2381
Sök

Sett på blocket: laddtrycksstyrning

42 Inlägg
19 oktober 2007
Trådstartare
#1
såg en länk på blocket
http://www.blocket.se/vi/13600484.htm?ca=6_s

är detta något att ha för det första`???
behövs det något mera för att det här ska funka???

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
19 oktober 2007
#2
Är det till audin så ska du INTE montera en sådan, sitter redan en elektronisk laddtrycksreglering och den kommer att bli ledsen om du monterar en sån ventil.

Satsa på ett chipp istället!


1 661 Inlägg
19 oktober 2007
#3
Spelar det nån roll ifall det sitter elektronisk reglering? Detta var en pysventil som lurar den styrningen som går till wastegaten och släpper ut den luft/undertryck som ska öppna WG.
Med denna kan man på ett mkt billigt vis höja laddet, men man måste ha en pålitlig laddtrycksmätare och veta sin bils gränser.
Annars löper man stor risk för att spika motorn.
MVH
Senast redigerat av Hardjim (20 oktober 2007)

42 Inlägg
20 oktober 2007
Trådstartare
#4
vilka mätare äre som är bra då?? något spec man ska kolla efter?? tips...

1 174 Inlägg
20 oktober 2007
#5
Undrar samma sak som jolet..

"If you're in control, you're not going fast enough"

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
20 oktober 2007
#6
Hardjim skrev:
Spelar det nån roll ifall det sitter elektronisk reglering? Detta var en pysventil som lurar den styrningen som går till wastegaten och släpper ut den luft/undertryck som ska öppna WG.
Med denna kan man på ett mkt billigt vis höja laddet, men man måste ha en pålitlig laddtrycksmätare och veta sin bils gränser.
Annars löper man stor risk för att spika motorn.
MVH

Ja det spelar ganska så stor risk ifall du har elektronisk justering eller inte! Elektroniken tappar ju kontrollen när det läcker luft. Kan tända motorlampan beroende på bil om du har pysventil.
Brukar kunna resultera i svajjigt laddtryck vilket även kan ge översvängningar = mkt obra!

Satsa på ett chip/OBD programmerare!

Vill du köpa boost mätare så köp en dyrare eller om du köper en som är nitroglycerin fylld, typ industrimätare!


10 287 Inlägg
21 oktober 2007
#7
BOOM!!!!!!!

lol

/Göran


bumpe skrev:
nitroglycerin fylld

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

kevlar_soul
21 oktober 2007
#8
Jag köpte min laddtrycksmätare från Realcar och den funkar bra!

1 661 Inlägg
21 oktober 2007
#9
bumpe skrev:
Hardjim skrev:
Spelar det nån roll ifall det sitter elektronisk reglering? Detta var en pysventil som lurar den styrningen som går till wastegaten och släpper ut den luft/undertryck som ska öppna WG.
Med denna kan man på ett mkt billigt vis höja laddet, men man måste ha en pålitlig laddtrycksmätare och veta sin bils gränser.
Annars löper man stor risk för att spika motorn.
MVH

Ja det spelar ganska så stor risk ifall du har elektronisk justering eller inte! Elektroniken tappar ju kontrollen när det läcker luft. Kan tända motorlampan beroende på bil om du har pysventil.
Brukar kunna resultera i svajjigt laddtryck vilket även kan ge översvängningar = mkt obra!

Satsa på ett chip/OBD programmerare!

Vill du köpa boost mätare så köp en dyrare eller om du köper en som är nitroglycerin fylld, typ industrimätare!

Jaha, jag vet inte hur det är på alla bilar. Men på många bilar funkar denna utan problem. Får man problem får man väl ta bort pysventilen och sälja den för 250kr på blocket. smile
Om man vill köra lite mer safe så kan man köpa en elektronisk laddstyrning. Den har en egen solenoid och laddtryckmätning. Finns för 2000-6000kr . Själv kör jag med en Apexi, där kan man ställa laddet på olika varv och växlar mm.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
21 oktober 2007
#10
Sharky skrev:
BOOM!!!!!!!

lol

/Göran


bumpe skrev:
nitroglycerin fylld


Glycerin då? tongue De e inte lätt när de e svårt, de vet du! tongue

Hardjim skrev:
Jaha, jag vet inte hur det är på alla bilar. Men på många bilar funkar denna utan problem. Får man problem får man väl ta bort pysventilen och sälja den för 250kr på blocket. smile
Om man vill köra lite mer safe så kan man köpa en elektronisk laddstyrning. Den har en egen solenoid och laddtryckmätning. Finns för 2000-6000kr . Själv kör jag med en Apexi, där kan man ställa laddet på olika varv och växlar mm.

