3011
Sök

Sänkning av kompression av 850 glt motor.

188 Inlägg
23 mars 2008
Trådstartare
Hej,

undrar hur mycket man ska sänka kompressionen om man ska turbokonvetera en 850 glt motor. planen är att ladda 1bar. Hur tjock ska blockpacningen vara? och vart kan man köpa tjockare blockpacningar? eller är det så att man måste göra en själv.. men hur tjock ska den då vara.. ?

mvh:

marcus

321 Inlägg
23 mars 2008
Köp en Saab turbo....så slipper du konvertera.lol
Senast redigerat av Superman (23 mars 2008)

188 Inlägg
23 mars 2008
Trådstartare
Superman skrev:
Köp en Saab turbo....så slipper du konvertera.lol

Hahaha, ska jag köpa en motor med turbo, blir det en t5:a. big_smile
Hatar saab! tongue

The one and only
1 091 Inlägg
23 mars 2008
Billigast blir ju o låta någon mekanisk verkstad fräsa till en 3-4mm tjock kopparplatta med en topplockspackning som mall. Sen montera den med en topplockspackning på varje sida av den, alltså block-packning-kopparplatta-packning-topp. Det dyra allternativet är att låta någon kunnig fräsa ur förbränningsrummen i toppen.

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

8 254 Inlägg
23 mars 2008
Alternativet är att skippa kompsänkningen och köra ändå. Fördelen med orginal kompression är förutom rappare gassvar att du kan få ut samma effekt vid lägre laddtryck. Det är dessutom vettigare än dubbla toppackningar och liknande lösningar. 2,4/2,5T motorerna har f.ö nästan samma komp som sugisarna. Och om det är ett absolut krav att ladda en bar så bör man betänka övriga bekymemr det kan ge med bränsle / tändning.

10 287 Inlägg
24 mars 2008
Svarva grop i kolvarna om man nu måste sänka kompet. Jag kör med 9.2:1 i min 16V turbomaskin och det är inga problem med att ladda 1.5 bar. "Allt" är en fråga om hur förbränningsrummet ser ut och hur man ställer kammar samt hur motorn mappas.
Han som räknade på min motor innan vi byggde den ville ha 9.5:1 men vi hamnade lägre.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

188 Inlägg
24 mars 2008
Trådstartare
Tack för alla svaren.

Sök