2504
Sök

Miljöbil och utsläpp på äldre bilar ?

10 Inlägg
1 februari 2008
Trådstartare
#1
Det är ju mycket prat om miljöbilar nufötiden och jag tycker det är viktigt att inte smutsa ner miljön i onödan.

Vad krävs för att kalla en bil för miljöbil ? Tror att en del miljöbilar ska ha en koldioxidutsläpp (blandad körning) på mindre än 120 g/km, stämmer det och gäller det oavsett storlek ?

Hur mycket koldioxid släpper bilar utan katalysator ut, finns det någon hemsida där man kan jämföra olika modeller, även äldre  ?

Koldioxid, är det något man skulle kunna samla ihop och lägga på en hög eller är det någon gas ?

10 Inlägg
1 februari 2008
Trådstartare
#3
camaro67 skrev:
4,5 är gränsen för gammla bilar big_smile

4,5 vadå, och gräns för vadå ?
Senast redigerat av Revange (1 februari 2008)

Vindsurfare
150 Inlägg
1 februari 2008
#4
camaro67 skrev:
4,5 är gränsen för gammla bilar big_smile

Och 0,5 är CO-gränsen för bilar med kat..

Min -82a gick nyss igenom besiktningen med CO 0,2 tongue


// Tobbe

Hellre omkommen och bortförd än bortkommen och omkörd!

10 Inlägg
1 februari 2008
Trådstartare
#5
Vad  pratar ni för enheter, g/km, Kg/km ??l

10 Inlägg
1 februari 2008
Trådstartare
#6
Hittade lite fakta om miljöbilar på http://www.miljofordon.se/fordon/vad-ar … ordon.aspx

Det står bl.a.:

Bensin- och dieseldrivna fordon inklusive elhybridmodeller som släpper ut max 120 g/km koldioxid per km (motsvarar c:a 5,0 lit bensin resp 4,5 lit diesel per100 km). De måste tillhöra miljöklass 2005 (bensinbilar) resp miljöklass 2005PM (dieselbilar). Miljöklasskravet på dieselbilar innebär att de måste ha partikelfilter eller annan effektiv rening som släpper ut maximalt 5 mg partiklar per km.

Man får tydligen 10000kr från staten om man köper en ny miljöbil smile

Vindsurfare
150 Inlägg
1 februari 2008
#7
120 gram koldioxid per kilometer är som sagt kravgränsen för att en bil ska klassas som miljöbil enl. VV.
120g/km motsvarar ca 5L bensin per 100 kilometer.

CO mäts väl i ppm om jag inte är ute och cyklar?? tongue

// Tobbe

Hellre omkommen och bortförd än bortkommen och omkörd!

Smålänning
7 883 Inlägg
1 februari 2008
#8
Och bilar utan katalysator släpper ut MINDRE koldioxid men MER av de andra gaserna om den är sliten.

Detta eftersom en katalysatorbil omvandlar de farliga gaserna till ofarlig (!) koldioxid.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Meister
6 763 Inlägg
1 februari 2008
#9
Revange skrev:
camaro67 skrev:
4,5 är gränsen för gammla bilar big_smile

4,5 vadå, och gräns för vadå ?

De är väll Co-halten tror jag i promille eller något sånt. Gäller bilar från 1975 och äldre big_smile


10 Inlägg
1 februari 2008
Trådstartare
#10
camaro67 skrev:
Revange skrev:
camaro67 skrev:
4,5 är gränsen för gammla bilar big_smile

4,5 vadå, och gräns för vadå ?

De är väll Co-halten tror jag i promille eller något sånt. Gäller bilar från 1975 och äldre big_smile

Lite svårt att jämföra kanske, men hur mycket mera avgaser släpper en gammal bil jämfört med en ny bil tro ?

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
2 februari 2008
#11
äh vem behöver miljö bilar säger som jag alltid sagt en redig fet v8 löser alla problem;)


ElectroRaggare
885 Inlägg
2 februari 2008
#12
^^^ Ack så rätt! big_smile  ^^^
Senast redigerat av NxV (2 februari 2008)

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
2 februari 2008
#13
Revange skrev:
Det är ju mycket prat om miljöbilar nufötiden och jag tycker det är viktigt att inte smutsa ner miljön i onödan.

