3406
Sök

Val av olja

8 Inlägg
24 mars 2008
Trådstartare
Tjena, har nyss köpt mig en Mitsubishi Galant GDI 2,4 -99
Och funderar på vad jag ska välja för olja, har ingen aning om vad dom har kört med tidigare.
Har köpt hos bilhandlare.

Avstängd
1 031 Inlägg
24 mars 2008
mobil1 5w50 kör jag...

244 Inlägg
24 mars 2008
Castrol säger

Mitsubishi    
Galant    
Galant 2.4 GDi (1999-2004)    
Motor 4G64-GDi                                            Kapacitet 4,3 liter
                                                                Filter 0,3 liter
Användning: Normal
Tjänst:
Byt 15000 km / 12 månader

1:A        Castrol GDi 10W-30
2:A        EDGE 0W-30

Valvoline säger

Motor 4G64-GDi
                  : Kapazität 4,3 Liter
                  : Filterkapazität 0,3 Liter
· Gebrauch    : Normal
· Prüfen/Wechseln    : Wechseln 15000 km / 12 Monate
· Empfehlung    : MaxLife 10W-40
                   : MaxLife 15W-40
                   : SynPower 5W-30
                   : DuraBlend MXL 5W-40

1 302 Inlägg
24 mars 2008
Jag kör på castrol edge och tycker de är ett riktigt bra märke.
Senast redigerat av fegge_89 (24 mars 2008)

204 Inlägg
24 mars 2008
ni e för konstiga ....

kör en vanlig billigaste mineral skiten du hittar typ på lidl.. nej men inte så billig kansk men en simpel Q8 mineral.. allt e beroende på hur långt din maskin gått o hur tätningar i topp o packboxar o packningar i motorn mår.. över 20k mil el närmare och aboslut om det är en v6 hade ja kört mineral olja och sen en tillsats smörjning från stp!!

Vem fan e evo-joCCe??
Evo VI GSR
WWW.JRM-RACING.SE

8 Inlägg
25 mars 2008
Trådstartare
har gått 10k mil 1 ägare pensionärskörd
inte v6:a
antar att det inte finns nått självklart svar på en sån här fråga.. får kolla runt lite

kemist
46 Inlägg
25 mars 2008
ThaLeffe skrev:
ni e för konstiga ....

kör en vanlig billigaste mineral skiten du hittar typ på lidl.. nej men inte så billig kansk men en simpel Q8 mineral.. allt e beroende på hur långt din maskin gått o hur tätningar i topp o packboxar o packningar i motorn mår.. över 20k mil el närmare och aboslut om det är en v6 hade ja kört mineral olja och sen en tillsats smörjning från stp!!

ÄR du galen leffe??????????????
en olja är komponerad för att den ska vara så. alla tillsatsmedel är nödlösningar till man kommer hem och kan byta/renovera. vem ska man skylla på om motorn havererar. vem ska betala STP?????

245 Inlägg
25 mars 2008
Jag lär få skäll av vissa fumdamentalister här som gått på generalagenternas tricksande med reklam men kör du på Biltemas 5-40 syntet då den är tillräckligt bra för ditt ändamål för jag antar att du inte tänker köra banracing med bilen?

Har själv kört med olja från Biltema i flera bilar varav en kördes >5000 mil utan problem men däremot köptes oljefiltret hos generalagenten då det inte fanns hos Biltema för annars hade det köpts där med.

Till senaste bilen köptes även kamremssats och vattenpump hos Biltema och hör o häpna den funkar fortfarande efter 4 mån/400 mil utan problem!

550 Inlägg
25 mars 2008
oljekungen skrev:
ThaLeffe skrev:
ni e för konstiga ....

ÄR du galen leffe??????????????
en olja är komponerad för att den ska vara så. alla tillsatsmedel är nödlösningar till man kommer hem och kan byta/renovera. vem ska man skylla på om motorn havererar. vem ska betala STP?????

Jag MÅSTE bara hålla med oljekungen.  KOM IGEN mineralolja med STP tillsats de var det dummaste jag hört på länge.

Det är väldigt viktigt att köra med rekommenderad olja som uppfyller API/SAE kraven annars lär motorn rasa på ett par mil!!!!!!!

Bara det att Castrol anger att man ska ha en 0w30 olja betyder att den motorn kräver olja av högre kvalité!!!

