Hej har ett mysko problem med min saab 900 2.0T Den vil hålla en tomgång på mellan 1500 - 3000 rpm Har blivit mer o mer nu poå sista tiden
i dag när jag var ute och körde var det hellt ok på tomgången men det händer att den vill rysa upp Tryckte till på gasen och den började söva dig själv riktigt hacka fram Halv gas mer en det så märker du inte någon skillnad, Växlar ner och stapmar till POFF sa det och den vitaste rök du kan tänka dig bakom bilen och samtidigt varnar Färddaton att fylla på kylarvätska
Kär ner till en mak och lyffter på huven och upptäcker då att kylarslangen till turbon hadde tryckts bort ( vattenröret är kapat och där i mellan är det sat en slang då röret inte räckte ) Tankar upp bilen med 98 oktan trycker dit slangen fyller på vatten och glykol igen Visst den går bra turbon trycker på bra
Men till problemet Är det så att min top pakning är kass ? Drar lite olja och det ser ut som det runnit olja från cylinderfoten Toppen är är ren och torr men blocket är glansig och har man varvat utt den en gång så droppar det olja under moton
Går det att buta kamkedjan när moton sitter i ? Kommer man åt och se hur sletet vevaxeldrevet kan vara och hur ska man göra i så fall utan att behöver luffta ur moton !?
För jag tror jag ska byta den i samma veva som top packningen om det nu inte blir allt för krongligt...