2477
Sök

Jaha det var ju trevligt

99 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
#1
Jag har en polo som har tickat lite försynt sen jag köpt den. På senare tid när det vart kallt ute så har det varit lite mer åt knack-hållet innan motorn värmts upp och det övergått till tickande. Jag har varit på verkstan och bett dem lyssna och eftersom motorn var varm så lät motorn bra tyckte de. Jag har även frågat här på forumet och den allmänna uppfattningen har varit att någon ventillyftare är kass/igensatt.

Nu har jag fått tummen ur och lämnat bilen på felsökning på VW.

Idag har de felsökt och de ringde mig och behövde tydligen mer tid (och pengar förstås tongue). De misstänker att en kolv är paj och ev. behöver denna + motorblocket bytas. De ska testa lite mer imorgon för att se om misstankarna stämmer.

Det var som tusan! En kolv?! Det kunde man inte tro med det lilla tickandet som knappt hördes!

Oavsett vad som visar sig vara felet så har jag nu lärt mig att inte ta lätt på missljud ifrån motorn, hur oskyldiga de än må verka. Stöter jag på något liknande igen så är det felsökning på verkstan direkt. Inte som jag gjort nu, att svänga förbi verkstan med varm motor.

Edit: Har lagt märke till att fler bilar med samma motor låter likadant som min, verkar vara rätt vanligt. Hur som helst ids jag inte hålla på. Jag testar att byta lyftare+vippor när det är dags att byta kamrem, så får vi se vad som händer smile.
Senast redigerat av Val (16 april 2008)

Kung
191 Inlägg
14 februari 2008
#2
tickar inte dom flesta bilar när det är dåligt med olja i?


3 235 Inlägg
14 februari 2008
#3
Menade de kolvbulten kanske?

Om det är fel på ena kolven, så ska väl inte motorblocket bytas.
Hur kunde de kostatera detta utan att plocka ner hela motorn?

Skulle nog inte lita på allt folk på VWverkstäder säger. Dela allt bullshit med 16, så är du kanske i närheten av verkligheten.
De vill säkert bara tjäna pengar på dig...


montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
14 februari 2008
#4
en kompis länade en sin vr6 för att den inte startade, pga startspärren som var egenditsatt av tidigare ägare, dom skulle ha massa pengar för knappt ngt arbete alls, dom drog en sladd typ bara.. sp mkt möjlig att dom bara vill tjäna pengar på dig.. känns lite som så iaf!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

Smålänning
7 883 Inlägg
14 februari 2008
#5
Att tu inte kvitterar ut bilen och lyssnar själv? Kan vara vilket lager som helst...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Forummoderator
9 299 Inlägg
14 februari 2008
#6
Det kan inte vara "piston slap"? Kolven glappar lite i loppet medan den är kall, sedan när det är varmt så blir det tyst. Blir värre med för tunn olja speciellt när det är kallt.

Jag skulle också ta hem bilen igen så folket ovan sagt.
Gör sedan ett komptest med kall och varm motor. Sedan letar du upp en bra privat allbilverkstad. Mekonomen kan säkert rekommendera en bra verkstad. De är betydligt räddare om sitt rykte än VAG.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Anställd.. =)
126 Inlägg
20 februari 2008
#7
Detta råkar inte vara en 1,4 16v motor???

Morsans 1,4 litare Låter som ett jä**a tröskvärk tickar från morgon till kväll..
VW verkstaden hemma sa att det va normalt på den motor modellen..
Men sedan när tickar en bensinare mer än en diesel???

Har hört att denna specifika motor modellen kan man ej dra isär blocket på för då e den skrot!!!
alltså den går inte att skruva ur veven på..
Gjord för att inte gå att renovera... sad

Vadå konstapeln? jag bränner inte däck!! Ser du inte att jag har kört fast???
MSN: davidfock@hotmail.com
www.specialgrafik.se
www.club-s12.org

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
20 februari 2008
#8
Förbrukningsmaterial 250kr, de e jävligt mkr slangklämmor eller vad det nu kan ha vart
Vill minnas att polo är smidig att sträcka remmen på...

Nämn bara inte verkstadens namn för då får inte tråden fortsätta...


Anställd.. =)
126 Inlägg
21 februari 2008
#9
Jupp det e den... ska kolla på det om jag kan få till någon inspelning på det...
e ju inte hur lätt som helst... sad
tror inte moben får med det iallafall... annars vet jag inte hur..  hmm

Vadå konstapeln? jag bränner inte däck!! Ser du inte att jag har kört fast???
MSN: davidfock@hotmail.com
www.specialgrafik.se
www.club-s12.org

99 Inlägg
5 mars 2008
Trådstartare
#10
Jaha, nu står bilen inne på VW och allt ser ut att bli skit hur jag än gör. De tror numera att felet ligger i toppen, men de vet inte säkert förrän de kollat. Bilen köpte jag med en garanti som lämnats av en extern firma, men då serviceboken ej är komplett så kan de hävda vad som helst och jag får ingenting. Och om det nu är ett ursprungligt fel får jag heller inte en spänn av dem. Försäkringsbolaget har jag pratat med, de ger inte en spänn och hänvisar till handlaren och konsumentköplagen, eftersom jag inte hunnit ha bilen ett halvår ännu. Handlaren hänvisar till garantin. Garantifolket vill ha en felsökning som är 100% pålitlig (så de vet att felet täcks av garantin), mao att motorn plockas ner. För att göra det måste jag ligga ute med förbannat höga summor och så vet jag inte ens om jag får skadan ersatt.
Senast redigerat av Val (3 oktober 2008)

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 mars 2008
#11
caromania skrev:
Det kan inte vara "piston slap"? Kolven glappar lite i loppet medan den är kall, sedan när det är varmt så blir det tyst. Blir värre med för tunn olja speciellt när det är kallt.
Gör ett komptest med kall och varm motor.

