2988
Sök

Hjälp mig att koppla in tändsystemet på hojen!!

175 Inlägg
18 februari 2008
Trådstartare
Jag har köpt ett tändsystem från en YZ 250 och modifierat det så att det passar på min ktm 250. Men jag har en litet problem, det är att jag inte vet var två sladdar ska sitta. Så här ser det ut från tändplattan går det en grönvit, brun, röd, vit kabel till cdi boxen sen är ifrån går det en orange till tändspolen och en svartvit och en svart som jag inte vet vart de ska sitta. Någon som har någon idé??? Jag är desperat alla svar är välkomna!!

Aldrig mer en japanare!

584 Inlägg
18 februari 2008
Hur har du modifierat det? Yamaha och KTM har ju olika effektkurvor så hojen lär ju gå skit sen? men men, varför inte höra med din lokala mc-handlare?

175 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
Eddie_Boy skrev:
Hur har du modifierat det? Yamaha och KTM har ju olika effektkurvor så hojen lär ju gå skit sen? men men, varför inte höra med din lokala mc-handlare?

Effektkurvor? Hehe...det har jag aldrig hört talas om. Det jag har gjort är att svarva en ny kona på svänghjulet och sen har jag fräst nya utag för vart tändplattan ska sitta. Du får gärna berätta vad effektkurvor är jag har ingen anning och vad de har för inverkan. big_smile

Aldrig mer en japanare!

584 Inlägg
19 februari 2008
Robban_Hedlund skrev:
Eddie_Boy skrev:

Effektkurvor? Hehe...det har jag aldrig hört talas om. Det jag har gjort är att svarva en ny kona på svänghjulet och sen har jag fräst nya utag för vart tändplattan ska sitta. Du får gärna berätta vad effektkurvor är jag har ingen anning och vad de har för inverkan. big_smile

Okej det var ju händigt gjort. Varför skaffar du inte en CDI box som passar på din hoj för? Men alltså, boxen styr ju hur mkt soppa hojen får vid olika varvtal osv, det är ju absolut inte säkert att yamahas tändkurva överensstämmer med KTM:s.. Men som sagt, prata med närmsta KTM handlare så hjälper dom dig.. Men ja har aldrig hört talas om nån som kör med Yamahas CDIbox på en KTM.. men nån ska väl va den första kanske smile Lycka till!

175 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
Eddie_Boy skrev:
Robban_Hedlund skrev:
Eddie_Boy skrev:

Okej det var ju händigt gjort. Varför skaffar du inte en CDI box som passar på din hoj för? Men alltså, boxen styr ju hur mkt soppa hojen får vid olika varvtal osv, det är ju absolut inte säkert att yamahas tändkurva överensstämmer med KTM:s.. Men som sagt, prata med närmsta KTM handlare så hjälper dom dig.. Men ja har aldrig hört talas om nån som kör med Yamahas CDIbox på en KTM.. men nån ska väl va den första kanske smile Lycka till!

Nu förstår jag inte. Jag har en CDI box till min ktm men det är ju till det gammla tändsystemet och jag trodde inte att den passar till Yz:ans tändsystem. Så jag tog CDI boxen som jag fick med till YZ:an. Men om jag förstår dig rätt så ska jag alltså använda mig av CDI boxen till Ktmen eller?! Det är ju gammla grejer KTMen är från 84 eller något YZ:an var något liknande.

Aldrig mer en japanare!

274 Inlägg
19 februari 2008
är de inte dödaren då? jord?

fyllo

274 Inlägg
19 februari 2008
kirra en bild på allt?

fyllo

385 Inlägg
19 februari 2008
Om dä ä en enduro så ska dä sitta en box som ä till lyset, dä har inge mä dä och göra ?
vill bara komma mä förslag big_smile

175 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
brelasten skrev:
kirra en bild på allt?

Jag fixar det tills i morgon!

Aldrig mer en japanare!

584 Inlägg
19 februari 2008
Robban_Hedlund skrev:
Eddie_Boy skrev:
Robban_Hedlund skrev:

Nu förstår jag inte. Jag har en CDI box till min ktm men det är ju till det gammla tändsystemet och jag trodde inte att den passar till Yz:ans tändsystem. Så jag tog CDI boxen som jag fick med till YZ:an. Men om jag förstår dig rätt så ska jag alltså använda mig av CDI boxen till Ktmen eller?! Det är ju gammla grejer KTMen är från 84 eller något YZ:an var något liknande.

Men va fan.. Blanda inte ihop Yamahans delar med KTM:s delar. Det är två olika fabrikat. Beställ en original tändbox till din KTM istället. Ring din lokala KTM handlare, be dom beställa en CDIbox till din mc, uppge fabrikat, modell, och årsmodell. Orkar du inte det, köp en ny hoj. Sätt tillbaka yamahans tändbox där den ska sitta.. du kan inte blanda och tro att de ska funka..

