hej har en fråga. jag hade min bil parkerad i går kväll. när jag gick till den på morgonen så hade någon krockat med min bil. bagag luckan hade det inte gått så bra för. Nästan alla andra bilar på parkeringen hade också blivit förstörda men det var bara min bil som var krockad (bak-delen). Dom andra bilarna hade fått rutorna krossade och några bak speglar hade blivit förstörda. Min fråga nu är vad ska man göra i ett sånt fall kan inte så mycket eftersom det är min första bil. så ska jag göra en polis anmälan eller gör man inte sånt i ett sånt här fall eller ska jag ta kontakt med försäkrings bolaget först. Täcker försäkringen sånt.
Om du har helförsäkring täcker det skadorna. Har du inte helförsäkrng så kan du begära ersättning från trafikförsäkringsföreningen och då måste polisanmälan skickas med
Om du har helförsäkring täcker det skadorna. Har du inte helförsäkrng så kan du begära ersättning från trafikförsäkringsföreningen och då måste polisanmälan skickas med
Enligt mina erfarenheter fånsäger sig försäkringsbolaget allt ansvar och hävdar att man gjordedet själv eftersom det inte finns någon skyldig. Vet dock inte vad som gäller vid helförsäkring..
Enligt mina erfarenheter fånsäger sig försäkringsbolaget allt ansvar och hävdar att man gjordedet själv eftersom det inte finns någon skyldig. Vet dock inte vad som gäller vid helförsäkring..
Joo man måste ju kunna försäkra sig mot skadegörelse? Om inte annat går det på hemförsäkringen.
Hmm förstår inte riktigt vad du menar igentligen..
Helförsäkirng täcker skador du orsakat själv.. och dom du inte hittar nån skyldg till.
Trafikförsäkrngsföreningen är en sammanslutning av försäkingsbolag. Dom betalar ut en mindre summa pengar om du råkat ut för skada och inte hittar förövaren. Polisanmälan krävs och att polisen kan intyga på anmälan att du verkligen var på platsen och att olycka inträffat just där.
Ditt försäkrngsbolag kan upplysa dig mer om detta.
så om den är halvförsäkrad så blir det inget eller. men kan man inte helförsäkra den sen efter ett par dagar så ringer man och säger att det hände igår.
Klart du kan men då riskerar du att åka dit för bedrägeri.
zaza skrev:
så om den är halvförsäkrad så blir det inget eller. men kan man inte helförsäkra den sen efter ett par dagar så ringer man och säger att det hände igår.
Som sagt, kolla med hemförsäkringen. Men skillnaden mellan delkasko och helkasko (helförs.) är att man ska få ersättning för skada på den egna bilen vid olycka. Vid trafik- och delkasko täcks endast kostnaderna för det bilen skadar/krockar med.
zaza skrev:
så om den är halvförsäkrad så blir det inget eller.
trafikförsäkring: Om man blir påkörd av en annan bil som inte ger sig till känna kan man få ut det på försäkringen via Trafikskadeföreningen. Dock är självrisken typ 1000-1500k
Du kan få ersättning från Trafkförsäkringsförenngen. Prata med ditt Försäkringsbolag