3409
Sök

Raderat

12 Inlägg
7 februari 2008
Trådstartare
#1
Raderat
Senast redigerat av UsEd (27 mars 2008)

Avstängd
76 Inlägg
7 februari 2008
#2
Tror inte det är något alvarligt kan vara bara kondens, se om det samma sak på olje stickan när du drar upp den.
Ser oljan som vanlig är det nog inget som du ska oroa dig över.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
7 februari 2008
#3
"Gult klegg" är motorolja blandat med vatten, vilket brukar betyda massor av allvarliga motorfel som tex kass topp packning... (men detta är bara om all olja i bilen är gul å kletig)

Men är det bara lite innanför locket så är det bara ofarlig kondens...


658 Inlägg
7 februari 2008
#4
Som sagt, vatten blandat med olja. Topplockspackning eller taskig vevhusventilation låter som det troligaste eftersom den dricker olja.
Hur ser resten av oljan ut? Hur ser kylarvattnet ut? Minskar det också?
Senast redigerat av JoQe (7 februari 2008)

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

12 Inlägg
9 februari 2008
Trådstartare
#5
index skrev:
Som sagt, vatten blandat med olja. Topplockspackning eller taskig vevhusventilation låter som det troligaste eftersom den dricker olja.
Hur ser resten av oljan ut? Hur ser kylarvattnet ut? Minskar det också?

Oljan på stickan ser som vanligt ut. Tittade idag på locket till oljan och det var lite mindre klegg. Jag måste tömma ut kylarvattnet för att kunna se det,, har tvvärr ingen möjlighet att göra det nu. Men jag ska hålla koll på om det försvinner kylarvätska och olja.

Jag tycker även att avgaserna har blivit lite mer tjocka och vita, fast det kasnke beror på att det är kallt och jag precis hällt i lite ny olja?

440 Inlägg
9 februari 2008
#6
vita avgaser tuder med på vatten i avgaserna.. finns ju en risk för att det är toppackningen som e på väg här.. mvh jim

jim ..

1 661 Inlägg
9 februari 2008
#7
Kör du många korta sträckor så får du gult klet under locket, inget att bry sig om, dra ut på en längre sväng så försvinner det! smile   Avgaseran behöver du nog inte byr dig om, ryker mer när det är kallt.

269 Inlägg
9 februari 2008
#8
Sexyicecube skrev:
Kör du många korta sträckor så får du gult klet under locket, inget att bry sig om, dra ut på en längre sväng så försvinner det! smile   Avgaseran behöver du nog inte byr dig om, ryker mer när det är kallt.

Japp så är det, fuktigt väder och korta sträckor ger kondens som gör att oljepåfyllnings locket får en gul/grå beläggning, kan även bli kondens i röret till oljestickan.

Att det försvunnit ca: 1 L på 400 - 500 mil är lite för mycket, vad har du haft
för olja i förut? del eller hel syntet? har du kört hårt? inga små läckage under bilen?

Mopar or no car:)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
9 februari 2008
#9
Jag skulle ta bort klegget och sen åka 5 mil ganska hårt så den blir ordentligt genomvarm och "blåsa ur" den om du kör lite...
Kommer det ett gigantiskt moln när du startar så ligger toppackningen risigt till...
Samma om det är olja i vattnet eller om man mäter med en co mätare i expansionskärlet och den ger utslag är de samma sak...


12 Inlägg
10 februari 2008
Trådstartare
#10
gurragas skrev:
Sexyicecube skrev:
Kör du många korta sträckor så får du gult klet under locket, inget att bry sig om, dra ut på en längre sväng så försvinner det! smile   Avgaseran behöver du nog inte byr dig om, ryker mer när det är kallt.

Japp så är det, fuktigt väder och korta sträckor ger kondens som gör att oljepåfyllnings locket får en gul/grå beläggning, kan även bli kondens i röret till oljestickan.

Att det försvunnit ca: 1 L på 400 - 500 mil är lite för mycket, vad har du haft
för olja i förut? del eller hel syntet? har du kört hårt? inga små läckage under bilen?

Vet inte vad jag hade för olja i förut men det sitter ett klistermärke som ser ganska gammalt och på det står det helsyntet iaf. Så tidigare ägare kanske använt helsyntet men jag kör ju som sagt delsyntet nu.
Ja jag kör ganska hårt med bilen. Inte upptäckt nåt läckage under bilen.


Sök