3736
Sök

ET stakar i B234F?

80 Inlägg
19 januari 2008
Trådstartare
Tjena!

Är det någon som vet om ET stakarna passar i B234F eller om det finns några andra alternativ, funderar på ett turbobygge nämligen. Eller hur långt håller orginalstakarna?

Tacksam för svar

/ Clayton

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
19 januari 2008
Varför stoppa i ET stakar, det är bland dom sämsta som finns?!

FT/FK kolv+stake är mycket bättre och passar med mindre mod.
Senast redigerat av turbotompa (19 januari 2008)

80 Inlägg
19 januari 2008
Trådstartare
turbotompa skrev:
Varför stoppa i ET stakar, det är bland dom sämsta som finns?!

FT/FK kolv+stake är mycket bättre och passar med mindre mod.

okej nej jag har bara lite funderingar och är nybörjare, hade hört att dom funkade om man skulle överladda. Men hur mycket kan man ladda med FT stackar och kolvar? Jag hade tänkt att ladda runt 1 bar men då kanske man ska gå på smidda direkt men tanken var lite ett budget bygge.

/Clayton

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
19 januari 2008
1 bar är inga problem på ET stakar. dock skulle jag rekomendera att stoppa i stakar från FT/FK eller dra på smidda direkt, ifall du vill ladda på lite mer sen, vilket jag lovar att du kommer vilja tongue däremot går det inte att stoppa i kolvar från en FT/FK. utan det får du köra med antingen orginal (vet inte om orginal håller speciellt långt) eller också köper du smidda. men satsa på FT/FK stakar om dem passar rakt av. inte ET. dem håller inte långt alls.

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast

80 Inlägg
19 januari 2008
Trådstartare
FT/FK stakarna låter som det vore bättre att köra på, Ingen som har en anning om hur långt orginal kolvarna håller?

En annan fråga med, vad för turbo skulle kunna vara lämplig att använda?

Frågar man inget får man inget veta wink

/ ClaytoN

486 Inlägg
19 januari 2008
Clayton skrev:
Är det någon som vet om ET stakarna passar i B234F eller om det finns några andra alternativ, funderar på ett turbobygge nämligen.

Det e likadana stakar i B230ET och B234F....
Skaffa h-profilsstakar eller stakar från B230FK/FT.

Clayton skrev:
Ingen som har en anning om hur långt orginal kolvarna håller?

Antar att du ska bygga på B234(16v)? Då måste du byta kolvar för att få lägre komp, alternativt svarva ner originalkolvarna. Skulle tro att original turbokolvar med ventiluttag klarar runt 400hk beroende på laddtryck.

// Tomas

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

80 Inlägg
19 januari 2008
Trådstartare
Okej, det stämmer ska köra på b234f 16v, men om det är samma stakar som ET stakarna i orginal borde det ju gå att köra med ca 1 bars laddtryck nu då? Fast maskinen kanske inte blir "skottsäker" då smile

/clayton

Avstängd
1 266 Inlägg
19 januari 2008
1bar klarar ET, men efter det är man nog ute på hal is big_smile jag kör iaf på 0.8 - 0.9 för säkerhetskull..har dock kört 1.0
Senast redigerat av TheFinnishFlash (19 januari 2008)

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

510 Inlägg
20 januari 2008
TheFinnishFlash skrev:
1bar klarar ET, men efter det är man nog ute på hal is big_smile jag kör iaf på 0.8 - 0.9 för säkerhetskull..har dock kört 1.0

Av erfarenhet vet jag att ca 1.1-1.2 så klarar inte stakarna mer. Kolla mittgalleri, 2 motorras är inte skoj .. Har bytat till M-stakar nu, som ska hålla för 300hk. Så får se om detta håller. Då är min bil bara chippad, filter o avgasrör.

Så kör INTE med ET stakarna, du kommer bara att ångra dig. Skaffa Mstakar eller något liknande från början .. Själv tycker ja att det är ganska drygt och ta ut motorn för att byta stakar hehe .. Men vet inte vad du tycker cool

Mvh Johan

486 Inlägg
20 januari 2008
Clayton skrev:
Okej, det stämmer ska köra på b234f 16v, men om det är samma stakar som ET stakarna i orginal borde det ju gå att köra med ca 1 bars laddtryck nu då? Fast maskinen kanske inte blir "skottsäker" då smile

Jo, men stirra dig inte blind på laddtrycket. Med en flödesvänlig 16v topp så når du troligtvis samma effekt på 0.8kg som en 8v motor gör vid 1.0kg. Om inte mer.....

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

80 Inlägg
20 januari 2008
Trådstartare
Nej det blir nog inte att köra på ET stakar, men FT/FK stakarna är det någon som vet hur mycket dom klarar av? Har funderat på ett HX35 aggregat och då kan man ju ladda på lite.

510 Inlägg
20 januari 2008
Clayton skrev:
Nej det blir nog inte att köra på ET stakar, men FT/FK stakarna är det någon som vet hur mycket dom klarar av? Har funderat på ett HX35 aggregat och då kan man ju ladda på lite.

Dom grova stakarna som många byter till ska klara 300hk utan problem. Och 300hk kommer man långt med. För att göra det lättare för dig tycker ja du ska bygga motorn serriöst, och spara inte in på saker. Det har ja råkat göra. Köpte inte nya slangklämmor för 50kr, så en slang hoppa av, snål som ja va så hade ja inte köpt en ny vattentempgivare så såg inte hur varm motorn var. Detta slutade med ännu ett motorras, så mitt tips är, stressa inte .. Vänta istället tills du känner att du har allt. Du kommer bara ångra dig annars.

Som tomas sa så går det att plocka ut kräm ur motorn utan att påfrästa turbon förmycket. Stirra dig inte bara blind på en lastbilsturbo. Det kanske ger mest kräm i början, men man vill ha driftsäkra hästar och inga som skenar iväg.
Mvh Johan

Sök