3368
Sök

Fråga ang dubbla batterier + kopplingsschema?

25 Inlägg
18 april 2008
Trådstartare
Hej hej

Hade tänkt & införskaffa mig ett till bilbatteri. Har aldrig kopplat in ett extra battri, så ville bara höra mig för vad man ska tänka på osv.
Täntke placera battet där luftburken sitter och byta ut luftburken mot ett sportfilter & göra avskärming, men men.  Någon som skulle kunna göra ett koppling schema på hur jag ska koppla strömen från startbatteriet till extra batteriet.
Lr är det bara att dra plus till plus & minus till minus? 

mvh
Senast redigerat av Deathraizer (18 april 2008)

21 761 Inlägg
18 april 2008
Menar du att det extra batteriet också ska sitta i motorrummet?

I så fall kan du dra både plus och minus mellan batterierna eftersom de kommer att sitta ganska nära varandra.

Vilket batteri har du nu och vilket extra batteri tänker du köpa?

25 Inlägg
18 april 2008
Trådstartare
Japp kmr sätta batterit i motorrummet. Blir väll ca 1.5 m avstånd. Då drar jag bara plus - plus & minus - minus då.

Just nu har jag ett Trojan 80A/H "http://dbakuten.se/detail.php?item_id=12101" ca: 4-5 månader gamalt.
Ska åka till biltema i helgen och tänkte köpa ett till 80A/H batteri där, fast ej ett Trojan. Det kanske inte är lika långlivstid & hållbarhet men det gör väll inget?

mvh

21 761 Inlägg
18 april 2008
Okej. Det bästa hade förstås varit om du köpte ett till likadant Trojan, de tål mycket stryk. Biltemabatteriet tål kanske en del stryk, men garanterat inte lika mycket som Trojan. Men även om du köper Biltemabatteriet så kommer det att fungera utan problem, åtminstone om du undviker att dra ur batterierna väldigt mycket.

Det fungerar att dra minuskabel mellan batterierna, men den ska vara grov. Minst 35mm2 tycker jag iaf, har du tillgång till 50mm2 så är det ingen nackdel. Hittar du någon kraftig fästpunkt nära det extra batteriet, då kan du dock gärna istället dra minuskabeln ner till karossen.

25 Inlägg
18 april 2008
Trådstartare
Tjena Drönirettab.

Väljer biltema batteriet pga av priset ^^. Får se hur länge det håller, lär bli intressant. Annars är det ju bara och byta ut det. Men vill inte kosta på bruksbilen för mkt tongue.

Kör nog med 35mm2 kablar, eftersom det finns i stan för extremt billig penning på mekonomen.
Så det blir 35mm2 mellan plus (+) kablarna till batterierna & en 35mm2 minus (-) ner till motorblocket "så den får en egen jordpunkt".
Blir det dåligt så får ja uppgradera det till 50mm2.

mvh
Senast redigerat av Deathraizer (18 april 2008)

Sök