4558
Sök

Saab 93 Aero 00-02.. Något problem med den?

8 Inlägg
4 november 2007
Trådstartare
#1
Tjena

Ni som äger/har en saab 93 aero från 00 till 02 har ni haft några problem ?
Är det en bra bil ? Nöjda med köpet ?
Orginal är ju chassiet kasst säger en hel del, men byter man fjädrar och sänker så ska det problemet vara lite bättre, sen så viggen koppling, och förstärkt vxl.låda.Om man ska köra hårt så kan lådan rasa stämmer de ?Berro ju på såklart men asså är lådan lite vek orginal ?

Då ska detta vara en kannonbil ?smile
Är dom svårsålda ?
Finns en hel del till salu fina som gått lite..

Vad drar den ca  ? Kan tänka mig 0,9 1l per mil..ca.[Vid lugn körning]wink

Mycket tacksam för svar!

Mvh

Honda

2 164 Inlägg
4 november 2007
#2
De är en väldigt trevlig bil och så dåliga i chassit är dom inte om man kör normalt.
Är de en banbil är de H/R fjädrar och Koni dämpare som gäller.
Sen är de ju hur du kör som är viktigast hur lådan håller.
Vissa lådor har fått en liten uppgradering från saab men de va fabrikations fel på dom.
Annars håller dom väldigt bra om man inte kör som en idiot eller har jätte trimmat.
Men ska man trimma mycket är ju 9-3ss 6 växlade lådaa att tillgå.

Jag säger att de är köpläge på Aero för dom är väldigt fina bilar.

MVH

F


348 Inlägg
4 november 2007
#3
Skulle satsa på en från 01 och frammåt, då den fick Viggen kjolarna och viggeninredingen (Dock inte två färgad).

Vid lugn körning kommer du nog ner till 0,8-0,85 blandat, landsväg drar den inte alls mycket, 0,7 i marshfart. Lite krångligare att köra den billigt i stan.

Lycka till


OEM <3
6 957 Inlägg
4 november 2007
#4
Kom den inte 00- med "Viggen" paket, ej vingen.

Köpte min av ren slump, letade runt på firmor å privat, hittade sen min 9-3
på firma här hemma,
Hade rullat 8500 mil, hel å fräsch.
Original chassiet är väl inte dåligt direkt tkr ja, min e sänkt å de gjorde lite.
Mkt skönare känsla att svänga wink

Vxl.lådan håller bra för mig, beror på hur man kör, men ja skulle nog satsa på en
starkare koppling om ja skulle trimma. roll

Svårsålda vet ja inget om, men de e ju en bra bil för pengarna. smile

Bensinförbrukningen regleras efter foten på pedalen wink
Men i stan drar den över litern, ca 1.3 nånting, på landsväg i ca 100-110
runt 0.75, men enligt färddatorn har vart nere på 0.63.

Problemen ja haft är displayen i bilen, pixlarna har försvunnit, men de e bara byta,
vanligt sa dom på saab.

Sen dammar original beläggen en del oxå tongue

Men kika på STCS oxå, där står de mkt bra saker big_smile

Mvh
Senast redigerat av Bjork (4 november 2007)

OEM <3

2 164 Inlägg
4 november 2007
#5
-00 fanns den utan Viggen stolar och viggen paket bara vanligt kjolpaket och speciella Aero stolar som bara fanns -00
Sen va de som viggen fast inte 2 färgat skinn i stolarna och inte viggen vingen

MVH

F


OEM <3
6 957 Inlägg
4 november 2007
#6
Fredrik-79 skrev:
-00 fanns den utan Viggen stolar och viggen paket bara vanligt kjolpaket och speciella Aero stolar som bara fanns -00
Sen va de som viggen fast inte 2 färgat skinn i stolarna och inte viggen vingen

MVH

F

Du menar att de ser ut som en vanlig SE, de vet ja,
men ja undra om den kom 00 inte 01?

Mvh

OEM <3

2 164 Inlägg
5 november 2007
#7
-01 och -02 fanns den med viggen paket. -00 va den som en vanlig SE fast med andra stolar som är unikt för just -00.
Jag skulle välja en -00 och sen montera ett viggen paket med den äkta viggen vingen.
De är betydligt snyggare och lite mer ovanligt.

