4046
Sök

BYTA Ventiltätningar utan att behöva plocka av hela toppen

22 Inlägg
18 mars 2008
Trådstartare
#1
Hej ska byta ventiltätningar på min peugeot. vet att man kan köra kolvarna i topp men är rädd för att ventilen kan rammla ner! Jag har hört att det finns ett annat sätt Man pluggar in något i tändstiftshålet och sedan trycksätter man i kolvrummet. frågan är!  KAN man BYGGA en sådan mojeng och hur mycket trycksätter man i såna fall.    Tacksam för alla svar:D

Pegga Goes wild

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
18 mars 2008
#2
Jag har för mig nån gång att jag hörde att man kan ta ett tunnare rep å mata in igenom tändstiftshålet för att sedan dra runt motorn med krafthandtag för att hålla upp ventilerna...

Jag har också hör att man inte ska leka med tryckluft då man kan ha sönder mycket ifall det går fel...
Senast redigerat av Xoff (18 mars 2008)


550 Inlägg
18 mars 2008
#3
Slakta ett stift svetsa på ett rör och en luftnippel sen är det bara till att köra på. Men jag tror att det räcker med 3-5 bars tryck.


Styrande position i resebranchen
174 Inlägg
18 mars 2008
#4
T.ex biltema har en sådan.
Luftnippel för tändstiftshål
Håller ventilerna på plats med hjälp av 6-9 bar tryckluft via tändstiftshål.
19-225  69,90 kr


220 Inlägg
18 mars 2008
#5
Polarn gjorde som "The_Dude" beskrev när han bytte på min bil. Funkade kanon!

22 Inlägg
19 mars 2008
Trådstartare
#6
Finemang!! tackar för alla svar! Låter nästan änklare att köpa en om dem ändå inte är så dyra.

Pegga Goes wild

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 mars 2008
#7
Jag måste säga att snöremetoden låter smidigast, tänk att du trycksätter nippeln, du har ju en slang upp som är i vägen samt om trycket sjunker så tappar du ner ventilen i cylindern.

Snöret var riktigt smart enl mig i synnerhet när man eventuellt behöver lite mer mothåll för att spänna tillbaka fjädrarna, lätt att slinta ich pilla ner ventilen med tyckluftsvarianten smile
Senast redigerat av torpis (19 mars 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

519 Inlägg
19 mars 2008
#8
torpis skrev:
Jag måste säga att snöremetoden låter smidigast, tänk att du trycksätter nippeln, du har ju en slang upp som är i vägen samt om trycket sjunker så tappar du ner ventilen i cylindern.

Snöret var riktigt smart enl mig i synnerhet när man eventuellt behöver lite mer mothåll för att spänna tillbaka fjädrarna, lätt att slinta ich pilla ner ventilen med tyckluftsvarianten smile

brukar köra med tryckluftvarianten.Första gången jag gjorde det så provade jag att trycka ner ventilen men den åker upp igen pga luftströmmen som passerar då ventilen öppnas..

143 Inlägg
19 mars 2008
#9
Hur stor risk är det att tryckluften kan skada någonting? Och vilket tryck brukar ni använda?


761 Inlägg
19 mars 2008
#10
Tror ju inte att 6-9 bar kan skada med tanke på trycket vid förbränningen:p

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

519 Inlägg
19 mars 2008
#11
Mccoy skrev:
Hur stor risk är det att tryckluften kan skada någonting? Och vilket tryck brukar ni använda?

kopplar bara in kompressorn med tryckvakt och har på den,ligger runt 7-8 bar.........


Sök