21 mars 2008
Trådstartare
Ska försöka reda ut allt från början. Bilen har sen jag köpte den läckt olja från pumpen (det är blött) och så har styrningen ibland "stelnat" i en halv sekund lr nått när jag svänger. Säg att de hänt 1 sväng på 40.
Nu ikväll så starta jag bilen och gasade till lite samtidigt som jag svängde (inte för att jag tror de har betydelse) Då helt plötsligt börjar bilen vibrera kraftigt och de kommer ett obehagligt klonk ljud och allmänt ansträngt ljud.
Bilen ger ifrån sig samma symtom på alla växlar och i alla farter men upphör vid motorbroms. Det här med att ratten stelnar händer i princip varje gång jag svänger nu, jag åkte till garaget och öppnade vad jag tror är servooljabehållaren (en svart ca 10cm i dia, med en 36mm fattning på locket). Såg inte ut som på bilden i instruktionsboken. Då kommer det upp et stort surt filter och i behållaren ser man bara rester av nån svartbrun olja. i mitten av behålleren är de någon spiralliknande grej (som går igenom filtret som sitter fast i locket). Jag hällde i 1 liter automatlådeolja som jag hade, den sjönk ner tills behållaren va tom igen. Hade ingen mer olja så jag skruva på locket och drog igång bilen, exakt samma symtom.
Vad fan kan det va? Jag hoppas innerligt det är servot. Om man står i D med bromsen så vibrerar det mkt kraftigt. Påminner starkt om vibrerandet jag har på backen (trots att jag bytte kulorna) Men som alltså nu även är på 1an.. och alla andra växlar med för den delen.
Att servon är paj borde ju inte göra så hela motorn vibrerar men jag tänkte att kanske pumpen skurit och då blir ett sånt motstånd i remmen?
Men samtidigt skrämmer det mig för i N vibrerar det, men lägger man i D o står still vibrerar det mer (mkt mer) känns ju inte bra alls =S Palla att vlådan är slut?