Byte av bromsbelägg på Jetta (II) ?

Co_DriverBoy Filmmakare
15 mars 2008 · 175 Inlägg

Hej allihopa smile

Är i behov av att byta belägg runt om på Jettan min, är skivor fram och trummor bak.

Hur krångligt är detta? Har inte gjort det själv än men nån gång ska ju vara den första. Har "Haynes handbok" så lite hjälp har man ju på traven tongue

Var först inne på att köpa beläggen och bromsbackar från Biltema men nu lutar att det blir från Mekonomen istället. Någon som har förslag eller ideér kring detta?

Tack på förhand // Johan Melin

Jag har hellre 90 pigga än 200 slöa hästar under huven !!
Volkswagen Jetta "Die weize scheize" (1990)
Der_Richter
15 mars 2008 · 34 Inlägg

Har du bara rätt verktyg och gott om plats, samt ett METODISKT tillvägagångssätt så skall det inte vara några problem.

Ignorera folk som säger "fan va lätt, de kirrar man ju direkt" och liknande. Är det första gången du gör det, studera hur man gör det i en handbok och ta med den till garaget. Arbeta sedan steg för steg i maklig takt.

Då är det svårt att göra fel med det mesta... Själv är jag inte yrkesmek. utan gör lite på mina bilar själv ändå. Jag har ännu inte stött på något basmek som jag inte klarat, även när jag gjorde det första gången.

Det brukar lösa sig, det mesta.

Så kör på det. Du sparar ju en slant också och nästa gång vet du hur du skall göra direkt smile

Mekonomen tycker jag generellt bättre om än Biltema... Men det är väl personlig smaksak. Men har de bra priser på det du behöver så handla på.

Opelmadness German cars, quality and beyond
15 mars 2008 · 8 197 Inlägg

Glöm inte att smörja in anliggande partier på bromsbeläggen med kopparpasta, så dom inte kärvar fast till nästa gång du kanske behöver byta. T.ex sidorna och där fästpinnarna sitter. smile
Kan vara ett rent H-E att få loss annars. hmm

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Co_DriverBoy Filmmakare
15 mars 2008 · 175 Inlägg

Tackat för tipsen smile

Blir nog beläggs byte i sammband med byte till sommardäcken cool

// Johan Melin

Jag har hellre 90 pigga än 200 slöa hästar under huven !!
Volkswagen Jetta "Die weize scheize" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang