3626
Sök

volvo 745 gle - 88 dör?

217 Inlägg
5 mars 2008
Trådstartare
hej jag undrar vad det är för fel på min bil..
för ett tag sen så dog bilen men sen kom jag på att den inte ladda kunde köra ca 4mil det va en kabel som va av till generator och efter det så gick den men efter ca 8.5mil så dog den igen helt död och varvmätaren och hastighetsmätaren och bara upp och ned hela tiden så nu kan jag bara köra en liten bit och sen måste jag byta batteri kan inte köra alls lika långt nu ca en halv mil ..vad kan det va för fel?

Körv
3 535 Inlägg
5 mars 2008
Känner igen mig, min bil gick ganska dåligt, lyste svagt i lampor osv. Laddade batteriet och kom typ 2 km.. Men då konstaterade vi att generatorn var kass. Bytte den och batteri.. Och nu går den bra igen smile

Truckdriving Man

217 Inlägg
5 mars 2008
Trådstartare
oki ska prova att byta generator..

796 Inlägg
5 mars 2008
har du prövat o kolla felkoderna

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.

217 Inlägg
5 mars 2008
Trådstartare
kan typ inget om bilar hur gör man det då tongue

10 287 Inlägg
6 mars 2008
För att vi inte skall sitta här och anta en massa saker. Börja med att berätta vilken bil detta rör sig om. Vi kan ju gissa att det är din Volvo men vi vet ju inte eftersom du inte skriver vilken bil det är.

/Göran

bringen_ skrev:
kan typ inget om bilar hur gör man det då tongue

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

217 Inlägg
6 mars 2008
Trådstartare
joo det är min volvo 745 gle - 88

Maskin Operatör
130 Inlägg
6 mars 2008
har haft exakt samma problem som dig fast med min renault och då vare bara att byta generatorn och sen gick den som en klockan igen smile lycka till

Volvo S40 2,0T

155 Inlägg
6 mars 2008
ifall d är så att du kan " byta batteri " o köra 4mil, sen död igen, så e d 99% generatorn...

mvh

A4 orginal till mer kreativ - :)

155 Inlägg
6 mars 2008
ifall d är så att du kan " byta batteri " o köra 4mil, sen död igen, så e d 99% generatorn...

mvh

A4 orginal till mer kreativ - :)

21 761 Inlägg
6 mars 2008
bringen_ skrev:
hej jag undrar vad det är för fel på min bil..
för ett tag sen så dog bilen men sen kom jag på att den inte ladda kunde köra ca 4mil det va en kabel som va av till generator och efter det så gick den men efter ca 8.5mil så dog den igen helt död och varvmätaren och hastighetsmätaren och bara upp och ned hela tiden så nu kan jag bara köra en liten bit och sen måste jag byta batteri kan inte köra alls lika långt nu ca en halv mil ..vad kan det va för fel?

När laddkabeln har gått sönder eller glappar så att den inte har kontakt med batteriet, då finns risken att diodbryggan eller regulatorn har gått sönder pga att generatorn får "ladda ihjäl sig". Batteriet ger ett visst motstånd för generatorn och när det motståndet försvinner så kan generatorn börja ge ut okontrollerad spänning enligt vad jag har förstått.

Säger inte att det absolut säkert är på detta vis, men risken finns.

Ladda upp batteriet igen och mät om generatorn laddar alls, vilket den knappast gör. Du kan väl i så fall testa att byta regulator och se om det hjälper, annars är det nog diodbryggan som har pajjat tror jag.

Lyser batterilampan när tändnyckeln är i läge 2?

Sök