3460
Sök

Lätta och bura ford sierra

17 Inlägg
12 januari 2006
Trådstartare
#1
Tja, håller på med ett riktigt budgetbygge, fick bilen i julklapp.
Grejjen är att det jag ska göra helst ska kosta nästan ingenting men den har heller inte så höga krav... den behöver inte vara godkänd på något sätt, förutom av mig. :D

Tänker börja med att göra den så lätt som möjligt, har slitit ut baksätet och tänker väl göra mig av med lite inredning och ac m.m. , finns det något man kan glömma att ta ut eller som man sparar mycket vikt på?
Hur mycket tror ni jag tjänar i vikt på att göra nya "plåtar" av glasfiber? och hur mycket styrka förlorar jag?
Kan man skära i golvet med gott samvete och ersätta med något lättare än det som sitter där?

Sen hade jag tänkt mig någon slags bur eller rullbåge, vad kan jag göra den av och hur bygger jag den lämpligast? Billigt är som sagt nyckelordet! Den måste hålla ganska bra, för jag tror risken att rulla kommer att bli ganska stor.

Fel forum men det är jobbigt med många trådar... Vad kan jag göra med motorn? Har funderat på om man kan köpa en billig turbo för typ 500kr beggat men jag tror nästan det blir både för dyrt och för komplicerat, eller finns det snik-sätt? Att köpa avgasrör på skroten borde ju inte vara så dyrt så finns det något jag kan göra med avgassystemet för att liva upp den lite? korta? dubbla?
Växellådan har inte så definierade lägen heller tycker jag, vad kan det bero på?

12 086 Inlägg
12 januari 2006
#2
Att hålla på o byta ut plåten mot glasfiber låter både tidskrävande och idiotiskt. du tappar stabilitet i chassit om du grejar för mkt med det. Ta loss allt annat du kan tänka dig. Byta rutorna mot plast kan man göra..

att turbo konvertera gamla Sierror verkar va en trend, har sätt otroliga lågbudget projekt. Det bestog i stort sätt av en turbo, hemma svetsat grenrör tryckrör från skroten och sen en special grej med 4 orginalspridare som gav extra soppa. runt 1500 tror jag det gick på.. minns inte sidan.. =/ någon annan kanske gör?

5 710 Inlägg
12 januari 2006
#3
Icke bärande delar kan du lätta bäst du vill.
Huv, bagagelucka och dörrar ....skär på bara smile

Motorn....ja det lär inte bli någon "killer" men ersätt originalljudämparna med fullflödes, se till att motorn får bra med luft, borra original burken eller liknande.
Tanka 98 och vrid tändningen så "brutalt" du vågar (om det nu går på den motortypen).

Kommer gå hårt antar jag....då kan det vara idé att bygla termogivaren till kylfläkten så den går hela tiden.

De slappa växellägena kan bero på att länkaget är glapp.

MVH Jonas
..............

671 Inlägg
12 januari 2006
#4
Plastrutor istället för glas sparar några kilo.
Isolering, dörrsidor, instrumentpanel, värmepaket, det finns mycket onödigt i en bil.

2 122 Inlägg
12 januari 2006
#5
glöm inte att plocka ur reserv hjulet smile

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

17 Inlägg
12 januari 2006
Trådstartare
#6
"vrid tändningen så brutalt du vågar"
Vad innebär det?

Hittade en blyersättningsflaska bak i bilen, så den kanske ska ha blyad bensin, hur påverkar det?

Old School Ford
600 Inlägg
12 januari 2006
#7
du kan äta kost och banta några kilo å blire lättare

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

17 Inlägg
13 januari 2006
Trådstartare
#8
Så har man krockat den för första gången big_smile
En snöhög, vi fick bogsera ut den, men den tog inte så mycket skada, fronten som knäcktes bara och ford-märket hoppade av, inget jag inte hade tänkt byta ändå.

Den går fint men jag inser att jag nog kommer att behöva göra någon slags skydd för kylaren typ svetsa ihop någon slags glidplåt, någon som gjort eller har erfarenhet av något liknande?

Solfilmsmontör
947 Inlägg
13 januari 2006
#9
seriöst ska du bara köra isönder bilen är vad är meningen med detta?

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

17 Inlägg
13 januari 2006
Trådstartare
#10
Nah, inte riktigt men poängen är väl inte att jag ska behöva vara rädd om den.

5 710 Inlägg
13 januari 2006
#11
olleb skrev:
"vrid tändningen så brutalt du vågar"
Vad innebär det?
Det innebär att du skall justera tändningen till en nivå där den precis inte spikar.
Grundinställningen tippar jag är ganska "tam" för att klara olika klimat och bränsle kvaliteter men kör du den på vintern med 98 kan du nog vrida rätt mycket.
Kan göra en hel del faktiskt.

Men som sagt, jag vet inte om det går på den motorn eftersom vi inte fått reda på vad som sitter i smile

MVH Jonas
..............

17 Inlägg
13 januari 2006
Trådstartare
#12
Hmm, jag är rätt grön på hela meka-bil-grejjen så jag har inte tokigt hård koll på vad det är för grejjer i bilen. Men bilen är en Sierra 2.0L, med ohc-motorn och förgasare.
Jag tankar den med 98oktanig bensin med blyersättning i.

Är det någon ide att tanka med v-power eller dylikt?
Hur mycket tjänar jag på att justera tändningen och hur gör jag det? Kommer nog att köra den på sommaren också.

155 Inlägg
24 mars 2008
#13
www.skogenracing.com är vad du behöver:D

Jag vill inte skryta, men det är faktiskt jag som är Batman..


Sök