Som topicen säger så igår när jag var ute och körde med bilen och gjorde en omkörning så dör bara bilen. Lyckas då rulla in på ett område där jag försöker starta bilen igen. Den tänder och går igång men när man försöker gasa så dör den direkt.
Efter en stund så går bilen att starta riktigt och gasa lite med, men den spärrar vid 3-4000 i varv. Kan det vara någon säkerhetsgrej datorn har lagt sig på? och isf hur får man väck det?
Bytte till 3" downpipe igår så har raka rör hela vägen nu och har inte någon laddtrycks mätare än så vet inte om den kanske laddade för mycket och gjorde så bilen gick in i något felläge?
Hade varit kanon om någon kunde hjälpa mig med detta
Bmw har nått liknande skydd för motorn har jag för mej.. av säkerhetskäl kan du inte varva mer pga att nått är paj.. men du ska fortfarande kunna köra till värkstaden.. nått sånt
Låter som att du hamnat i ett så kallat "limp-home mode", dvs något har gått sönder men inte så allvarligt att du inte ska kunna ta dig hem (eller till en verkstad).
Ookej .. Det hände efter jag bytt downpipen (inkl pillat på lambdan) har aldrig gjort så här förr.. Tänkte se om man kunde nollställa och koppla in en lafftrycksmätare och se om den laddar för mkt någon som sa att den kunde slå av pga det?
Det kan vara nån slags fuelcut. Med ökat ladd (som du får med öppnare avgassystem och orginal styrbox kan motorn gå in i nödläge om du överstiger ett visst laddtryck, brukar funka att nollställa ecun isf. dvs lyfta av + på batteriet några minuter.
Det kan vara en insugspackning som gått åt skogen. Det kan även vara din LMM som pajjat. Där har du några tips iaf Testa för säkerhets skull med en annan lambda också.
Kolla alla slangar och skarvar mellan turbon och insuget. Har du "skjutit" dän en slang så tar motorn tjuvluft där och går säkert inte att starta förens den gått in i "limp home" och går därefter inte så bra.
Var ute och kollade lite men såg ingenting (ska ut och plocka ner intercooler och slangar sen) Bilen funkar bra tills dess den får laddtryck det är då den slår av. Typ när den ska börja anstränga sig. Det går typ pressa den sakta upp i varv så den inte behöver ladda ngt. Tomgången svajar lite så kan ju vara en slang lr ngt..
Jag tycker det låter som att du har fått ett överskridit laddtryck efter de du berättar att du ändrat.(1.2 bar är max laddtryck sen går ecu:n in i ett säkerhetsläge)
Men samtidigt känns det som att det kan vara LMM också.
Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
Körde en diagnos på den idag och som alla trodde så var det LMM.. Dock så hade laddtrycket överskridit sin gräns tidigare så antar att det var dödsstöten. Men men skönt att man vet iaf
Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"