2697
Sök

Problem med fyrhjulsdriften på Suzuki efter vintern!?! någon kunnig?

120 Inlägg
9 mars 2008
Trådstartare
Tjena!

Jag har problem fyrhjulsdriften på min Suzuki Vitara, efter att den stått still i ca 7 månader så låser sig hjulen bak, inte helt men ändå klart märkbart när man svänger med den med 4hjulsdriften inkopplad. vad kan det vara för fel som har uppstått genom att den bara stått stilla och som inte fanns där innan??

vågade inte köra så mycket när den höll på så och det luktade ytterstlitet bränt underifrån när jag kom hem med den men vet ej om det var typ avgasröret och hela bilen som luktade för att den stått still så länge eller om det var från drivningen? den protesterade dock inte när det gick rakt fram. men däremot så löpte det inte fritt heller då det tog emot när man körde långsamt och stannade i lite nedförslut då rullade den inte direkt något framåt. och skivorna på bromsarna var det inte som låg emot.

Någon kunnig som kan hjälpa???

tacksam för svar!

/Danne

3 235 Inlägg
9 mars 2008
Har du kollat olja i bakaxeln?

Tomt, eller kanske dags att byta?

Motormontör
437 Inlägg
15 mars 2008
Suzuki har lite beskymmer med 4 hjulsdriften dock är det rätt ovanligt på vitara, mer vanligt på Baleno.
Men om jag inte minns helt fel så går det inte köra med 4 hjulsdriften inkopplad i vanliga hastigheter, dessutom blir svängradien begrännsad eftersom att den är diffad så i framhjulen.
Normal körning ska vitaran köras endast 2 hjulsdrivet och 4 hjulsdriften ska du endast ha när du kör i svårare teräng eller där det är väldigt halt.
Det står instruktioner om hur du ska använda 4hjulsdriften vid handbromsspaken på vitara.
Så frågan är inte du har typ "överbelastat" 4hjulsdriften.
Därav varför det har luktat konstigt.
Kolla bruksen å lyd instruktionerna.
JObbade nämligen med Mazda och Suzuki för några år sen.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

Sök