2791
Sök

Ryckande motorgång i Passat 2,0 16V -96

SaltySailor
32 Inlägg
26 april 2008
Trådstartare
Jag har ett litet problem, motorn rycker och ibland stannar. Det händer inte ofta men tillräckligt ofta för att man ska känna sig lite osäker inför längre resor. Felet ter sig som så att när man kör så slår tändningen i från under en kort sekund för att sedan slå till igen. I normal körning så märks inte detta mer än att motorn rycker till (som om man tappade gasen för en kort stund). Står man på tomgång så stannar däremot motorn. Oftast så är det bara att starta igen men nu har det även visat sig att den inte alltid vill starta direkt. Bilen har gått 28000 mil så den är väl inkörd. Kollade via diagnosutaget en gång och där sas det att det var någon varvtalsgivare som glappade. Någon som varit med om liknande? Någon som fixat felet? Någon med tips? Som sagt, bilen är en VW Passat 2,0 16V 1996. (150-hk motorn som även satt i Golf3 GTI och i någon Audi).

3 235 Inlägg
26 april 2008
Hade samma problem som du beskriver.

Jag är inte helt säker på vad problemet var på min Golf, men någon sa att det kunden ah varit bränslepumpsrelä. Jag tog ut det, knackade försiktigt på det och rensade kontaker, och sedan dess har problemet nästan försvunnit. Innan kunde det hända en-två gånger om dagen (kör ca 10 mil dagligen), men nu har det inte hänt på flera dagar, fast ibland, när man har kupefläkten på varmluft återkommer problemet.

Hur är tomgången på din, stabil, eller går upp och ner lite granna?

SaltySailor
32 Inlägg
26 april 2008
Trådstartare
skulle ju kunna vara det som du säger. Skillnaden är att det kommer inte alls så ofta på min som på din. Det kanske kommer en gång i veckan. Det är ju så sällan att jag inte har haft några planer på att fixa det men nu när tjejen använder bilen mer så vill man ju gärna att den ska gå bra. Om den stannarför mig spelar ju inte så stor roll, värre är om hon blir stående någonstans. Tomgången är jämn och fin för att vara en 12 år gammal bil med snart 30tusen på mätaren.

SaltySailor
32 Inlägg
30 april 2008
Trådstartare
Ok, nu är problemet större. Biljävlen har stannat helt, tänder inte alls. Jag är på jobb, kommer hem på lördag å tjejen står vid vägkanten och gråter. Kanske läge att fixa den där bilen eller kanske köpa sig en annan bil...

10 287 Inlägg
30 april 2008
Ruta ett är alltid att läsa ut felkoder. Annars kan man gissa röven av sig.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
30 april 2008
kollar men felkoder med motorn avstängd brukar man få felkod på varvtalsgivare pga att den inte ger signal då.. så är det på min passat 1,8 -95 också..

Eldelen i tändningslåset brukar kunna ge upp och då kan det bli fenomen som du beskriver.. Men det kan även vara vad som helst..
Kolla felkoder om du har möjlighet till det..

SaltySailor
32 Inlägg
4 maj 2008
Trådstartare
det där G-man sa om felkoder vid stillastående motor låter ju jobbigt. Eftersom inte motorn går så blir det ju svårt att kolla med den igång... Ska åka till brorsan och sno hans felkodsläsare nästa vecka. Bara att hoppas att den säger något bra. Har tänkt på det där med tändningslåset oxå, men då brukar det ju funka om man krånglar lite med nyckeln. Gillar inte trasiga bilar, iaf inte när det är bruksbilen som dummar sig.

Sök