4058
Sök

Återkallelse av körkort under prövotid (LÄS ORDENTLIGT)

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
12 februari 2008
Jag har själv råkat ut för nästan samma sak. Blev av med kk två månader under prövotiden = man får inte tillbaka det automatiskt utan får ansöka om nytt lämp och ny uppkörning.

Tog kk till lätt mc när jag fyllde 16 år (september) så det blev inte förän på våren året efter.
åkte fast för fortkörning 120 på 90 väg under sommaren året jag fyller 18.
Ansöker om lämp för A och B kk inga problem.
Sätter igång med kk och i october/november har jag både A och B
Kommer in i februari får ett brev från vv att mitt kk är återkallat på två månader, och att jag har prövotid så jag får inte tillbaka det, utan måste ta om det på nytt.
Ringer vv inget hjälper.
Bara sätta sig vid bänken igen sad
Får tid för uppskrivning och uppkörning med en veckas mellanrum smile
Kommer på morgonen till uppskrivningen, vad möts man av då ett nä du får inte skriva upp idag ??
du har spärrtid till och med idag. Jamen jag skall inte köra upp idag bara skriva upp. Nä se det går inte
Flyttar uppskrivningen till samma dag som uppkörningen med informationen att kuggar jag på uppskrivningen så blir det till att betala för uppkörningen på eftermiddagen.
Som tur är klarar jag båda smile Men det tog något år innan jag fick råd att ta till tung mc.

Smoke Tires Not Drugs.

2 283 Inlägg
12 februari 2008
De kan ju dra körkortet en bra bit efter saken har hänt, till exempel blir du tagen flera gånger
och polisen inte tagit ditt körkort så kan det komma några månader senare att de tar ditt körkort.

Sen ska de ju fastställa en tid för hur lång spärrtiden är för att ta körkort.
Är lite morgon vaken så kanske inte fattar allt tongue

Lycka till!

R.I.P. Michael Jackson!

1337
1 343 Inlägg
12 februari 2008
MAESTRO1 skrev:
Hej, första inlägget fastän jag hängt här ett tag nu.
Iallafall, saken är den att jag råkat ut för en återkallelse av både mitt körkort samt mitt körtkortstillstånd.

Men grejen är den att själva omständigheterna är inte dem normala, så innan ni hoppar på mig med diverse tillmälen eller vill hålla i moralpredikningar så ber jag er läsa ordentligt och förstå min situation, jag brukar inte skriva om mina problem på nätet eller be om hjälp, men i detta fall kan det vara bra med lite tips.

Hela situationen var så att jag åkte fast för olovlig körning INNAN jag tog mitt körkort, detta var alltså under perioden jag höll på ta körkort. Iallafall så åkte jag fast för det och jag dömdes till dagsböter som jag betalade. Detta var även första gången jag hamnade i belastningsregistret i mitt liv.

Ungefär 2 månader senare klarar jag uppkörningen och får mitt körkort utfärdat, dettar är i november 2007.
Självklart mår jag bra och har inte den blekaste aning om att länsstyrelsen vill ha sin bit av kakan..

Så nu, ungefär 4 månader senare så får jag brevet från länsstyrelsen om att de drar in mitt körkort samt tillstånd och sätter en spärrtid på 6 månader.
Notera, jag straffas för ett brott jag begått INNAN jag ens tagit körkortet.

På baksidan av detta "beslut" så står det en liten upplysningsruta där det står om hur jag får ett nytt körkort.

Det står bla. "I Ert fall skickar Vägverket automatiskt underlag för ansökan om utfärdande av körkort till Er. Körkort kan utfärdas först när underlaget kommit tillbaka till Vägverket..."

Detta innebär ju i princip att jag får tillbaka kortet efter spärrtiden men grejen är ju den att jag har prövotid vilket egentligen bör innebära att jag ska ta om hela körkortet.

Liksom detta är ju information som Länsstyrelsen går ut med till mig där de även skriver "I Ert fall..."

Vad gäller egentligen och vem i helvete ska man lyssna på? Och hur fan fungerar egentligen detta skitsystem, fast det är en annan femma..
är väldigt arg
tacksam för svar fastän lite väl långt inlägg!

