2001
Sök

temperaturer vid spackling och lack.

130 Inlägg
11 februari 2008
Trådstartare
tjenare alla gurus jo nu är det så att jag ska börja ett litet ljudbygge men har inte tillgång till inomhus arbete då man bor i lägenhet.
Undrar därför hur pass känsligt spackel och lack är för lite lägre temperaturer? runt 10 grader dag tid.
Problemet är att jag endast har tillgång till ett (ventilerat) båthus att arbeta i.

Vill ju verkligen dra igång bygget, så man är klar till våren och alla träffar.

tillägas ska att jag ska plasta lådorna även det i båt huset.

MVH: Christofer
Senast redigerat av sierracoff (11 februari 2008)

16 197 Inlägg
12 februari 2008
skulle inte rekomendera dig att lacka,plasta elle spackla under 15 grader..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

130 Inlägg
12 februari 2008
Trådstartare
ajajaj då har inga tips på hur jag kan lösa problemet finns det nått man kan göra eftersom värmen aldrig kommer?

16 197 Inlägg
12 februari 2008
sierracoff skrev:
ajajaj då har inga tips på hur jag kan lösa problemet finns det nått man kan göra eftersom värmen aldrig kommer?

försöka bygga in bilen på något vis så att du kan värma upp utrymmet me t.ex byggfläktar..

130 Inlägg
12 februari 2008
Trådstartare
problemet där är ju att jag har en audi a4 sedan som används dagligen och lukten från polyestret sätter sig väl i klädseln då också?

men komma gärna med tips då jag vill komma igång med mitt bygge men vill ju inte att det ska bli skit.

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
12 februari 2008
japp det gör det. enda sättet att det inte gör det är att du plastar utanför bilen o låter det härda ordentligt i värme.

4 299 Inlägg
12 februari 2008
Du kan plasta trots att de e 10 grader, man kan blanda i LITE extra härdare. När du plastat färdigt sätter du en värmefläkt under så härdar de lite snabbare.

Plasta kan du göra i minus-grader. Spackling kan funka, blanda bara i lite extra härdare i. Men inte så jäkla mycket. Kan nog räcka me 0.5% mer. Likaså me polyestern (om de e polyester du ska använda).

Men färgen bör du vänta med tills de blir lite varmare då färgen behöver värmen för att torka.

130 Inlägg
12 februari 2008
Trådstartare
okej ni ger mig ju lite mera hopp iallafall. smile man skulle ju kanske kunna blåsa med värme pistol när jag plastat ett par lager.
japp det är polyester som jag ska använda.

men hur varmt bör det vara när man lackar?

16 197 Inlägg
12 februari 2008
Rallyhalle skrev:
Du kan plasta trots att de e 10 grader, man kan blanda i LITE extra härdare. När du plastat färdigt sätter du en värmefläkt under så härdar de lite snabbare.

Plasta kan du göra i minus-grader. Spackling kan funka, blanda bara i lite extra härdare i. Men inte så jäkla mycket. Kan nog räcka me 0.5% mer. Likaså me polyestern (om de e polyester du ska använda).

Men färgen bör du vänta med tills de blir lite varmare då färgen behöver värmen för att torka.

de går att plasta å spackla under 10 grader men resultatet blir där efter..  de bästa e att hela ytan/plåten du ska spackla är ca 15 grader elle varmare..

men allt går om man vill.

130 Inlägg
12 februari 2008
Trådstartare
vad är det som kan hända om man plastar och spacklar vid lite lägre grader förstår att det tar längre tid, men vad mer?

1 311 Inlägg
12 februari 2008
under 10grader försökte jag med, och blandade i mer härdare, visst gick det men det härdade väldigt fort, blev ett lite hattigt resultat, nu värmer jag upp garaget till 15-20 grader, mkt bättre!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

130 Inlägg
12 februari 2008
Trådstartare
jo men som sagt så har jag inte tillgång till nått garage då hade jag själv klart gjort det där...
Ingen som har lite mer tips på hur jag kan gå till väga för att kunna plasta och spackla,
räcker det om man kör med en värmepistol efter några lager?

jag vet att det finns mycket kunnigt folk här och någon borde ju ha nått bra förslag, då väl inte alla alltid har tillgång till garage.

Kom igen nu alla GURUS jag behöver eran hjälp och jag vet att ni kan...

Lastbilschaufför
123 Inlägg
12 februari 2008
Värmepistol skulle jag inte rekomendera, risk att du bränner plast och spackel. Men om du har en filt och en vanlig bordsfläkt och bygger som ett tält över lådorna och sen tar värme pistolen och värmer luften du blåser in så går det. Fungerade för mig när jag byggde låda till 245:an jag hade förut. Ngn annar som har invändningar?

712 Inlägg
12 februari 2008
Köp en sån där gasoldriven terrasvärmare.. brukar gå att få skapligt varmt. Är det för kallt kommer spacklet knappt härda... likså när det är för varmt.. då härdar det alldeles för fort.

Jag vet.. har renoverat min Charger i ett kallgarage.. krävdes lite planering så man kunde pilla med annat under vinterhalvåret wink

4 299 Inlägg
12 februari 2008
evilaudio skrev:
Rallyhalle skrev:

de går att plasta å spackla under 10 grader men resultatet blir där efter..  de bästa e att hela ytan/plåten du ska spackla är ca 15 grader elle varmare..

men allt går om man vill.

Resultatet blir inte märkbart sämre för att de e runt 10 grader. Ser du till att blanda ner tillräckligt med härdare e de inga problem.

Om man går på rekomendationen som är 2% härdare så räcker inte 15 grader heller om man vill ha ett perfekt resultat. Då e de 20-25 grader lr varmare som gäller.

Jag plastade häromdagen, då va de drygt 5 grader ute, blandade ner cirka 3% härdare och det funkade jättebra. Så att har man runt 10 grader så ska man blanda ner ungefär 2,5% härdare, och en värmefläkt på de så härdar de jättebra och ser bra ut också. Men skippa värmepistolen, de blir för varmt. Ta värmefläkten till bilen lr nåt, den blir lagom varm.

Kan tillägga att på båtvarv så kan plastreparationer ske utomhus mitt i vintern om man inte får in båten i båthuset pga fler projekt. Och då används metoden med mer härdare och en värmefläkt i båten. Och då är det ett större krav att de blir riktigt bra gjort, med tanke på att laminatet på en båt får stå ut me bra mycket mer påfrestningar än vad en baslåda för stå ut med.

Så jag skulle vilja säga att gör du de på rätt sätt så får du ett bra resultat iaf, trots gradantalet.
Senast redigerat av Rallyhalle (12 februari 2008)

130 Inlägg
12 februari 2008
Trådstartare
låter positivt detta... kommer nog göra så att jag plastar 2-3 lager och sedan ställer en låda eller bygger som ett "tält" över och sedan en kupevärmare... så får jag vänta med lacken

130 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
vad tror ni kommer det funka bra?

4 299 Inlägg
13 februari 2008
sierracoff skrev:
låter positivt detta... kommer nog göra så att jag plastar 2-3 lager och sedan ställer en låda eller bygger som ett "tält" över och sedan en kupevärmare... så får jag vänta med lacken

De blir perfekt wink

130 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
Gott! då kan man komma igång så fort man fått tummen ur R*ven och köpt mdf och sånt.

Sök