Citerar mig själv...
Gör komptestet.
Byt till en tjock olja och kör.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
5 mars 2008
#12
Hur långt har bilen gått?
Tickande ljud från motorn, framför allt på tomgång när motorn är kall. Brukar ju till 80% vara en ventillyftare (hydralisk). Vilket man kan säga är en normal egenskap att dom låter vid slitage. Även vissa spridare låter väldigt mycket.

Så min slutsats:
Går bilen bra, så är bör det inte vara några problem, skulle det vara större problem som tex kolvhaveri el "piston slap" så skulle bilen gå riktigt dåligt. Framför allt på tomgång.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 mars 2008
#13
_TiNcO_ skrev:
Hur långt har bilen gått?
Tickande ljud från motorn, framför allt på tomgång när motorn är kall. Brukar ju till 80% vara en ventillyftare (hydralisk). Vilket man kan säga är en normal egenskap att dom låter vid slitage. Även vissa spridare låter väldigt mycket.

Så min slutsats:
Går bilen bra, så är bör det inte vara några problem, skulle det vara större problem som tex kolvhaveri el "piston slap" så skulle bilen gå riktigt dåligt. Framför allt på tomgång.

Piston slap behöver inte innebära att bilen går dåligt. Det kan vara helt naturligt i vissa motorer som helt enkelt måste vara rejält varma. Jag tror det stod längre upp i tråden att denna motor hade egenskapen att den klapprade/tickade mycket då den var kall.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

EinarL lämnar ALDRIG ngt åt slumpen!
77 Inlägg
5 mars 2008
#14
Vad kör du för viskositet på din motorolja? testa att kliva upp något steg i "tjocklek"...

MVH Einar Larsson

Ifrågasätt ALDRIG EinarL!
P.S ngt SBP finns ej!!! www.bilprovningen.se D.S

ÖSM #1 -08
484 Inlägg
6 mars 2008
#15
Val skrev:
Knappt 9000 har den gått.

Vilken årsmodell eller karossmodell pratar vi om ?

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17

245 Inlägg
6 mars 2008
#16
Är inte bilen > 6 mån gammal och du köpt den av en bilhandlare så ska han stå för fel som uppstår och för att slippa ifrån det bevisa att det är du som orsakat felet. Men visst tar på psyket att hålla på och bråka med omedgörliga säljartyper så ibland får man ge sig om du inte vill gå till ARN med detta men då får du räkna med att det tar 6 mån eller mer innan ett utslag kommer och skicka med alla papper iaf för att styrka ditt fall.

152 Inlägg
7 mars 2008
#17
stå på dig, är bilen i icke fullgott skick ska du fanimej inte stå där och varken betala eller reparera bilen.


lycka till/ jocke

It´s Better to burn out than fade away

143 Inlägg
8 mars 2008
#18
Kan ju dela med mig av egen erfarenhet att när man påpekar ett fel på en bil som man har köpt hos en handlare så brukar dom dra öronen åt sig ganska fort. Hade en X5a förut som jag tyckte växlade dåligt ibland (aut) så jag lämnade in den på felsökning. Blev inte så glad när de sa att växellådan var paj o beg. kostade 45K, en ny 54. Det blev en ganska lång o utdragen process då bilhandlaren först inte ville hjälpa till alls o när jag påpekade att jag hade 6 mån garanti så försökte han komma undan med att dom var anslutna till nån försäkring som bara gällde i 4 mån. Men men, det är konsumentlagstiftningen som gäller och ingen firma kan ha lägre villkor än dom som står i kls. Påpekade det o handlaren började dilla om att jag hotade honom. Helt jäkla skruvat. Sen iaf ville handlaren ha bilen hos sin egen verkstad o kontrollera felet, sen skulle bilen köras till en specialistfirma som hade bilen i typ 3-4 veckor pga väntetid på delar.. Till slut efter kanske 2-3 månader blev den klar. Lång väntan...

Mitt tips är alltså, om du bestämmer dig för att reklamera felet på bilen, ha mycket kött på benen o stå på dig. Jag lovar att dom försöker finta o lura bort dig för såna här problem kostar pengar som dom inte vill betala. Men en hållhake på dom är att om man går ett steg längre och anmäler firman till ARN så får dom nån slags "prick" i registret och får inte ansluta sig till vissa föreningar. Och det är dålig reklam för en handlare. Var ett tag sen så kommer inte riktigt ihåg allt. Ville bara glömma... =/

Hoppas du har användning av infon.


4 Inlägg
8 mars 2008
#19
om bilen gått ordentligt är kolvarna med stor säkerhet hela min golf gti tickade och lät taskigt när man startade den kall o gick ryckigt på jämn gas ny halvsyntetsolja o en halv liter lacknafta i ca 100 mil tömde den när den var riktigt varm o hällde i ny olja nytt filter nu är den som ny


Sök