Jag har läst igenom tråden nu och jag tror jag förstått situationen rätt.
Det som kommer hända i ditt fall är att du får ta om ditt körkort efter spärrtiden gått ut.
Om du mot för modan inte behöver ta om ditt körkort utan det räcker att du ansöker om ett nytt
så har någon gjort fel och då ska du vara glad.

Det är som det blivit sagt i tråden tidigare att bli dömd till ett brott och sen få påföljder av länsstyrelsen är inte samma sak.
Länstyrelsen gör en bedämning hur lämplig som förare man är.

Jag körde för fort 3 gånger under en period. Det var inte tillräckligt fort för att polisen skulle kunna ta kortet så det dom kunde göra var att ge mig böter för fortkörning.
Ca 6mån efter fick jag brev från länsstyrelsen att dom inte ansåg mig lämplig att ha körkort så dom drog in mitt kort i 4 månader..

Så man kan bli dömd av både polisen och länsstyrelsen för igentligen samma brott även fast det inte är det. ploisen tittar på själva brottet men länsstyrelsen gör en bedömning om man är lämplig och på eventuell påföljd om man inte är det.

I'm not a fighter, I'm a lover!

11 Inlägg
12 februari 2008
Trådstartare
Decibel skrev:
I trafikbrott finns det flertalet påföljder. Dels det ur rättslig synpunkt som trådskaparen en gång blitt dömd till, sen även länsstyrelsens påföljd vid trafikbrott, att detta kommer senare betyder inte att man döms två gånger utan det är samma händelse.
Att körkortet är skaffat innan utslaget är ju olyckligt, men ändock en helt korrekt påföljd.

Det som gäller är att körkortet måste tas om när man klantar till det UNDER prövotiden.

Denna händelse utspelar sig innan körkortet togs, så jag ser det rent juridiskt inga hinder till att du bara får tillbaka kortet.

Kort och gott, du hade ingen prövotid när händelsen inträffade.

okej, tack för era svar men fortfarande är det delade åsikter kring hur det gäller efter spärrtiden.

Du menar alltså att jag borde få tillbaka kortet bara genom att ansöka vilket även framgår på pappret jag fått men vissa andra här på forumet menar att jag måste ta om hela kortet..

Fortfarande så utspelade sig denna händelse INNAN jag tog kortet så som du beskriver det är korrekt.

2 911 Inlägg
12 februari 2008
Det är rätt enkelt. Svensk lag baserar straffsats och påföljd efter när man anser att ett brott begåtts, inte när man får utslag/dom.

Så ja, vid tillfället hade du ingen prövotid och bör således inte heller behöva ta om körkortet, du får tillbaka det. Om dom vill jäklas lite kan dom begära att ditt teoriprov och uppkörning ska förverkas som påföljd men det är rätt långsökt och händer ytterst sällan.

11 Inlägg
12 februari 2008
Trådstartare
Decibel skrev:
Det är rätt enkelt. Svensk lag baserar straffsats och påföljd efter när man anser att ett brott begåtts, inte när man får utslag/dom.

Så ja, vid tillfället hade du ingen prövotid och bör således inte heller behöva ta om körkortet, du får tillbaka det. Om dom vill jäklas lite kan dom begära att ditt teoriprov och uppkörning ska förverkas som påföljd men det är rätt långsökt och händer ytterst sällan.

okej, tack som fan för ditt svar ger mig grymt med tröst tongue

hoppas bara att så blir fallet för mig och jag inte råkar ut för nån jävla trassel som vanligt hos myndigheterna..

tack för era svar börjar få rätsida på fallet iallafall

VW-nörd?
4 332 Inlägg
12 februari 2008
tar du de chill i fortsättningen får vi hoppas tongue

11 Inlägg
12 februari 2008
Trådstartare
haha ja absolut tongue det ska jag göra blir bussen för min del iaf
men ska helt klart överklaga med hjälp av dem där juridikstudenterna som hjälper till gratis..

Thorssa
12 februari 2008
Du lär inte få nåt svar på det här forumet, varför ringer du inte bara Länsstyrelsen och frågar vad det är som gäller?

11 Inlägg
12 februari 2008
Trådstartare
det ska jag men med telefontid mellan 09.00 - 11.00 så är det svårt särskilt då jag går i plugget samtidigt..
men ska komma ifrån å ringa upp

Sök