoj) är inte OK (kanske är tillåtet men ändå inte).

BMW i detta fallet gjorde detta utan vettig anledning.

Alla kreditupplysningar tyder på att man vill ta någon form av kredit. Teckna telefonabonnemang, bredband, digitaltv, köp nu betala sen på onoff, bensinkort på jet o s v. Om man har tillräckligt många kreditupplysningar på kort tid kan man bli bromsad eftersom man ses som en hög risk. Man kan vara nyskild, precis flyttat hemifrån eller helt enkelt tappat kontrollen över sin ekonomi. Så om banken ska låna ut pengar kollar de upp kreditupplysningar för att se om man är en hög risk eller inte. Även kallad kreditvärdighet. Denna sjunker i takt med upplysningar.

Sen vägs även t ex pensionssparande och annat sparande in i dessa "poäng".

Därför råder jag er alla att inte tillåta dessa upplysningar hur som helst och vara vaksamma på brev från D&B... Har företaget som gjort upplysningen ingen direkt anledning skall ni kontakta D&B samt företaget som gjort upplysningen och tala om vad ni tycker och tänker samt be att de tar tillbaka upplysningen... Säljchefen på BMW ska få veta vad jag tycker och tänker...

MVH Niclas
För att göra en kreditupplysning krävs namn och personnummer, varför lämnade du ut dom till bilfirman?
Är ju inget man normalt gör när man är bilspekulant.
Du har aldrig varit med om att bilfirman vill låna körkort?
Nej

Fotograf på tierpidag.se


Sök