Revange skrev:
Det är ju mycket prat om miljöbilar nufötiden och jag tycker det är viktigt att inte smutsa ner miljön i onödan.
Vad krävs för att kalla en bil för miljöbil ? Tror att en del miljöbilar ska ha en koldioxidutsläpp (blandad körning) på mindre än 120 g/km, stämmer det och gäller det oavsett storlek ?
Hur mycket koldioxid släpper bilar utan katalysator ut, finns det någon hemsida där man kan jämföra olika modeller, även äldre ?
Koldioxid, är det något man skulle kunna samla ihop och lägga på en hög eller är det någon gas ?
Hmm märks tydligt att du inte vet vad du pratar om!
Koldioxid släpps ut vid all form av förbränning - även du släpper ut koldioxid eftersom du förbränner maten i dina celler. Koldioxiden är en gas som krävs för att jorden skall kunna överleva.
Du andas in sygas och ut koldioxid, så fungerar den biokemiska processerna i kroppen.
Precis samma sak är det i bilmotorn, bil motorn andas in syre och släpper ut koldioxid, den stora skillnaden är var i från bränslet kommer.
Generellt kan man säga syre + bränsle = koldioxid vilket då gör att man förenklat kan säga att koldioxiden är lagrad i bränslet. Bilar drivs med så kallade fosila bränslen vilket då är koldioxid som lagrades i växter för flera miljoner år sedan. Dessa har sedan i bergrummen omvandlats till olja. Den oljan tar vi idag upp och förbränner vilket innebär att vi tillför koldioxid till atmosfären som egentligen skulle befinna sig i berggrunden.
Din bil släpper ut koldoxid oavsett om den har katalysator eller inte. Katalysatorn kan inte reducera mängden koldioxid i avgaserna, utan det katalysatorn gör är att omvandla andra farliga ämnen till just koldioxid.
Vi så kallad fullständig förbränning blir slutprodukterna vatten och koldioxid. Detta är kemisk fakta och gör inte att förändra
För att värna om miljön bör man köra en bil som har så hög verkningsgrad som möjligt och därmed då använder så lite bränsle som möjligt för att skapa effekten (hästkrafterna). Bästa bilarna här är Dieselbilar oasett vad många andra påpekar, de har den högsta verkningsgraden och har den bästa bränsleekonomin.
Bensinmotorer börjar komma i kapp här rent verkningsgradsmässigt, men det är långt kvar.
Dieselmotorn har två andra stora nackdelar rent miljömässigt. Den om man optimerar motorn för så låg bränseförbrukning som möjligt så tillverkar man en gas som brukar kallas för NOx. Den bidrar till försurning av miljön. Om man däremot optimerar en diesel för så låga utsläpp av NOx som möjligt får man sotparticklar som är canserframkallande... Var man än vänder sig har man rumpan bak...
Samma sak gäller med bensinmotorer, skillnaden är att att för bensinmotorer har man lyckats utveckla en katalysator som hjälpligt tar hand om skiten.
Det man ska komma ihåg är att en bil som drar 0,5l/mil alltid är renare än en som drar 1l/mil oavsett bränsletyp.
Vill du vara miljövänlig: cykla
Vill du bidra med så låg miljöbelastning som möjligt så köper du en modern bränsle snål hybridbil
Vill du göra som oss andra som av olika själ inte köper en sådan så kör diesel och lär dig köra ekonomiskt. Jag har till exempel fått ner min audi 100 2,5TDI i 0,44l/mil landsvägskörning. Det är en 94 och det är i klass med de moderna miljödieselarna.
/Magnus