MVH

F


33 Inlägg
5 november 2007
#8
Har en -02:a och är grymt nöjd, haft den sen -04 och ej haft några direkta problem.
Som många andra 9-3:or försvinner det en och annan pixel på skärmen men vad gör det smile
Ett annat vanligt fel är strålkastartorkarna, ofta är en eller båda torkarmotorerna trasiga, då de kostar 1900:-/st är det bästa att antingen leta upp någon begagnad eller att dra bort säkringen och montera bort den trasiga motorn+hela torkararmen.
Min har nu rullat ca 12000 mil, än så länge inga problem med turbo eller vxl-låda.
Lycka till!!
PS. -02:orna har "Turbo" präglat i skinnsätena vilket de tidigare årsmodellerna saknar.

OEM <3
6 957 Inlägg
5 november 2007
#9
Fredrik-79 skrev:
-01 och -02 fanns den med viggen paket. -00 va den som en vanlig SE fast med andra stolar som är unikt för just -00.
Jag skulle välja en -00 och sen montera ett viggen paket med den äkta viggen vingen.
De är betydligt snyggare och lite mer ovanligt.

MVH

F

oki, då står de fel i den köpguiden ja kolla i.

Köp en 01-02, så skaffar du sån vinge ja har (Viggen) mumma! big_smile

OEM <3

186 Inlägg
5 november 2007
#10
Jag hade en silvrig 9-3 Aero -02a innan M3an och måste säga att det är bland de bästa bilarna du kan köpa för den slanten som de kostar. Hade bara min i ett år dock han det komma ganska många småfel på den. Pixelfel på SID displayen(standard fel, byter man mot en ny kan samma fel uppstå igen), Trasig magnetkoppling på ac-kompressorn, rost på dörren, bromsrör som nästan rostat igenom, förhöjt arbetsljud på turbon.  Dock hade bilen rullat nästan 16500mil när jag sålde den så kanske är normalt uppåt de milen?

Viktiga saker att kolla vad jag kommer ihåg är att det måste vara en fullstämplad servicebok då det är viktigt för oilsludge problemet.

Annars är det bara att lyssna, känna och köp o va glad smile

*Edit: Glömde skriva att bensinekonomin är bland de bästa med bilen.
Normalmotorvägskörning så hamnade min bensinförb. på 0,65 L/Milen
I stadskörning 1,1 L/Milen
Senast redigerat av Echelon (5 november 2007)

Den största njutningen i livet är att gör det andra säger att man inte får göra

136 Inlägg
5 november 2007
#11
Echelon skrev:
Pixelfel på SID displayen (...) bromsrör som nästan rostat igenom

Pixelfelen upptäckte på min att de gärna ville uppstå när bilen stått ute i en dag eller några dagar, så försvann en hel rad och nu är de döda. Lite smått dåligt av mig, men vi hade inte fått värme i garaget :/


Bilen i annars är ju helt underbar. Menar hur många bilar i samma kategori går som ett skott och drar 0,6-0,7 vid lugn 90 körning och knappt över 1l om man gasar på landsväg. Stadskörning med min brukar landa runt 0,75-0,85 :)

Jag kommer nog äga min lilla 9-3a i många år till. :)


En annan sak som många säger är att lådan och kopplingen borde bytas mot starkare vid trimning. Min börjar ge ifrån sig en jävla massa oljud nu när man startar och slirar lite :/ Kommer säkert bli en dyr historia, men vafan bilen är inte ny :)

Glömde även att flika in med detta, undertiden vi letade bil så var vi och tittade på flera olika. När du provkör om du nu gör det, så testa svänga 360 grader åt bägge hållen för att lyssna så det inte låter, det brukar låta ganska mycket och illa om det är dåliga leder vilket är ganska typiskt saab. :)
Senast redigerat av znurv (5 november 2007)

Jag kör "svenskt" och jag gillar det!

OEM <3
6 957 Inlägg
5 november 2007
#12
Vid kraftigt rattutslag så brukar man höra ett kluckande, ett lager i fjäderbenet som brukar ge sig tydligen, ingen direkt dyr historia men ett bra prutaargument,
Displayen är ju nåt man får leva med, min byter ja till våren iaf big_smile

OEM <3

Biltokig
870 Inlägg
8 april 2008
#13
Fredrik-79 skrev:
Men ska man trimma mycket är ju 9-3ss 6 växlade lådaa att tillgå.

Jag säger att de är köpläge på Aero för dom är väldigt fina bilar.

MVH

F

Har sett nån og9-3 med 6växlade lådan som du säger och den lådan är ju verkligen grym så det vore ju kalas om man kunde få på den på en og9-3 aero... Är den bolt-on i stort sett?

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.


Sök