hej jag undrar vad det är för fel på min bil.. för ett tag sen så dog bilen men sen kom jag på att den inte ladda kunde köra ca 4mil det va en kabel som va av till generator och efter det så gick den men efter ca 8.5mil så dog den igen helt död och varvmätaren och hastighetsmätaren och bara upp och ned hela tiden så nu kan jag bara köra en liten bit och sen måste jag byta batteri kan inte köra alls lika långt nu ca en halv mil ..vad kan det va för fel?
Känner igen mig, min bil gick ganska dåligt, lyste svagt i lampor osv. Laddade batteriet och kom typ 2 km.. Men då konstaterade vi att generatorn var kass. Bytte den och batteri.. Och nu går den bra igen
För att vi inte skall sitta här och anta en massa saker. Börja med att berätta vilken bil detta rör sig om. Vi kan ju gissa att det är din Volvo men vi vet ju inte eftersom du inte skriver vilken bil det är.
/Göran
bringen_ skrev:
kan typ inget om bilar hur gör man det då
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
hej jag undrar vad det är för fel på min bil.. för ett tag sen så dog bilen men sen kom jag på att den inte ladda kunde köra ca 4mil det va en kabel som va av till generator och efter det så gick den men efter ca 8.5mil så dog den igen helt död och varvmätaren och hastighetsmätaren och bara upp och ned hela tiden så nu kan jag bara köra en liten bit och sen måste jag byta batteri kan inte köra alls lika långt nu ca en halv mil ..vad kan det va för fel?
När laddkabeln har gått sönder eller glappar så att den inte har kontakt med batteriet, då finns risken att diodbryggan eller regulatorn har gått sönder pga att generatorn får "ladda ihjäl sig". Batteriet ger ett visst motstånd för generatorn och när det motståndet försvinner så kan generatorn börja ge ut okontrollerad spänning enligt vad jag har förstått.
Säger inte att det absolut säkert är på detta vis, men risken finns.
Ladda upp batteriet igen och mät om generatorn laddar alls, vilket den knappast gör. Du kan väl i så fall testa att byta regulator och se om det hjälper, annars är det nog diodbryggan som har pajjat tror jag.