Hej ska byta ventiltätningar på min peugeot. vet att man kan köra kolvarna i topp men är rädd för att ventilen kan rammla ner! Jag har hört att det finns ett annat sätt Man pluggar in något i tändstiftshålet och sedan trycksätter man i kolvrummet. frågan är! KAN man BYGGA en sådan mojeng och hur mycket trycksätter man i såna fall. Tacksam för alla svar:D
Jag har för mig nån gång att jag hörde att man kan ta ett tunnare rep å mata in igenom tändstiftshålet för att sedan dra runt motorn med krafthandtag för att hålla upp ventilerna...
Jag har också hör att man inte ska leka med tryckluft då man kan ha sönder mycket ifall det går fel...
Jag måste säga att snöremetoden låter smidigast, tänk att du trycksätter nippeln, du har ju en slang upp som är i vägen samt om trycket sjunker så tappar du ner ventilen i cylindern.
Snöret var riktigt smart enl mig i synnerhet när man eventuellt behöver lite mer mothåll för att spänna tillbaka fjädrarna, lätt att slinta ich pilla ner ventilen med tyckluftsvarianten
Senast redigerat av torpis (19 mars 2008)
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Jag måste säga att snöremetoden låter smidigast, tänk att du trycksätter nippeln, du har ju en slang upp som är i vägen samt om trycket sjunker så tappar du ner ventilen i cylindern.
Snöret var riktigt smart enl mig i synnerhet när man eventuellt behöver lite mer mothåll för att spänna tillbaka fjädrarna, lätt att slinta ich pilla ner ventilen med tyckluftsvarianten
brukar köra med tryckluftvarianten.Första gången jag gjorde det så provade jag att trycka ner ventilen men den åker upp igen pga luftströmmen som passerar då ventilen öppnas..