2129
Sök

Brusten fjäder V40 - Original, Biltema eller sänka?!

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
#1
https://www1.garaget.org/gallery/archive/42036/285468_kdml33.jpg

En framfjäder har brustit för mig så jag står inför att byta!

Har lite problem bara, vet inte vad jag ska sätta för fjädrar, skroten är inget alternativ och jag byter givetvis parvis!

Alternativen är dessa:

* Biltemas för 219 kr styck, passar 1996-99.06 och min är tillverkad 99.10, det skiljer lite i diametern men KAN gå med lite tur. 438 kronor för två är billigt.

*Mekonomens sänkningssats, 30 mm, kostar 1947 för fyra fjädrar. Problemet är att jag använder bilen så höjden behövs, samtidigt som det vore GRYMT snyggt att sänka. Dessutom är det det dyraste alternativet...

*Volvos original, en kompis har fixat superrabbatt åt mig och jag får betala 980 kronor för båda... Ordinariepriset är 917 kronor styck.

*Mekonomens för 725 kr styck, de passar min bil. Totalt 1450 kronor. (Känns fånigt när jag får Volvos billigare)

Så, jag VET inte, grubblar och våndas. Kom gärna med förslag!!!

Jag bor ute på landet i en liten by, vägarna är som de är (rätt usla) och emellanåt kör jag på grusvägar med gräs i mitten.
Jag har också en 80-kilos hund som brukar åka med ibland.

EGENTLIGEN känns det som om jag behöver höjden på bilen, samtidigt som jag tycker det är snyggare att sänka.
Dessutom måste bilen vara bekväm att åka i, det tycker jag är viktigt.
Till råga på allt är ekonomin begränsad, så det är frågan om hur jag ska göra?! Sänka eller köra på original?! Eller budgetvariant med Biltema?!

Om jag ska sänka, hur mycket påverkar 30 mm framkomlighet och stötighet egentligen?! Är det värt att lägga en tusenlapp eller 1500 extra för att ta ner bilen 30 mm eller blir det bara opraktiskt och dyrt men snyggt?!

Och ett par bilder som visar läget:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42036/185926_6vh9hb.jpg

https://www1.garaget.org/archive/42036/57406/57406-629047.jpg

TACKSAM för tankar!

Kram / Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

supermikaela
9 april 2008
#2
30 mm låter mer än vad du tror att det är.. Men, jag vet själv hur det är att köra på grusväg med låg bil (visserligen löjligt låg då) och det var inte så kul. smile Men jag tror du klarar grusvägen om du kör lite längre ut i kanten bara. Sänk den!

268 Inlägg
9 april 2008
#3
Lite knivigt beslut detta ju, den hade gjort sig väldigt bra som sänkt! frågan är ju hur hög mittenremsan är när du kör på grusväg??
Min är sänkt 35mm, och jag har inte kört någon stans än sålänge där den har tagit i!! har dock andra dämpare också så min är hårdare och rätt stötig tongue.. vet inte hur dom är med original dämpare!! borde ju någon annan här inne kunna svara på smile..

men hoppas det löser sig på bästa sätt wink

Mvh Marcus


Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
#4
supermikaela skrev:
30 mm låter mer än vad du tror att det är.. Men, jag vet själv hur det är att köra på grusväg med låg bil (visserligen löjligt låg då) och det var inte så kul. smile Men jag tror du klarar grusvägen om du kör lite längre ut i kanten bara. Sänk den!

Tack, jag misstänker att 30 mm inte är så mycket, de flesta jag känner och har åkt med har sänkt 40 eller 60 på sina och det är ju mer. Tycker inte 30 mm borde vara sån enorm skillnad, men förhoppningsvis mycket nog för att centrera hjulen i hjulhusen...

Kram // Ellen smile

*fler synpunkter VARMT välkomna*

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

819 Inlägg
9 april 2008
#5
Tycker du ska köra på 30mm sänkning! Kommer nog inte vara några problem tror jag smile

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
#6
Marcus_Turbo skrev:
Lite knivigt beslut detta ju, den hade gjort sig väldigt bra som sänkt! frågan är ju hur hög mittenremsan är när du kör på grusväg??
Min är sänkt 35mm, och jag har inte kört någon stans än sålänge där den har tagit i!! har dock andra dämpare också så min är hårdare och rätt stötig tongue.. vet inte hur dom är med original dämpare!! borde ju någon annan här inne kunna svara på smile..

men hoppas det löser sig på bästa sätt wink

Mvh Marcus

Tack för dina tankar, 35 mm och du fastnar ingenstans... ?tongue

Mina småvägar kan vara rätt uschliga emellanåt, frågan är hur mycket jag MÅSTE in på dem och om jag kan välja att gå i stället?! Kommer lacka ner originalkjolarna också, de är avrivna och tvättade och väntar på läge bara... smile Vore ju *lite* retligt att skrapa av frontläppen... tongue

Snyggheten är ju inget att tveka på, det är mer ekonomi och användbarhet som gör mig lite fundersam... smile

Kramar // Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
#7
andreasgustavsson skrev:
Tycker du ska köra på 30mm sänkning! Kommer nog inte vara några problem tror jag smile

Tycker inte det BORDE vara det nej, men vill gärna höra vad de som sänkt upplevt också... tongue Är det värt pengarna...? smile

Kramar // Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

268 Inlägg
9 april 2008
#8
vulture skrev:
Tack för dina tankar, 35 mm och du fastnar ingenstans... ?tongue

Mina småvägar kan vara rätt uschliga emellanåt, frågan är hur mycket jag MÅSTE in på dem och om jag kan välja att gå i stället?! Kommer lacka ner originalkjolarna också, de är avrivna och tvättade och väntar på läge bara... smile Vore ju *lite* retligt att skrapa av frontläppen... tongue