Den elektroniska som är lite mer "safe" är ju en sådan som sitter inbyggd fast den är inte justerbar. Laddet justeras med chippet istället. Skulle du sätta en pysventil på din apexi styrning?


409 Inlägg
21 oktober 2007
#11
en polares farsa hade nåt sånt på en vråltrimmad gammal porsche. satt mellan sätena och enligt honom kunde han skruva mellan 430-530hk.

jag har inte en aning om det stämmer men den flyttade på sig duktigt mycket bättre än en ny gt3 rs.

med lem
1 925 Inlägg
21 oktober 2007
#12
man kan ju lika gärna köra med t-kors som kostar 5kr att göra än att köpa ett sånt för 300spänn ! 


ska fan börja sälja t-kors för 300 spänn haha big_smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

1 255 Inlägg
21 oktober 2007
#13
jolet skrev:
vilka mätare äre som är bra då?? något spec man ska kolla efter?? tips...

Jag hade kollat på antingen Apex'i, Blitz, Greddy, HKS. Körde själv med Apex'i då ja hade pysventil på min gammla 200sx men efter ett tag så bytte jag till en elektronisk boostcontroler istället.
Senast redigerat av Anubis (21 oktober 2007)

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

288 Inlägg
21 oktober 2007
#14
Att det funka vet jag, MEN nuförtiden med all elektronik och givare så skulle jag absolut montera en sån. Tycker de hör hemma på 80-90 talet.

Typ denna som  jag hade i en TurboDieselmotor. I Dieselvärden passar de bättre, då laddtrycket styrs av innmatad mängd diesel och när man ställer på pumpen, antigen med en box på tdi-bilar, eller på ställskruven på mekaniska pumpar, så får den mer diesel och då stoppar wg redan vid typ 0,6 kg och då kan man lura den. Då får man renare förbränning.

En diesel KAN inte spika som en bensinare, då det inte finns nån diesel i motorn när kolven är på väg upp. Diesel sprutas in när kolven nått toppläge och då tänder det direkt.

http://i119.photobucket.com/albums/o144/BiggerDigger/Pysventil.jpg

Fiat och Alfa Romeo mekaniker
285 Inlägg
21 oktober 2007
#15
Deta knepet funkar på bilar som är lika avanserade som 740tic, altså där det inte finns något styrbox som sköter laddtrycket.

Man ska absolut inte sätta det på en nyare bil, från ca 92 och framått! Motorn kommer antagligen att hålla de första 100 milen men sen går det åt helvete.


1 661 Inlägg
22 oktober 2007
#16
bumpe skrev:
Sharky skrev:
BOOM!!!!!!!

lol

/Göran


bumpe skrev:
nitroglycerin fylld


Glycerin då? tongue De e inte lätt när de e svårt, de vet du! tongue

Hardjim skrev:
Jaha, jag vet inte hur det är på alla bilar. Men på många bilar funkar denna utan problem. Får man problem får man väl ta bort pysventilen och sälja den för 250kr på blocket. smile
Om man vill köra lite mer safe så kan man köpa en elektronisk laddstyrning. Den har en egen solenoid och laddtryckmätning. Finns för 2000-6000kr . Själv kör jag med en Apexi, där kan man ställa laddet på olika varv och växlar mm.

Den elektroniska som är lite mer "safe" är ju en sådan som sitter inbyggd fast den är inte justerbar. Laddet justeras med chippet istället. Skulle du sätta en pysventil på din apexi styrning?

Ja, man sätter en Pys eller en elektronisk ladtrycksstyrning för att kunna ställa laddet.
Vad ska jag med en pysventil till? Jag som har ställbart ladd?

Whitesnake: Vad är det som gör att det inte funkar? Du menar pysventil?
Elektronisk funkar för då kopplar man bort org styrning och ersätter solenoid och puck.

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 oktober 2007
#17
Klart man kan styra laddet mekaniskt med pysventil, men till vilken nytta?  I samma veva kopplar man förbi säkerhetsfunktioner som exempelvis Volvo programmerat in i sprutet. Med sänkt ladd på högre varvtal eller sänkt ladd om temperaturen stiger.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

79 Inlägg
27 mars 2008
#18
Jag har också funderat på en sån där på min audi s4 -92 som är chippad. Är det något att sattsa på eller är de bara skräp?


Sök