3860
Sök

Gjorde en omkörning och motorn bara dog, Efter det går det inte varva mer än ca3.500 varv (subaru)

System Tekniker
47 Inlägg
8 mars 2008
Trådstartare
#1
Som topicen säger så igår när jag var ute och körde med bilen och gjorde en omkörning så dör bara bilen. Lyckas då rulla in på ett område där jag försöker starta bilen igen. Den tänder och går igång men när man försöker gasa så dör den direkt.

Efter en stund så går bilen att starta riktigt och gasa lite med, men den spärrar vid 3-4000 i varv.
Kan det vara någon säkerhetsgrej datorn har lagt sig på? och isf hur får man väck det?

Bytte till 3" downpipe igår så har raka rör hela vägen nu och har inte någon laddtrycks mätare än så vet inte om den kanske laddade för mycket och gjorde så bilen gick in i något felläge?

Hade varit kanon om någon kunde hjälpa mig med detta smile

P.S motorn låter helt som vanligt.


Mvh Herman

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
8 mars 2008
#2
Bmw har nått liknande skydd för motorn har jag för mej.. av säkerhetskäl kan du inte varva mer pga att nått är paj.. men du ska fortfarande kunna köra till värkstaden.. nått sånt

Sump Runk Rätt O Slätt!

irie
8 mars 2008
#3
Låter som att du hamnat i ett så kallat "limp-home mode", dvs något har gått sönder men inte så allvarligt att du inte ska kunna ta dig hem (eller till en verkstad).

System Tekniker
47 Inlägg
8 mars 2008
Trådstartare
#4
Ookej .. Det hände efter jag bytt downpipen (inkl pillat på lambdan) har aldrig gjort så här förr..  Tänkte se om man kunde nollställa och koppla in en lafftrycksmätare och se om den laddar för mkt någon som sa att den kunde slå av pga det?



Läste lite om att det kunde vara LMM?? neutral
Senast redigerat av Theodorzon (8 mars 2008)

1 703 Inlägg
8 mars 2008
#5
Det kan vara nån slags fuelcut. Med ökat ladd (som du får med öppnare avgassystem och orginal styrbox kan motorn gå in i nödläge om du överstiger ett visst laddtryck, brukar funka att nollställa ecun isf. dvs lyfta av + på batteriet några minuter.

Det kan vara en insugspackning som gått åt skogen. Det kan även vara din LMM som pajjat.
Där har du några tips iaf smile Testa för säkerhets skull med en annan lambda också.


It takes one to catch one
98 Inlägg
8 mars 2008
#6
Kolla alla slangar och skarvar mellan turbon och insuget.
Har du "skjutit" dän en slang så tar motorn tjuvluft där och går säkert inte att starta förens den gått in i "limp home" och går därefter inte så bra.


System Tekniker
47 Inlägg
8 mars 2008
Trådstartare
#7
Okej ska göra detta.. tackar för alla svar, nu har jag och göra en solig lördag inne i garaget sad wink

Hoppas verkligen det är något simpelt.. men det är de ju aldrig sad

252 Inlägg
8 mars 2008
#8
Du skjöt inte bara ett tryckrör?
Bilen blir helt orklös.


System Tekniker
47 Inlägg
8 mars 2008
Trådstartare
#9
Var ute och kollade lite men såg ingenting (ska ut och plocka ner intercooler och slangar sen) Bilen funkar bra tills dess den får laddtryck det är då den slår av. Typ när den ska börja anstränga sig. Det går typ pressa den sakta upp i varv så den inte behöver ladda ngt.
Tomgången svajar lite så kan ju vara en slang lr ngt..

101 Inlägg
8 mars 2008
#10
Jag tycker det låter som att du har fått ett överskridit laddtryck efter de du berättar att du ändrat.(1.2 bar är max laddtryck sen går ecu:n in i ett säkerhetsläge)

Men samtidigt känns det som att det kan vara LMM också.

Du kan ju meddela om du hittar vad felet var.

31 Inlägg
8 mars 2008
#11
så där blev polarens imreza när lmm hade gått!! så jag skulle byte den!

Rörpulare
1 453 Inlägg
8 mars 2008
#12
Låter helt klart som de är lmm

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

System Tekniker
47 Inlägg
8 mars 2008
Trådstartare
#13
Ookej lutar nog åt lmm... Vet dock inte vad en sådan kostar? Men den är väl lika svindyr som till alla andra bilar? sad


Jepp så fort jag får reda på vad det är så skriver jag det..
Senast redigerat av Theodorzon (8 mars 2008)

bitter besserwisser
644 Inlägg
8 mars 2008
#14
precis så hände det på min BMW 1 serie och det var LMM:en som var smooked.

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

101 Inlägg
9 mars 2008
#15
Theodorzon skrev:
Ookej lutar nog åt lmm... Vet dock inte vad en sådan kostar? Men den är väl lika svindyr som till alla andra bilar? sad


Jepp så fort jag får reda på vad det är så skriver jag det..

Ja det beror ju på vad man tycker är dyrt men det kostar 1400 - 1500 spänn för en ny lmm på subaru.

System Tekniker
47 Inlägg
9 mars 2008
Trådstartare
#16
mrlarssa skrev:
Theodorzon skrev:
Ookej lutar nog åt lmm... Vet dock inte vad en sådan kostar? Men den är väl lika svindyr som till alla andra bilar? sad


Jepp så fort jag får reda på vad det är så skriver jag det..

Ja det beror ju på vad man tycker är dyrt men det kostar 1400 - 1500 spänn för en ny lmm på subaru.

Nää det är inte så farligt.. smile

System Tekniker
47 Inlägg
10 mars 2008
Trådstartare
#17
Körde en diagnos på den idag och som alla trodde så var det LMM.. Dock så hade laddtrycket överskridit sin gräns tidigare så antar att det var dödsstöten. Men men skönt att man vet iaf smile

Rörpulare
1 453 Inlägg
10 mars 2008
#18
Kul att de löste sig! smile

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

27 mars 2008
#19
kolloa så inte intercoolerslangar eller intercoler har gått sönder, du nämligen detta fenomen så ryck o slit lite i slangarna så dom sitter riktigt


Sök