Kör in till en känd reservdelskedja och köp oljan där, om nu mot all förmodan din bil rasar på grund av att du fått fel olja så har du fulla garantier. Men om du köper din olja själv och tror att det går så står du för garantin!

Sen ska vi slå ihjäl en myt...

Där är inget fel på Biltemas olja den uppfyller de krav som står på förpackningen. Men hur länge ???? Det vet man inte då billigare oljor har mindre additiv därav priset.

Så man kan visst köra på Biltema olja men man måste byta oftare för att ha samma kvalité.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
25 mars 2008
Nog fan slutade man köra mineralolja i bilarna efter 80 talet?

Helsyntet skall man väll köra i allt idag?

375 Inlägg
25 mars 2008
Xoff skrev:
Nog fan slutade man köra mineralolja i bilarna efter 80 talet?

Helsyntet skall man väll köra i allt idag?

Går bra att köra äldre bilar på helsyntet också.
Men finns en hel del skrönor om att gå från mineral till hel.

Det blev helsyntet hysteri i början av 90talet om jag inte minns fel.
Dock går det köra bilar på både mineral, del och hel syntet så länge dem uppyller API kravet för motorn.

204 Inlägg
25 mars 2008
gå in på mekonomen autoexpertan meca m.m så ser du att varje leverantör självklart rekomendera ena av sina självklara val...  Många kunder jag möter kommer för dom märker att dom har dåligt me olja och berhöver en service samtidigt jätte glada o säger att jag har köpt en jätte bra olja o visar upp en helsyntet i form av egde, helix, el formula... Jag frågar dessa vad dom kör me för olja nu och dom säger ja kör en helsyntet så klart. det var de bästa hade "dom" förklarat för kunden.  jag byter oljan självklart eftersom kunden vill så! och dom kommer tillbaka inom nån vecka o säger att de fattas olja, de knackar m.m   Och det var förklaringen varför ja tog upp milen , packningar o typen av motor. hade du däremot sakt 10k mil o fullservad sen tidigare hade ja givetvis föreslagit om en annan olja. Så ni som har erfarenhet av bilar mer än att vrida på nyckeln kan ju räcka upp en hand..(skämt) Detta är baserat på det ja ser på jobbet varje dag under många år! behåll en så fin olja som möjligt så länge som möjligt. men märker du att den dricker olja så bytt till en tjockare. samt om den stått länge (avstäld o äldre herre/dam som ägare) kör inte i finaste helsyntet du har för packningarna underhålls av användadet av motorn. lycka till

Vem fan e evo-joCCe??
Evo VI GSR
WWW.JRM-RACING.SE

kemist
46 Inlägg
25 mars 2008
måste bara förklara en viktig sak, alla " helsynteter " är inte helsynteter "se säkerhetsdatabladen".
PAO:n är så dyrt idag att de blandar ut med mineralolja (och ingen märker nått ändå).
men ni får betala för helsyntet i alla fall.

375 Inlägg
25 mars 2008
oljekungen skrev:
måste bara förklara en viktig sak, alla " helsynteter " är inte helsynteter "se säkerhetsdatabladen".
PAO:n är så dyrt idag att de blandar ut med mineralolja (och ingen märker nått ändå).

Köper själv en helsyntet för 399kr för 4 liter.
Märke Valvoline och finns på ex Micro.
Enl vavolines produkt blad:
Is SynPower a full synthetic? Is SynPower motor oil PAO or ester based?
Yes, SynPower is 100% synthetic. Synpower uses a proprietary combination of various types of synthetic base oils to obtain optimum performance.

Smålänning
7 887 Inlägg
25 mars 2008
Själv kör man ESSO mineralolja 140 kr för 4 liter...

Har inte haft problem med mina bilar p.g.a oljan iaf...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

245 Inlägg
25 mars 2008
oljekungen skrev:

Va? Då är många helsyntet delsyntet isf och säljaren håller på med falsk marknadsföring! Vilket lurendrejeri! Dags att kontakta Sverker så han får kasta några oljeflaskor i soptunnan lol.

29 Inlägg
26 mars 2008
gambler3k skrev:
Tjena, har nyss köpt mig en Mitsubishi Galant GDI 2,4 -99
Och funderar på vad jag ska välja för olja, har ingen aning om vad dom har kört med tidigare.
Har köpt hos bilhandlare.

tycker att du skall ta reda på vad de kört med tidigare då motorn mår bäst av samma olja som tidigare

Sök