MC Persson på pv

Pv_Power
23 februari 2008 · 30 Inlägg

jag skule villa ha lite information om hur man bygger Mc Persson fjäderben på en pv fram.
Och så vet jag inte om jag ska kapa dän rambenen och torpeden sätta rör där som ramben och en rak plåt som torpedvägg. några som har andra ideer på hur man kan göra för att få mera plats till motoren
smile MVH Ronnie

FixarKlasse Chef
24 februari 2008 · 87 Inlägg

Har du pratat med SFRO?Ens kollat på deras sida?
Dom kommer inte släppa igenom det för dom har upptäckt svageheter i mcpherson upphängningen!
Va tydligen nån led som brast för lätt...
Antar att du tänkte bygga på 240framvagn?
Bättre du satsar på 164 framvagn..
Låt du rambenen sitta kvar så länge och bygg rörram fram till början på dom!
Tänk på att komplettera med bur inne i bilen sen då de hjälper till att styva upp karossen ordentligt!
Det dom går på mest när du ska regga är väl vridstyvheten i karossen...
LYCKA TILL MED BYGGET

Vänliga Hälsningar Klas Östling
Volvo V70 T5 "Sleeper" (2001)
ABlomgren
24 februari 2008 · 15 Inlägg

Varför skall du bygga om från A-armar till mcpherson? bättre att du ordnar till geometrin på orginalet bara.smile


mvh

Pv_Power
25 februari 2008 · 30 Inlägg

det är nämligen så att jag ska stoppa ner en t5a i pven så derför moste jag ha skivbromsar på de för att få den godsänd för almen väg och dom sleper inte ijenom den med orginalbromsar och en t5a i den hmm

Phaetoon
25 februari 2008 · 8 156 Inlägg

Så här står det på deras hemsida:
http://sfro.com/bilarframe.html

Viktigt för bil-byggare, speciellt Locost och sportbilar!
Vid byggbesiktningar godkänner SFRO numera INTE undre kulleder från McPherson-framvagnar i konstruktioner med dubbla länkarmar. Bilar som redan är besiktade med denna applikation berörs inte - men bilarnas ägarna bör ändå läsa denna text.

På en bil med dubbla länkarmar och fjädern vilande mot undre länkarmen går den största kraften:
- upp genom hjulet
- fortsätter genom spindeln NER till undre kulled
- över till undre länkarmen
- och vidare in i fjädern.
På en traditionell McPherson går kraften
- upp genom hjulet
- fortsätter genom spindeln direkt UPP till fjädern
- Obs! UTAN att passera kulleden.

Alltså på en vanlig dubbla länkarmskonstruktion (typ Volvo 140) är kulleden dimensionerad för att klara STORA dragande krafter. Det finns också bilar där kulleden är tryckande då länkarmen är på OVANSIDAN av undre infästningspunkten (Jaguar, Alfa o.s.v.)

På en McPherson är kulleden INTE konstruerad för så stora dragande krafter, därför finns en viss risk för kulledsbrott. Sådan har också uppstått i racingsammanhang. I samband med detta sågades ett stort antal kulleder isär. Det visade sig vara markant mindre gods i McPhersonlederna. Särskilt i lastfallet dragande läge. Ett antal dragprov gjordes också och generellt var McPhersonlederna betydligt svagare i draglast.

En sammanfattning:
Endast länkarmskulleder avsedda för dragande last får användas i konstruktioner med dragande last.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Taunuus
25 februari 2008 · 264 Inlägg

vad säger sfro om att man svetsar rör från torpedvägg ner till rambenet utan att man tar bort innerskärm? då  på en bil med självbärande kaross alltså..

Ford 17M "Taunus" (1967)
Pv_Power
25 februari 2008 · 30 Inlägg

jag har varit inne och läst det som finns på deras sida



jag ska inte ha några innerskärmar på den för jag ska ha en flipfrånt på så det blir inga inerskärmar på den

Taunuus
25 februari 2008 · 264 Inlägg

okej, ja tänkte bara om du visste hur de va om man gjorde så..

Ford 17M "Taunus" (1967)
ABlomgren
25 februari 2008 · 15 Inlägg

Då är det väl lättare att Ordna skivor på dom befintliga spindlarna, vad är det för bultmönster?


mvh

Pv_Power
27 februari 2008 · 30 Inlägg

nu är det så att jag har varken fram eller back axel:P så det kan bli lite kärvt med det hmm

kolvas
27 februari 2008 · 4 001 Inlägg

Pv_Power skrev:
nu är det så att jag har varken fram eller back axel:P så det kan bli lite kärvt med det hmm

164 framvagn är inte så svåra att få tag i, men fjäderben är ju lite bättre och det blir betydligt mindre bussningar & skit som glappar.

Som jag tolkar SFRO så får man inte använda kullederna från ett McPersson ben till en framvagn med dubbla A-bärarmar men att montera dit hela McPerssonben verkar det inte finnas nåt hinder emot...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Pv_Power
27 februari 2008 · 30 Inlägg

du har ret i det du skreiver kolvas om McPerssonben:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang