2518
Sök

Bakhjuls driven S60

1 396 Inlägg
14 mars 2008
#21
Tänk på att en R´s AWD-bakaxel med drivaxlar har 150 hk på sig original, sen om du ska trimma och föra över all kraft dit blir det 300 % mer kraft än den är gjord för!

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

Rörpulare
1 453 Inlägg
14 mars 2008
#22
Här finns information om hur du skall gå till väga om du vill bygga om ditt fordon.

Det finns 3 nivåer för ombyggnad av fordon.

1. Ändrat/uppbyggt fordon. Här skall SFRO egentligen inte vara involverat över huvud taget. Men i vissa fall vill Bilprovningen att SFRO skall göra en enklare besiktning. Om inte provkörning behövs och det inte behövs något återbesök kostar denna besiktning 2000:-.

2. Ombyggt fordon. Här är ingreppen eller ändringarna på originalfordonet så omfattande att det behövs en sk "stor" besiktning med provkörning och bromsprov. Som ombyggt blir fordonet fortfarande av samma årsmodell somm original. Kostnad 4000:-.

3. Amatörbyggt fordon. I vissa fall kan änndringarna och ombyggnationen vara så omfattande att fordonet blir amatörbyggt. Årsmodell ändras till när det besiktigas. Kostnad 4000:-.

Nedan ger vi er en "lathund" på vad som är vad!

1. Ändrat/uppbyggt fordon.
a.Borttagning av tak till cab på ett fordon med ram.
b. Borttagning av tak till cab och motorbyte med en effektökning på max 20% samt en vridmomentökning med max 10% på ett fordon med ram.
Info för bortagning av tak, s.k. "Kirunacab".
c. Byte av motor och skivor fram.Se b. för effekt och vrid.
d. Ombyggnad av sedan till kombi genom skarvning i kupézonen (uppbyggt).
e. Personbil byggs om till pickup med samma totalvikt.Gäller fordon med ram.
f. Taksänkning.
g.Taksänkning och motorbyte med en effektökning på max 20% samt en vridmomentökning med max 10%.
h. Ändring av antal dörrar genom ombyggnad. Gäller fordon med ram.

2. Ombyggt fordon.
a.Borttagning av tak till cab på ett fordon med självbärande kaross.
Info för cab. bygge med öppningsbara dörrar.
b.Borttagning av tak till cab och motorbyte med en effektökning på max 20% samt en vridmomentökning med max 10% på ett fordon med självbärande kaross.
c. Byte av fram och bakvagn, motor och växellåda, bromssystem samt styrning.
d. Förlängning av fordon inom rimliga gränser (limousine).
e. Förkortning av fordon med kortare hjulbas men inom rimliga gränser.
e. Personbil byggs om till pickup med samma totalvikt.Gäller fordon med självbärande kaross.
f. Ändring av antal dörrar genom ombyggnad. Gäller fordon med självbärande kaross.
g. Ändring till bakhjulsdrift om detta kan göras utan större ingrepp i stommen.

3. Amatörbyggt fordon.
a. Ändring av motorplacering till t ex mittmotor.

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

207 Inlägg
14 mars 2008
#23
fett med en s60 RWD tongue

QUATTRO = De ä bar å åk

30 Inlägg
14 mars 2008
#24
någon snackade om en starkare axel, typ cheva.. glöm det, dom håller inte för några 400hästar orginal, men jag älskar iden om rwd s60;)

Muskler mäts i kubiktum..!

KHRacing
14 mars 2008
#25
kolvas skrev:
det skulle nog vara lättare att regga om ifrån AWD till RWD men det är många problem med helbilsgodkännand m.m

inga som helst problem MED ATT REGGA OM SOM OMBYGGT FORDON ELLER AMATÖRBYGGT Om DU HAR ENHELBILGODKÄND BIL.
-
helbilsgodkännandet FÖrsvinner LIKSOM DÅ :-)


edit: skit i tangentbordet
Senast redigerat av KHRacing (14 mars 2008)

Smålänning
7 883 Inlägg
14 mars 2008
#26
Bakaxeltips:
BMW!!!

