3170
Sök

byta start motor på saabverkstan?

155 Inlägg
24 februari 2008
#21
Lägg ut en förfrågan om någon med verktyg kan hjälpa dig för en billig penning istället
Här inne finns det så mycket hjälpsamma hobby skruvare ju
Plus att du får nya vänner för livet

Lycka till i dit letande

PS. Starta gärna en helt ny tråd där hjälp sökes eller någonting åt det hållet

Mvh  Turbo Micke i Gbg

Jag har hellre AIDS än kör Volvo

47 Inlägg
24 februari 2008
#22
volvo_dude skrev:
DittFetaDass skrev:
Man behöver ju inte gå till just saab för att byta startmotor du kan ju alltid snacka med någon annan verstad och jämnföra priser.....
varför lämna in den hos nått annat klåpar ställe när saab vet hur saab grejjer är
nä men det är ju inte bara saab som kan byta en start motor på en saab iheller....
men om du nu bara vill lämna bilen till saab så ring runt till deras olika verstäder för dom ger nästan aldrig samma pris....


51 Inlägg
24 februari 2008
#23
Kolla runt bland andra verkstäder
En lite verkstad byter den på ngn timme och du kommer inte att få betala 1000 kr i timmen.

Adde

Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too

88 Inlägg
24 februari 2008
#24
villken kass tråd, priset beror väl för fasen på villken saab verkstad du lämnar till. är ju inte samma priser i hela landet.

Volvo V50 1.6D Summum Start/Stop MY10

911 Inlägg
24 februari 2008
#25
volvo_dude skrev:
TenZer skrev:
Har tyvär inte skruvat så mkt Saab, men så meckigt kan det inte vara att byta startmotorn!? Rulla in på en GDS om du har möjlighet eller om det behövs så lär det inte vara så stora problem... Eller? Det kräver ju inga hyperhi-tec verktyg heller för den delen, utan sitter med 2st bultar.

Och nej, det kostar lätt runt 1000 sek/timme om du skall ha det gjort på en verkstad.
Lycka till!
//Johannes
man har bara 1 par cm från torpedväggen och allt man ska komma åt och sen saknar jag 90% av alla verktyg man behöver så och de lär omöjligt kosta de när saab har fasta priser

1000 kr timme för en meck är ju överreklamerat skulle de ha 1000 kr timmen skulle de aldrig ha fixat 3 grejjer för 5½ papp då en av grejerna kostade 2500 och få ny och då stog bilen där i 2 veckor  så

ni som säger att de e 1000 kr timmen kan ju va tyska;) me tanke på efter som jag frågade priset och dom har fasta priser så om ni inte vet behöver ni ju inte skriva lätt 1000 kr timmen för att ni inte vet ju
Man fixar det underifrån, man lyfter upp bilen och tar typ en jävligt stor förlängare med en led.. sitter rätt så bökigt till, inte alls nice om startmotorn inte vill in snällt wink

pic up the phone, wazzzaaa

2 164 Inlägg
24 februari 2008
#26
Man tar av insuget sen har man jätte bra åtkomst av startmotorn.
Väldigt lätt att göra själv utan några speciella verktyg.
Glöm inte att koppla bort batteriet först bara.

MVH

F


5 710 Inlägg
25 februari 2008
#27
Fredrik-79 skrev:
Man tar av insuget sen har man jätte bra åtkomst av startmotorn.
Väldigt lätt att göra själv utan några speciella verktyg.
Att demontera insuget är ingen lek för den som aldrig gjort det förut.....nått trängre får man leta efter.
Jag hade valt att demontera mellanväggen istället.

>>volvo_dude det kostar så mycket!
Varken gissar eller tror utan detta VET jag.
Visst kan det skilja något mellan olika verkstäder men det "normala" idag är att det kostar 800-1000kr/h på märkesverkstaden.
Naturligtvis har inte mekanikern detta i lön men en komplett verkstad idag har utrustning för miljoner som någonstans måste betalas.
Jag tror att du med lätthet skulle kunna handla alla verktyg du behöver (en hylsnyckelsats, en torxsats) på Biltema, göra jobbet själv och fortfarande komma billigare undan än om du lämnar in på verkstaden.
Sedan skall man ju orka/hinna/kunna göra jobbet......men det är en annan femma wink

MVH Jonas
..............

Smålänning
7 882 Inlägg
25 februari 2008
#28
Som många redan sagt... Varför lämna bilen på saab när MECA/mekonomenverkstäder gör jobbet MINST lika bra, men betydligt billigare?
Det kostar mer än det smakar att lämna på märkesverkstad...
Jag skulle göra som JonTe och köpa verktyg och göra det själv...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
25 februari 2008
Trådstartare
#29
äh har bokat tid på saab nu skulle kosta 900 kr nått då jag har en bättre beg startmotor annars skulle de gå på 3500 kr

och 900 kr för arbete kallar inte jag dyrt näre tar de dubbla på volvo så



Sök