3358
Sök

Skillnad på luftmassemätare och luftmängdsmätare?

13 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
#1
hej jag har en fundering. det sitter ju en sladd till någonting som sitter innan luftfiltret!
Min bil går ojämt och om ja drar ur den händer ingen skillnad utan den går lika ojämt ändå. men vad äre då jag ska köpa? en luftmassemätare eller en luftmängdsmätare?

Tacksam för svar. det är brottom!

Mvh


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
9 april 2008
#2
Det är väl samma sak ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

13 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
#3
Det är väl samma sak ??


--------------------------------------------------------------------------------
Ja det tror jag också men vill vara på den säkra sidan och fråga!


* Klåpare
1 718 Inlägg
9 april 2008
#4
Går bilen lika illa med de sladdarna urdragna så kan ju den delen vara trasig, då motorstyrningen ignorerar en trasig givare och kör med ett förprogrammerat standardvärde.
Luftmassemätaren har (i alla fall på min bil) en medbrottsling, nämligen lufttemperaturmätaren som är betydligt mindre men även den sitter på insugssidan. Vet inte bilen temperaturen på insugsluften så kan den inte räkna ut en korrekt massa.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

13 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
#5
Okej big_smile men är de då luftmassemätaren som är trasig eller luftmängdsmätaren?

mvh


264 Inlägg
9 april 2008
#6
du har nog massemätare, mängdmätare sitter på äldre bilar med äldre insprut.. massemätare har en glödtråd som känner av luft strömning och tillsammans med tempmätaren räknar den ut hur stor massa den suger i sig, mängdmätaren har en klaff som öppnar ju mer motorn suger och kopplat på det så har den en potensiometer (tror de heter så iaf) som berättar enbart hur mycket luft som strömmar igenom


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
9 april 2008
#7
Jag vet inte om min teori stämmer men iaf:

Jag har alltid fått för mig att bilar som har en klaff som mätare luften (bla Volvo 740 turbo med motronic) att dessa heter luftmängdmätare å bilar med glödtråd heter luftmassemätare... men jag kan ha fel, mycket möjligt att allt heter samma... men det är en teori jag har...

vi kanske har tur att Sharky kan reda ut begreppen... smile


13 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
#8
okejokej big_smile men vad är det isåfall jag har på min volvo s40 t4?


Kicker
163 Inlägg
9 april 2008
#9
Gå in på volvo och beställ en ny luftmasse/mängdsmätare / till volvo 240 t4 eller vad du hade så vet nog dom vad du ska ha bara du säger årsmodell, eller tar med dig delen.

See you sideways!!

10 287 Inlägg
10 april 2008
#10
Luftmängd mäter passerad mängd luft med hjälp av en klaff och en fjäder där klaffens öppningsvinkel mäts med en potentiometer (spänningsdelare). Öppningsvinkeln beror på total kraft flödande luft ger på klaffens yta kontra fjäderns fjäderkonstant.

Luftmassemätaren mäter passerad massa på luften eller egentligen antalet molekyler. Se allmänna gaslagen: pV = nRT. Skillnaden mot en luftmängdsmätare som kompenserar för luftens temperatur med en separat temperatursond så är temperaturmätningen integrerad i en luftmassemätare.
Luftmassemätare kallas också Varmtrådsmätare (LHM = Luft Heiss Messer eller nåt sånt på Tyska).

Varmtrådsmätning utgår från att man sätter in en uppvärmd tråd i en balansbrygga, en så kallad Wheatstonebrygga ( http://en.wikipedia.org/wiki/Wheatstone_bridge ) där man kompenserar passerande lufts avkylning av tråden och tillförd energi till tråden är ett mått på hur många molekyler som passerar per tidsenhet och vilken temperatur dom har.

Förbistring råder då både AMM och LMM kan uttydas som Air Mass Meter respektive LuftMasseMätare respektive LuftMängdsMätare.

Läs faktarutan över sugmotortrimning för att få reda på varför man behöver veta luftens massa.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

46 Inlägg
12 april 2008
#11
Luftmängdmätaren mäter hur många liter som sugs in i motorn, o massemätaren mäter hur många kg som sugs in i motorn. Massemätaren har antingen en platina tråd eller ett hetfilms element.

1 867 Inlägg
12 april 2008
#12
Jesus, nu räcker det väl mer förklaringar på vad som skiljer dessa två typer åt?

Om bilen går skit och det inte gör nån skillnad att rycka kablarna på LMM under gång så är den troligtvis kass.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

10 287 Inlägg
12 april 2008
#13
Wanna bet...cool

/Göran

Koop skrev:
Jesus, nu räcker det väl mer förklaringar.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök