2961
Sök

Skillnad mellan Pontiac och Cheva 350

Oekonomisk, ja visst
966 Inlägg
4 december 2007
Trådstartare
#1
Tja, nu är det så att jag har fått tag på en Pontiac 350 motor och undrar vad det är för skillnad mellan denna och en cheva 350 (Om någon)

Det jag vet är dessa:

*Generator sitter på andra sidan
*Fördelar roterar åt andra hållet

Anledningen till att jag vill vet är att det kan bli lättare att få tag på lite trim-delar till cheva motor, så om det inte skiljer så mycket så passar dessa även på min.

Lär dig flyga. 1. Hitta en plan mark 2. Kasta dig mot marken 3. Missa marken 4. Flyg
AMC Hornet projekt-tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=47824

Oekonomisk, ja visst
966 Inlägg
5 december 2007
Trådstartare
#2
Ingen som vet något om detta?

Lär dig flyga. 1. Hitta en plan mark 2. Kasta dig mot marken 3. Missa marken 4. Flyg
AMC Hornet projekt-tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=47824

junsele
248 Inlägg
5 december 2007
#3
Det är nog helt olika motorer med olika block osv,


406 Inlägg
5 december 2007
#4
tror inte det är så olika, inte säker, men har vuxit upp med alla jänkare som farsgubben ägt, har för mig att pontiac och cheva har delat komponenter sen 30-40talet, däremot är  Mopar helt annat (Chrysler, dodge, plymouth,)

:DPlattan i mattan:D

junsele
248 Inlägg
5 december 2007
#5
The first generation of Chevrolet small-blocks began with the 1955 Chevrolet 265 in³ (4.3 L) V8. But it was the 350 in³ (5.7L) series that set the standard for high performance. The engine's physical dimensions (oversquare 4.00 in bore and 3.48 in stroke, 102 mm by 88 mm) are nearly identical to the 400 hp (300 kW) LS2 engine of today, but of course much has changed. It is by far the most widely used Chevrolet small-block; it has been installed in everything from station wagons to sports cars, in commercial vehicles, and even in boats and (in highly modified form) airplanes.

A 350 is usually common with engine swaps - much of the older, pre-1968 Chevrolet V8s were usually swapped with a later 350 when engine replacement was the norm. It has been known to swap a 350 in place of a different small block since all small blocks are the same on the outside (the external dimensions of a Chevrolet small block are the same).

First usage of the 350 was in the 1967 Chevrolet Camaro and 1968 Nova producing 295 horsepower (gross); other Chevrolet vehicle lines followed suit in the year 1969.

The GM Goodwrench 350 crate motor (sold through Chevrolet dealerships) is based on the pre-1986 small block design with two dipstick locations; pre-1980 on the driver's side and post-1980 on the passenger's side. This motor was produced in Mexico since 1981 as the Targetmaster 350.

Note that Buick, Oldsmobile, and Pontiac all produced three entirely different 350 in³ V8 engines that shared nothing in common other than displacement. The Buick 350 had a 3.80 in bore and a 3.85 in stroke (96.52 mm by 97.91 mm), the Oldsmobile 350 had a 4.057 in bore and 3.39 in stroke (103 mm by 86 mm), and the Pontiac 350 had a 3.876 in bore and a 3.75 in stroke (98.5 mm by 89.66 mm).


Oekonomisk, ja visst
966 Inlägg
5 december 2007
Trådstartare
#6
Tackar för detta svar, får se hur jag ska göra med motor, beror lite på priser på delar. Är dom likvärdiga gentemot cheva så blir det att behålla den annars så får man väll nyta till en Cheva motor istället

Lär dig flyga. 1. Hitta en plan mark 2. Kasta dig mot marken 3. Missa marken 4. Flyg
AMC Hornet projekt-tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=47824

Meister
6 763 Inlägg
26 januari 2008
#7
Sedan är väll Pontiac motorer lite klena när de börjar att varva lite. Iaf vad jag har hört. Men de här är väll inte intressant längre eftersom att den motorn va kass. sad


159 Inlägg
29 februari 2008
#8
ta å kolla på  rock n roll engineerings 350 pontiac...tror den lämnade 632 hp....inte en skruv som är samma på pontiac å chevamotorer....stämmer att pontiac motorer inte håller att varva med..det är därför man inte ska förstöra bottenvridet med för vassa trimbitar.....turbomata den

fredde


Sök