har kommit på en låd ide om man har dåligt med utrymme iden bygger på att man har en låda med basen monterad och sen ett rör till en annan låda och dessa två lådor pluss röret har den totala volymen som basen vill ha. så här har jag tänkt:
man kan ju tänka att man har den lilla lådan på hatthyllan och röret ner i bagaget till den stora lådan.
Men då till hur kommer detta funka kommer det att uppstå blåsljud eller blir passagen genom röret att bli nån form av reducering som hindrar luften att komprimeras coh röra sig som den ska? det kan tilläggas att detta skulle användas som en sluten låda.
det är just det jag funderar på också huruvida röret kommer att bli en flaskhals eller inte. men det hade ju vart sketbra att kunna ha basen i coupen och lådan i bagaget. det är det som är hela ideen. men om man änvänder nog grovt rör så "borde" det ju inte vara nå problem.blir väll till att prova men vi ska se om nån har nå bra argument mot att inte prova.
Men vart sitter baselementet, inuti den stora lådan eller vad? Den lilla lådan, sitter det ett basreflexrör där eller är den sluten?
elementet sitter monterat i den lilla lådan på samma sätt som i en vanlig sluten låda men då för att få mer volym så "kopplar" man in en till låda med ett rör för att få till rätt volym.
hur funkar detta med lådor spelar det nån roll på utseende och form eller räcker det med att volymen är den rätta?
tror inte det ska var några problem med denna design bara du har tillräkligt stor diameter på röret så att det tryck som högtalaren genererar i lådan inte hindras av för smalt rör. ha samma diameter på röret som du har på högtalaren så kanske det kan funka bra
Även fast vi snackar sluten låda så är det ju viss del rörelse i den, hur mycket är jag inte insatt i att säga men om du provar detdär, sen en låda med större rör imellan så kommer du nog märka en skillnad. Det är den skillnaden jag vill peka på
Har själv provat liknande, dock med fyrkantig förlängning istället, funkade fint.
Även fast vi snackar sluten låda så är det ju viss del rörelse i den
Jag är också lite inne på det. En viss tryckskillnad blir det väl inuti lådan när konen rör på sig och om röret är alldeles för smalt så blir nog motståndet så stort att basen upplever lådvolymen som betydligt mindre. Kan tänka mig att detta bara händer vid stora konrörelser, men jag är definitivt för lite insatt för att säga hur det rent praktiskt blir.
Men, om man inte provar så vet man ju inte. Prova på! . Blir intressant att veta resultatet .
Jag förstår inte hur det där skulle spara plats. Ser ut att ta upp hela jäkla bilen för att få in det där ekipaget
tanken är att om man har en grymt tät bil mellan bagage och coupe så kan man lägga basen på hytthyllan med den volym man har plats med och resterande i bagaget t.ex. det är som ingen vitts med att sätta en vanlig låda i bagaget och bara få en skramlande regplåt av den.
Decibel & Drönirettab jag tror ni kan vara inne på rätt spår men frågan är hur mycket påverkar det? det är det som är så svårt att förutse. om man kanske skulle bygga en vanlig sluten låda och detta och se vad det blir för skillnad på ljudet.
Decibel vad hade du för grovlek på din förlängning i förhållande till basen om du minns?
Jag är också lite inne på det. En viss tryckskillnad blir det väl inuti lådan när konen rör på sig och om röret är alldeles för smalt så blir nog motståndet så stort att basen upplever lådvolymen som betydligt mindre. Kan tänka mig att detta bara händer vid stora konrörelser, men jag är definitivt för lite insatt för att säga hur det rent praktiskt blir.
Men, om man inte provar så vet man ju inte. Prova på! . Blir intressant att veta resultatet .
Jag funderade också lite på det. Men jag tror inte att det ska behöva betyda så mycket, hoppas jag. (Planerat något liknande i en Amazon) Det är ju lättare att förflytta luft än vatten, så jag tror inte att en så stor tunnel kan ge upphov till så mycket motstånd? Men det är klart. Inte så kul att andas genom ett sugrör, så lite effekt har ju storleken ändå.
| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Är nog inne lite på decibels linje bara för att just du ska slippa tyrckskillnaden. Annars är min idé att du köra en liten sluten låda och ladda på med massa effekt ist