Canarion skrev:
*suck*
En fyrtaktsmotor gör fyra "takter" på två varv.
1.Insugningstakten.Kolven går ner och suger in bränsle.
2.Kompressionstakten.Kolven går upp och komprimerar bränslet som antänds.
3.Arbetstakten.Kolven trycks ner av explotionen och ger kraft för drivning.
4.Utblåstakten.Kolven går upp och trycker ut avgaserna.
Ventiler för bränsle och avgas öppnas och stängs via en kamaxel,som sålunda snurrar med halva motorns varv.
Tvåtaktsmotorn gör sina två takter på ett varv.
1.Kolven går upp och det bildas ett sug i vevhuset så att bränsle sugs in.
2.Bränslet antänds och kolven trycks ner.Då kolven trycks ner friläggs "portar"i cylinderväggen.Genom dessa trycks nytt bränsle upp från vevhuset som nu har ett övertryck.Det inströmmande bränslet trycker ut avgaserna i avgasporten som också frilagts.
Kolven går upp och stänger för först avgasporten sedan inströmningsportarna.Så dags för en ny tändning.
Tvåtaktsmotorn har inga ventiler.Det är kolven som styr insug och utblås.
En 4 taktsmotor behöver inget motstånd p.g.a dess ventil som leder ut avgaserna är stängd under kompressions-takten..
Alla motorer är strypta i regel för att ge en längre driftssäkerhet..dvs hålla längre...2.5 tums system stryper avgasflödet avsevärt..och motorn tappar effekt pga dess cylindrar måste pressa ut avgaserna ur motorn...har du 3" avgassystem så har du nästan ett "rör" och avgaserna kan strömma ut ur motorn utan nästan något motstånd...
"katten" ska du definitivt behålla för att annars går den inte igenom sbp(svensk bilprovning)