175 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
Tiurinen skrev:
Om dä ä en enduro så ska dä sitta en box som ä till lyset, dä har inge mä dä och göra ?
vill bara komma mä förslag big_smile

Det är det att KTMen är en enduro men YZ:an är ju en cross och det är ju därifrån jag tagit det nya tändsystemet.

Jag ska fixa en bild tills imorgon så kan ni kanske kika och förstå bättre.cool

Aldrig mer en japanare!

175 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
Eddie_Boy skrev:
Robban_Hedlund skrev:
Eddie_Boy skrev:

Men va fan.. Blanda inte ihop Yamahans delar med KTM:s delar. Det är två olika fabrikat. Beställ en original tändbox till din KTM istället. Ring din lokala KTM handlare, be dom beställa en CDIbox till din mc, uppge fabrikat, modell, och årsmodell. Orkar du inte det, köp en ny hoj. Sätt tillbaka yamahans tändbox där den ska sitta.. du kan inte blanda och tro att de ska funka..

Problemet är ju inte CDI boxen det är att både svänghjulet och tändplattan är trasiga till KTMen och om man skulle köpa det nytt till en så gammal enduro så kostar det är över 7000 och det har jag inte lust att lägga ner på den när den kostade 4000 när den fungerade big_smile
Men jag harf pratat med massor av folk om detta som säger att det ska funka.

Aldrig mer en japanare!

175 Inlägg
20 februari 2008
Trådstartare
Nu har jag laddat upp lite bilder på min användare. Skulle vara kul om någon skulle kunna hjälpa mig med det här. Det är bara att gå in på projekt sedan crossen så ligger bilderna där. Ni kan ju alltid fråga om ni inte förstår!! Tacksam för svar cool

Här är en länk till sidan : http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … =10#261256
Senast redigerat av Robban_Hedlund (20 februari 2008)

Aldrig mer en japanare!

175 Inlägg
21 februari 2008
Trådstartare
Ingen som kan hjälpa mig???? Snälla!!

Aldrig mer en japanare!

385 Inlägg
21 februari 2008
som jag sa förut, kan dä ha någonting mä den där "boxen" som man har när man har lyse ?

Dä ä en platt sak som typ har kyl flänsar.

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
21 februari 2008
Robban_Hedlund skrev:
Jag har köpt ett tändsystem från en YZ 250 och modifierat det så att det passar på min ktm 250. Men jag har en litet problem, det är att jag inte vet var två sladdar ska sitta. Så här ser det ut från tändplattan går det en grönvit, brun, röd, vit kabel till cdi boxen sen är ifrån går det en orange till tändspolen och en svartvit och en svart som jag inte vet vart de ska sitta. Någon som har någon idé??? Jag är desperat alla svar är välkomna!!

svartvita har jag för mig ska vara till dödaren om inte den sitter nån annanstans efter kabelstammen, o den svarta ska gärna jordas nära tändspolen ( tändstifts spolen ) eller så är de vice versa att svartvit ska jordas o svarta ska till dödaren.. kommer inte ihåg hur de är nu på rak arm, hållt på för mkt i skotrar så glömt bort hur mc har de tongue

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

2 252 Inlägg
21 februari 2008
Tiurinen skrev:
som jag sa förut, kan dä ha någonting mä den där "boxen" som man har när man har lyse ?

om jag har fattat de rätt är denna stammen bara en vanlig crossbane stam = altså inga lysen eller voltregulatorer, sp den har bara en spole på tändplattan som laddar spänning till cdi.n som sen skickar vidare till spolen som matar ut till tändstiftet

175 Inlägg
21 februari 2008
Trådstartare
The_Mechanic skrev:
Tiurinen skrev:

om jag har fattat de rätt är denna stammen bara en vanlig crossbane stam = altså inga lysen eller voltregulatorer, sp den har bara en spole på tändplattan som laddar spänning till cdi.n som sen skickar vidare till spolen som matar ut till tändstiftet

Det är alldelens riktikgt. Jag ska prova i morgon om det funkar med att koppla kablarna som då sa. Hoppas det stämmer smile Men måste man koppla in dödare? Eller kan man köra utan??!

Aldrig mer en japanare!

2 252 Inlägg
21 februari 2008
Robban_Hedlund skrev:
The_Mechanic skrev:
Tiurinen skrev:

Det är alldelens riktikgt. Jag ska prova i morgon om det funkar med att koppla kablarna som då sa. Hoppas det stämmer smile Men måste man koppla in dödare? Eller kan man köra utan??!

har du ingen dödar knapp eller dödare måste du ju " kärring stoppa ihjäl" den eller choka ihjäl den men de är lätt att koppla in dödarn den har bara 2 kablar  man kan ta 2 kabel skor man kopplar ihop när man ska döda hojen smile

Sök