3960
Sök

Kylaren ryker

152 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
På min bil, en -74, ryker det från kylaren. Inte så att det bolmar från huven men lite grand. Det märks när man åkt ett tag och sedan står still. Det ryker inte från locket utan från nedre delen. Det är lite svårt att se varifrån exakt. Jag har även noterat att det försvinner kylarvätska och man måste fylla på så antingen läcker det eller kokar det bort, antar jag.

Är det för att den kokar som det ryker? Hur märker man av överhettning annat än genom temp-mätaren i bilen (min är och har alltid varit lite märklig så den går inte att lita på riktigt). Blir gången dålig eller andra saker. Jag har inte märkt något konstigt i plastkärlet som man fyller på vätskan i. Vätskan ser lugn och stilla ut om än lite väl brun. Motoroljan är inte grådaskig.

Är det läckage från kylaren som märks i form av att vattnet ångar vid läckan? Är kylarcement att lita på? Bör man rensa, byta kylarvätska och spola ur först? Finns andra alternativ?

Jag hoppas det går att besvara även om jag låter lite rookie.

3 235 Inlägg
7 mars 2008
Har du möjligtvis en avtappningskran längst ner på kylaren?

Kan vara den som inte är helt tät.

Annars ser man vitaktigt belägg på den platsen där det läcker.

152 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
Tack, jag har inte noterat något läckage på något särskilt ställe men skall naturligtvis kolla. Läckage är väl ett mindre problem än kokning. Fast jag vet inte hur man ser att det kokar eller överhettar.

3 235 Inlägg
7 mars 2008
Om motorn blir överhetted kryper tempmätaren till det röda fältet, och lampan tänds.

Om mätaren inte är att lita på, beror det förmodligen på dålig termostat eller vattentempmätare.

Byt bägge, det ska inte kosta så mycket på en äldre bil.

2 118 Inlägg
7 mars 2008
kylaren blir ju varm när du kör, skvätter det upp vatten e de klart att de ryker lite.. hänt många gånger för mig när man dykt i nån vattenpöl...

D.i.l.l.i.g.a.f

152 Inlägg
10 mars 2008
Trådstartare
Vitaktig beläggning har jag inte. Nu var det ju så att termostaten eller mätaren inte fungerar i nuläget och jag kan säkert byta dem.

Det har smårykt även vid torrt väder. Faktum är att det framträder tydligast vid kallt väder vilket antagligen beror på större temperaturskillnader mellan vatten och luften.

Kan man märka av överhettning på annat sätt än att se på temp-mätaren i bilen?

Om kylaren nu läcker, är kylarcement något att lita på eller kan det sätta igen kylaren? Bör man spola ur kylaren och byta vätska också?

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
14 mars 2008
de e nog de att de läker för vattnet ligger ju på 70-80 grader vanligtviss å de ångar ju om de då redan så....cement brukar int va en altför smart ide kan sätta sig lite här o var o täppa till om man har otur e nog bättre att få tag på en annan kylare alternativ reparera den gamla...du hör när de börjar bubbla wink

Sök