Vad krävs för att kalla en bil för miljöbil ? Tror att en del miljöbilar ska ha en koldioxidutsläpp (blandad körning) på mindre än 120 g/km, stämmer det och gäller det oavsett storlek ?

Hur mycket koldioxid släpper bilar utan katalysator ut, finns det någon hemsida där man kan jämföra olika modeller, även äldre  ?

Koldioxid, är det något man skulle kunna samla ihop och lägga på en hög eller är det någon gas ?

Hmm märks tydligt att du inte vet vad du pratar om!

Koldioxid släpps ut vid all form av förbränning - även du släpper ut koldioxid eftersom du förbränner maten i dina celler. Koldioxiden är en gas som krävs för att jorden skall kunna överleva.

Du andas in sygas och ut koldioxid, så fungerar den biokemiska processerna i kroppen.

Precis samma sak är det i bilmotorn, bil motorn andas in syre och släpper ut koldioxid, den stora skillnaden är var i från bränslet kommer.

Generellt kan man säga syre + bränsle = koldioxid vilket då gör att man förenklat kan säga att koldioxiden är lagrad i bränslet. Bilar drivs med så kallade fosila bränslen vilket då är koldioxid som lagrades i växter för flera miljoner år sedan. Dessa har sedan i bergrummen  omvandlats till olja. Den oljan tar vi idag upp och förbränner vilket innebär att vi tillför koldioxid till atmosfären som egentligen skulle befinna sig i berggrunden.

Din bil släpper ut koldoxid oavsett om den har katalysator eller inte. Katalysatorn kan inte reducera mängden koldioxid i avgaserna, utan det katalysatorn gör är att omvandla andra farliga ämnen till just koldioxid.

Vi så kallad fullständig förbränning blir slutprodukterna vatten och koldioxid. Detta är kemisk fakta och gör inte att förändra

För att värna om miljön bör man köra en bil som har så hög verkningsgrad som möjligt och därmed då använder så lite bränsle som möjligt för att skapa effekten (hästkrafterna). Bästa bilarna här är Dieselbilar oasett vad många andra påpekar, de har den högsta verkningsgraden och har den bästa bränsleekonomin.

Bensinmotorer börjar komma i kapp här rent verkningsgradsmässigt, men det är långt kvar.

Dieselmotorn har två andra stora nackdelar rent miljömässigt. Den om man optimerar motorn för så låg bränseförbrukning som möjligt så tillverkar man en gas som brukar kallas för NOx. Den bidrar till försurning av miljön. Om man däremot optimerar en diesel för så låga utsläpp av NOx som möjligt får man sotparticklar som är canserframkallande... Var man än vänder sig har man rumpan bak...

Samma sak gäller med bensinmotorer, skillnaden är att att för bensinmotorer har man lyckats utveckla en katalysator som hjälpligt tar hand om skiten.

Det man ska komma ihåg är att en bil som drar 0,5l/mil alltid är renare än en som drar 1l/mil oavsett bränsletyp.

Vill du vara miljövänlig: cykla

Vill du bidra med så låg miljöbelastning som möjligt så köper du en modern bränsle snål hybridbil

Vill du göra som oss andra som av olika själ inte köper en sådan så kör diesel och lär dig köra ekonomiskt. Jag har till exempel fått ner min audi 100 2,5TDI i 0,44l/mil landsvägskörning. Det är en 94 och det är i klass med de moderna miljödieselarna.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

-utan 940
1 728 Inlägg
3 februari 2008
#14
Vilket av följande är bäst för miljön; att tillverka en miljöbil typ Prius och köra med i 15-20'000mil eller hålla liv i en äldre katalysatorbil i lika många mil till?

Vad jag har hört släpps det ut mer miljöfarliga ämnen när man tillverkar en ny bil än bilen i sig kommer att släppa ut under sin livstid. Däremot tjänar man pengar på att tillverka nya "miljövänliga" bilar...

3 120 Inlägg
3 februari 2008
#15
Bäst för miljön är helt klart en biogasbil, om man nu har möjligheten att tanka där man bor.

Lokalt producerat och billigt drivmedel (än så länge).


Yrkesförare
1 073 Inlägg
3 februari 2008
#16
Jag kommer fortsätta köra prestandabensinare tills en lag säger totalstopp!
Keep on racing!


Sök