3081
Sök

Aktiv bas, behöver hjälp...

4 Inlägg
8 februari 2006
Trådstartare
Hejsan! Jag behöver lite hjälp ang. inköp av bas.
I bilen jag har nu, har jag ett helt godkänt ljud. Men jag känner att jag behöver lite mer tryck i basen. Därför har jag funderat en del, tittat på BRL.se m.m.
Jag har tänkt lite på att köpa en aktiv bas, dels pga att det är lätt att installera, och dels för att just den jag har hittat, en gas 8:a med en 200 W MOSFET-förstärkare, inte kostar så mycket.
Vad har ni för erfarenheter av detta? Jag är student, så jag har ju inte världens bästa budget, jag vill heller inte ha världens bästa ljud, utan jag vill ha ett helt ok ljud, med lite mer bas än jag har nu, för en relativt billig prislapp.
Om ni har förslag på bättre produkter, i prisklassen 1000-1500 får ni gärna ge förslag, men ge gärna en motivering. Är ganska grön på det här området, det är en av anledningarna till varför jag tänkte aktiv bas. Lätt att plocka ut sen vid bilbyte, och jag slipper krabbet med separat slutsteg.
Vad tror ni? Är väldigt tacksam för hjälpsamma svar.

719 Inlägg
8 februari 2006
Magnat Bull Power 10" aktiv baslåda kolla på denna på www.nardik.se kostar 1000:-

Sen måste du ju dra strömkablar och lågnivå.
Och då kommer frågan om du ska dra riktiga grejer direkt så dom klarar eventuell uppgradering och då kostar kablarna 500 och uppåt.

Har inte hört Gas aktiva låda, men har du en sedan eller ställer basen där det inte är friluft fram till dig så tror jag det inte händer mkt.

live free, die young.

781 Inlägg
8 februari 2006
går säkert bra me GAS lådan.. va har du för bil?

MDS http://www.mds.se/?artnr=30108 den är me helt oki.. spelar relativt bra i de flesta bilar. 300 kr dyrare än GAS men den är okej iallafall

strömpaket och lågnivokabel behöver inte alls bli så dyrt. kolla in biltema.se.

tror dom har rätt billiga grejer.  man behöver inte alltid ha de dyraste kablana. när inte ekonomin tilllåter det.

Lycka till
Senast redigerat av timpan_87 (8 februari 2006)

4 Inlägg
13 februari 2006
Trådstartare
Tjena timpan! En volvo XC70 -00, (den gamla modellen av V70). Har hört att det kan vara knepigt att koppla, om man behåller originalstereon, som jag hade tänkt göra. Någon erfarenhet eller kunskap av detta? Eller någon annan? Tack /gröngöling

DraMinBil.nu
1 016 Inlägg
13 februari 2006
har själv gas 8' basrör i min bil.

har plåt-hatthylla, så har jag basröret i skuffen hörs det verkligen noll.
så slängde upp basröret på hatthyllan, har enormt fin bas nu, mycket bättre än man hade haft med dyrare prylar..men så har man ju basen som sagt - på hatthyllan med wink

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B CLC Edition ( såld )
Vectra B ST2000 ( såld )

781 Inlägg
13 februari 2006
Lundh_18 skrev:
Tjena timpan! En volvo XC70 -00, (den gamla modellen av V70). Har hört att det kan vara knepigt att koppla, om man behåller originalstereon, som jag hade tänkt göra. Någon erfarenhet eller kunskap av detta? Eller någon annan? Tack /gröngöling

jag har faktist själv funderat på de.. har inget svar på de..

plus och minus är ju som vanligt. sen med lågnivon blir de kanske lite värre då din cd troligen inte har lågnivo va? de flesta aktiva basar går i och för sig kopla till vanlig hötlarautgång också.. men¨kan inte svara på hur de fungera.. tyvärr

100 Inlägg
14 februari 2006
om du köper en aktiv baslåda så följer det nästan alltid med en kabelsats som gör det möjligt att koppla in baslådan utan lågnivåingång i stereon. om inte går det att köpa till.
istället för lågnivåkabel kopplar du lådan direkt på de bakre höger & vänster högtalarna, men du får dessvärre inte ut all effek av lådan då.
själv har jag haft en aktiv rörbas 8" GAS 200w från BRL. den gav ifrån sig ett riktigt fint basljud i min lilla corsa trots sin storlek, men skuffen är ju så att säga inne i bilen så då räcker det med en mndre låda!

obs! när du kopplar lådan se till att inte dra ström och högtalarkabel på samma sida av bilen, det blir störningar då. och en låda kräver ström direkt från batteriet och en strömkabel från stereon. se till att ha dubbla säkringar på strömkabeln för säkerhets skull, en ska sitta typ 30 cm från pluspolen. lycka till! smile

4 Inlägg
14 februari 2006
Trådstartare
Tack för tipsen! Ni vet inte hur man gör för att få ur full effekt ur en aktiv bas i en volvo då? Har hört endel snack om någon sorts adapter?

781 Inlägg
15 februari 2006
finns adatorer som gör om högtalarsignaler till lågnivo signlare..
men ska inte behövas då basen har högtalaringång..

varför skulle du få ut mindre efekt tack vare de?

Sök