Plocka klump, drivaxlar och kardan från en M5:a wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Meister
6 763 Inlägg
14 mars 2008
#27
MrAndybandy skrev:
någon snackade om en starkare axel, typ cheva.. glöm det, dom håller inte för några 400hästar orginal, men jag älskar iden om rwd s60;)

En cheva axel pallar 400hk. 10-bulten börjar väll vara lite klen men 12-bulten hänger med en bit längre. Men sen går de att förstärka de åxo.

Men jag tycker att du rakställer, kör med m90(h?) och en bmw axel. Annars så kanske en låda från en bmw kan vara en ide om du vill ha mer effekt. Men besiktning blir nog som amatörbyggt skulle jag tro.

Kör hårt ! big_smile


146 Inlägg
15 mars 2008
#28
Verkar vara ett häftigt projekt där! .. smile
Såg att nån skrev om rallycross (s40) , med bakhjulsdrift, vad jag vet så brukar rallycrossbilarna ha b230 motorer, kanske hela drivlinan från ex. en 240?.. 
Det blir en hel del jobb, men att ta prylar från ja, säg en 240, är nog enklare än att rakställa s60-spisen, ev. vinkelväxlar etc etc.


20 tums hjul låter mindre....eller ?
48 Inlägg
27 april 2008
#29
Jaha, här gick man i tankarna att bygga om S80:in till just bakhjulsdrift.
Verkar tufft med snurra motor och andra bilmärken....
Säkerligen dyrt.....
Men lycka till smile

Yeah? Well, you know, that's just, like, your opinion, man.

1 327 Inlägg
27 april 2008
#30
Det där är ju ungefär som att ta en ny bmw och bygga om till framhjulsdrift. Det är ganska onödigt tycker jag. Slöseri på pengar och jag tror inte att andrahandsvärdet blir särskilt högt på bilen sen.

Bättre köpa en s60 awd isf.


KHRacing
27 april 2008
#31
turbos4 skrev:
min kompis har en volvo 850 t5 bakhjulsdriven, tagen från en 240, och vxl lådan minns ja inte va det var för nån...kan fråga mer exakt hur det hela funkar....kanske går att göra samma sak på en s60...

bilder tack :-)

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
28 april 2008
#32
Borde egenligen funka med en AWD och bara ta bort drivaxlarna fram samt mata haldexen med ström men det e en massa avancerad elektronik i billen som går på Datakomunikatio med varandra och det hade nog ballat ut saftigt i detta tillfälle. Men frågan e hur mycket drivaxlarna bak håller för å diffen med för den delen men jag tror det största problemet ligger i drivaxlarna.


Å så får du plöstligt helt tokkassa bakhjulslager med.....

Mest troliga sätt att få detta fungera e att rakställa och bygga om hela bilen med eftermarknadssprut och tyvärr namna som ett amatörbyggt fordon men sätt förgudsskull ingen cheva axel på den satasa då hellre på en stadig BMW axel
Senast redigerat av JaggaChafen (28 april 2008)

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

87 Inlägg
28 april 2008
#33
Ja va mekaniker i ett racingteam förut som hette TRM-Racing...vi hade en S40 när vi tävlade i långlopp...då hade vi en T6 spis rakställd och 1031axel i bak,borg warner t56 (viper-låda) m.m...men där snackar vi massivt ombyggt..
Alltså..tror helt klart på att ta bak-subframen från en AWD o slänga dit en BMW-klump istället..drivaxlarna ger nog inte upp så fort..
De kniviga är hur du ska lura haldex:en...går det kanske att fixa konstant drivning på alla fyra??
Kanske kan kolla med haldex?Dra över ett mail eller så?
Annars kanske de går att locka lite på antingen tractive eller sellholm o se om de inte går att fixa nåt najs
;o)

Har du gjort något annat med din bil?
Skicka gärna ett PM med lite info..kanske kan ha nåt du vill ha i din bil..

MVH Klas

Vänliga Hälsningar Klas Östling


Sök