Snyggheten är ju inget att tveka på, det är mer ekonomi och användbarhet som gör mig lite fundersam... smile

Kramar // Ellen smile

Nope har inte fastnat nånsatans "än sålänge" wink.
Hmm okej, men då måste det ju vara rätt "djupa" spår på vägen i så fall??
Och förstår att du inte vill skrapa av frontläppen wink, men fundera lite på det, bilen är rätt hög som det är idag!
men kör ut där du vet att vägen har en hög mitt o kolla hur mycket plats du har kvar som det är idag, om du nu vågar köra med fjädern som den är? eller om du känner någon annan med en v/s40? så är det ju bara att ta bort 30mm på det så har du ju ett bra svar wink.

//Marcus


Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
#9
Marcus_Turbo skrev:
vulture skrev:
Tack för dina tankar, 35 mm och du fastnar ingenstans... ?tongue

Mina småvägar kan vara rätt uschliga emellanåt, frågan är hur mycket jag MÅSTE in på dem och om jag kan välja att gå i stället?! Kommer lacka ner originalkjolarna också, de är avrivna och tvättade och väntar på läge bara... smile Vore ju *lite* retligt att skrapa av frontläppen... tongue

Snyggheten är ju inget att tveka på, det är mer ekonomi och användbarhet som gör mig lite fundersam... smile

Kramar // Ellen smile

Nope har inte fastnat nånsatans "än sålänge" wink.
Hmm okej, men då måste det ju vara rätt "djupa" spår på vägen i så fall??
Och förstår att du inte vill skrapa av frontläppen wink, men fundera lite på det, bilen är rätt hög som det är idag!
men kör ut där du vet att vägen har en hög mitt o kolla hur mycket plats du har kvar som det är idag, om du nu vågar köra med fjädern som den är? eller om du känner någon annan med en v/s40? så är det ju bara att ta bort 30mm på det så har du ju ett bra svar wink.

//Marcus

Haha, ja, just min bil är inte mycket att mäta på precis nu, eftersom jag saknar alla kjolar för stunden OCH har brusten framfjäder, vet inte vad som stämmer alls längre... tongue

Men sen är frågan om jag MÅSTE köra ut till alla ställen jag brukar åka till, eller om jag kan ställa bilen längre bort och gå sista biten för att undvika de värsta spåren och hålorna? smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42036/303671_b8shaa.jpg
Tjusigt, eller?! Notera även att jag bara har ett ögonlock, har köpt nya som ska lackas samtidigt som kjolarna och en hajfene-antenn eftersom min vinge tar i mot antennen nu...

Kramar // Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

flaggstångsknoppförgyllare
255 Inlägg
9 april 2008
#10
tycker du ska sänka bilen en 30 sänkning är inte mycket, bor själv ute på landet och har alltid åkt sänkt oftast 60/40 eller 60/60 går hur fint som helst men visst  lite sämre komfort får du räkna med då fjädrarna är lite hårdare men det kan man leva med då bilen blir så mycket snyggare

varför gå på gatan när man kan krypa på trottoaren

268 Inlägg
9 april 2008
#11
vulture skrev:
Haha, ja, just min bil är inte mycket att mäta på precis nu, eftersom jag saknar alla kjolar för stunden OCH har brusten framfjäder, vet inte vad som stämmer alls längre... tongue

Men sen är frågan om jag MÅSTE köra ut till alla ställen jag brukar åka till, eller om jag kan ställa bilen längre bort och gå sista biten för att undvika de värsta spåren och hålorna? smile

http://www1.garaget.org/gallery/archive … b8shaa.jpg
Tjusigt, eller?! Notera även att jag bara har ett ögonlock, har köpt nya som ska lackas samtidigt som kjolarna och en hajfene-antenn eftersom min vinge tar i mot antennen nu...

Kramar // Ellen smile

Hehe nej just det du hade kjolar och det av bilen tongue.. men du känner ingen annan med en x40 då? som ni skulle kunnat kollat med? men som du skrev, blir det för tajt får du gå i värsta fall!!

hehe såg lite lustigt ut med bara ett ögonlock tongue.. men blir fint sen när du fått allt lackat smile.. hoppas det blir bra med bilen smile. bara att skriva och fråga om du undrar nåt mer smile..

//Marcus


Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
#12
M3Tim skrev:
tycker du ska sänka bilen en 30 sänkning är inte mycket, bor själv ute på landet och har alltid åkt sänkt oftast 60/40 eller 60/60 går hur fint som helst men visst  lite sämre komfort får du räkna med då fjädrarna är lite hårdare men det kan man leva med då bilen blir så mycket snyggare

Hårdare fjädrar borde också innebära att det INTE blir problem när jag lastar hunden? Eller tänker jag fel nu?! smile Retligt om jag skrapar i för att han åker med juh... tongue

Kram // Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

flaggstångsknoppförgyllare
255 Inlägg
10 april 2008
#13
nog sjunker den ner lite när du lastar men inte så den blir toklåg , och sen är det inte så farligt när det är bak ,visst på dom värsta skogsvägarna får man vara lite försiktig .

varför gå på gatan när man kan krypa på trottoaren

Utbildad proffsamatör
785 Inlägg
10 april 2008
#14
Tänk på att orginal dämpare som suttit på bilen en stund inte orkar med en säkning på 30mm utan de kommer dö rätt fort. Jag ger dem max 6 månader, sen måste du byta till uppgraderade dämpare också.


Sök