4314
Sök

Effekt förlust av katalysator?

149 Inlägg
26 januari 2008
Trådstartare
#1
Tja

Funderar på att skita i min katalysator för att få ut lite extra hk men är det ens värt det på en Volvo 940 utan Turbo? Hur mycket kan jag isåfall få ut eller hur mycket förlorar jag på katen?

//Patrik

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
26 januari 2008
#2
Låt den sitta kvar eller köp en racekat. Du kommer inte få en racer för att du tar bort katalysatorn och den gör faktiskt jävligt mycket nytta där den sitter...

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

2 164 Inlägg
26 januari 2008
#3
Regel är den att en sugmotor behöver mottryck för att ha nån ork och tar man bort mottrycket så går bilen sämre så mitt tips är att låta den sitta. Gör ingen större skillnad de enda är väl att öppna upp resten av avgassystemet en halv tum så blir de bättre. Men inte upp till 3" för då blir de för lite mottryck.

MVH

F


76 Inlägg
19 februari 2008
#4
*suck*
En fyrtaktsmotor gör fyra "takter" på två varv.
1.Insugningstakten.Kolven går ner och suger in bränsle.
2.Kompressionstakten.Kolven går upp och komprimerar bränslet som antänds.
3.Arbetstakten.Kolven trycks ner av explotionen och ger kraft för drivning.
4.Utblåstakten.Kolven går upp och trycker ut avgaserna.
Ventiler för bränsle och avgas öppnas och stängs via en kamaxel,som sålunda snurrar med halva motorns varv.

Tvåtaktsmotorn gör sina två takter på ett varv.
1.Kolven går upp och det bildas ett sug i vevhuset så att bränsle sugs in.
2.Bränslet antänds och kolven trycks ner.Då kolven trycks ner friläggs "portar"i cylinderväggen.Genom dessa trycks nytt bränsle upp från vevhuset som nu har ett övertryck.Det inströmmande bränslet trycker ut avgaserna i avgasporten som också frilagts.
Kolven går upp och stänger för först avgasporten sedan inströmningsportarna.Så dags för en ny tändning.
Tvåtaktsmotorn har inga ventiler.Det är kolven som styr insug och utblås.

En 4 taktsmotor behöver inget motstånd p.g.a dess ventil som leder ut avgaserna är stängd under kompressions-takten..
Alla motorer är strypta i regel för att ge en längre driftssäkerhet..dvs hålla längre...2.5 tums system stryper avgasflödet avsevärt..och motorn tappar effekt pga dess cylindrar måste pressa ut avgaserna ur motorn...har du 3" avgassystem så har du nästan ett "rör" och avgaserna kan strömma ut ur motorn utan nästan något motstånd...

"katten" ska du definitivt behålla för att annars går den inte igenom sbp(svensk bilprovning)

2 126 Inlägg
19 februari 2008
#5
På min XR2i ger det 7hk utan kat!

EDIT: Enligt fabriksuppgifter
Senast redigerat av Big_JN (19 februari 2008)


385 Inlägg
19 februari 2008
#6
kat är bajs, har bänkat mä och utan kat kan säga att dä skiljer några HK, och då satt vi på en fullflödes kat.


2 126 Inlägg
19 februari 2008
#7
Canarion skrev:
*suck*
En fyrtaktsmotor gör fyra "takter" på två varv.
1.Insugningstakten.Kolven går ner och suger in bränsle.
2.Kompressionstakten.Kolven går upp och komprimerar bränslet som antänds.
3.Arbetstakten.Kolven trycks ner av explotionen och ger kraft för drivning.
4.Utblåstakten.Kolven går upp och trycker ut avgaserna.
Ventiler för bränsle och avgas öppnas och stängs via en kamaxel,som sålunda snurrar med halva motorns varv.

Tvåtaktsmotorn gör sina två takter på ett varv.
1.Kolven går upp och det bildas ett sug i vevhuset så att bränsle sugs in.
2.Bränslet antänds och kolven trycks ner.Då kolven trycks ner friläggs "portar"i cylinderväggen.Genom dessa trycks nytt bränsle upp från vevhuset som nu har ett övertryck.Det inströmmande bränslet trycker ut avgaserna i avgasporten som också frilagts.
Kolven går upp och stänger för först avgasporten sedan inströmningsportarna.Så dags för en ny tändning.
Tvåtaktsmotorn har inga ventiler.Det är kolven som styr insug och utblås.

En 4 taktsmotor behöver inget motstånd p.g.a dess ventil som leder ut avgaserna är stängd under kompressions-takten..
Alla motorer är strypta i regel för att ge en längre driftssäkerhet..dvs hålla längre...2.5 tums system stryper avgasflödet avsevärt..och motorn tappar effekt pga dess cylindrar måste pressa ut avgaserna ur motorn...har du 3" avgassystem så har du nästan ett "rör" och avgaserna kan strömma ut ur motorn utan nästan något motstånd...

"katten" ska du definitivt behålla för att annars går den inte igenom sbp(svensk bilprovning)

Glöm inte bort att alla vinklar på avgasröret bromsar också flödet, så rakt rör som möjligt ska det vara!
Kommer att bygga 3"  till min XR2i (1,6l) i sommar med Racekat bara för att få upp flödet på avgaserna!


EDIT: Har för mig att en 90-graders böj motsvarar tryckfallet på 2 m rör
Senast redigerat av Big_JN (19 februari 2008)


Forummoderator
9 299 Inlägg
19 februari 2008
#8
Gasen svalnar och blir kallare i slutet av röret än i början.
Den kallare gasen i slutet av röret tar mindre plats då kall gas är mer komprimerad.
Då gasen tar mindre plats behöver den inte komma ut lika fort, den får ju ändå plats. Allså stannar gasen upp i slutet av röret.
När gasen stannar upp bildas en propp som stoppar gasen som kommer ur motorn.
Inte bra.
Om röret är överdimensionerat blir effekten av proppen betydligt värre. Det kommer helt enkelt för lite gas ur motorn till att börja med.

Toppeffekt = Högre varv = mer gas = behövs grövre rör.
"Vrid" = Lägre varv = mindre gas = behövs inte grövre rör.

Ergo: För grovt rör = inte bra.
3 tum på en 1600cc motor är för grovt om du inte tänker varva 9-10.000rpm. Jag skulle tippa på att du får bäst effekt (hk) med 2,25 tumsrör på din Ford. Optimalt, "best of both worlds" skulle jag tro det blir med 2 tumsrör.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök